הבלתי מספיקים

כששלמה נחמה מדבר בשמו ובשם בכירי בנה"פ על הנגת שכר מקסימום בבנק, נדמה שהם לא מפנימים עד כמה חמור משבר האמון בינם לבין הציבור הרחב. ומה עם מה שכבר קיבלתם - לא תחזירו כלום?

גם בשיא הביקורת עליו, מול עלות שכר מפלצתית של 23.2 מיליון שקל בשנה, שלמה נחמה לא הואשם בטיפשות.

יו"ר בנק הפועלים הבין, במהירות סבירה, כי הפעם הוא ובכירי הבנק (שיא של 33.5 מיליון שקל בשנה למנכ"ל, צבי זיו) פשוט הגזימו. לא סתם הגזימו, אלא דהרו בפראות תאבת בצע לעבר הקו הבלתי נראה, אך המסוכן למדי, שמעבר לו הציבור הישראלי, ברייה פאסיבית ונוחה רוב ימות השנה, פשוט לא מוכן לשתוק.

אז נחמה הלך ל"ידיעות אחרונות", נתן ראיון חג והבטיח להנהיג תקרת שכר לבכירים בבנק הפועלים. במלים אחרות: אם דיברו כאן עד כה רק על שכר מינימום, נא להכיר את הדארלינג החדש בשכונה - שכר המקסימום.

אימת הטוקבקסיטים

זרעי "החזרה בתשובה" של נחמה נזרעו כבר עם פרסום הדו"חות הכספיים של בנק הפועלים - ואיתם, הביקורת הקשה שעוררו נתוני השכר של בכירי הבנק. נחמה, בצוותא עם יועצי התדמית שלו, הופתעו מעוצמת התגובה התקשורתית, אבל גם - ובעצם, בעיקר - מעוצמת התגובה הציבורית.

במציאות האינטרנטית הישראלית החדשה, הציבור - קרי: מגיבי התגובות באינטרנט, הטוקבקיסטים - מרגישים, ובצדק, שיש להם כוח בידיים. אז הם מגיבים בהמוניהם ומצליחים לפעמים ליצור סחף, מגמה, אולי אף מציאות חדשה.

ראש הממשלה אהוד אולמרט כבר ביטל החלטה בעקבות תגובות באתר "גלובס", ועכשיו קיבלנו הוכחה שגם נחמה לא נותר אדיש.

תקשיב, שלמה, זה לא מספיק

אז אוקיי, שכר מקסימום. נשמע מצוין. במבט ראשון נראה כי בבנק הפועלים מצאו דרך ליציאה מכובדת מפקעת הקוצים, שאיימה לשרוט אותם גם בשורות העליונות והתחתונות.

אלא שבמבטים השני, השלישי וצפונה משם, עולים פקפוקים: באמת, שכר מקסימום? איזה יופי. ומה אם זה ייקבע, נאמר, על 16,000 שקל בשעה - בהתאם לסטנדרטים הלא ייאמנו שקבע צבי זיו ב-2005?

ומה אם הבנקאים ימצאו דרך לתגמל את בכיריהם בדרכים שלא יבואו כלל לביטוי בדו"חות? הרי למדנו כבר שהם אלופי העולם בכל מה שנוגע להתחכמויות ומציאת ערוצי הכנסות חדשים.

ובכלל: לאיזו רמה של יושרה ניתן לצפות ממי שמבטיח להנהיג שכר מקסימום, אבל לא אומר מלה על השבה או תרומה של קמצוץ מהשכר הנפוח, הבוטה הכל-כך, שקיבל בשנה שעברה?

נחמה כנראה לא הפנים עדיין, אז בואו נעזור לו קצת: תקשיב, שלמה, זה לא מספיק. לא מספיק שתיתן כותרת אחת, ותחשוב שהכל מאחוריך. בינך לבינינו נוצר שבר גדול, ענקי, באמון הבסיסי. ייקח לך הרבה מאוד זמן לתקן, אם בכלל.

תרום חצי משכרך ב-2005

רוצה להמשיך בכיוון הנכון? הודע מיידית (כלומר: אחרי החג) על תרומה של חצי משכרך ב-2005 לילדים אוטיסטים, או משהו בכיוון זה. וכן, שמענו שהקמת לאחרונה קרן המיועדת כולה לתרומות, וזה באמת מחמם את הלב; אבל, כאמור, לא מספיק. אנחנו מתעקשים שתכניס עכשיו יד לכיס הפרטי שלך, כי יש שם יותר מדי, לפי כל אמת מדה מקובלת. היפרד מהמשכורת המטורפת שלך, ונוכל, אולי, להתחיל לדבר.