המדינה מנסה לשכנע את בריטיש גז: מוכנים לשלם 3.1 דולר ליחידה

יצרני חשמל פרטיים: במחיר כזה ניתן יהיה להתחרות בחברת החשמל; המדינה מנסה להוסיף ספק גז

המחיר שמוכנים לשלם בישראל עבור גז טבעי של בריטיש גז (BG) הוא כ-3.1 דולר למיליון BTU (יחידת מדידת גז). כך מתחייבת המדינה בפני בריטיש גז במכתב בו היא מבקשת מהחברה לחזור לפעילות במשק הישראלי.

במכתב ששיגרו מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן; הממונה על אגף התקציבים באוצר, קובי הבר; החשב הכלללי, ירון זליכה; ומנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, הם הודיעו כי המשק הישראלי מעוניין בגז של בריטיש גז בכפוף לשלושה עקרונות בסיסיים: מחיר הגז יהיה לפחות 3.1 דולר למיליון BTU; כמות הגז המינימלית שתסופק לישראל היא 1.5 BCM (מיליארד מטר מעוקב) בשנה; והתחייבות לעסקאות לטווח ארוך.

המכתב נשלח למנכ"ל בריטיש גז, פרנק צ'טמן, ולמנהל פרויקט בריטיש גז בעזה, נייג'ל שואו.

המדינה שבה והדגישה בפנייתה, כי בהתאם למדיניות הממשלתית יש רצון לרכוש את הגז. עוד מציינת המדינה במכתבה, כי מועד אספקת הגז יהיה ב-2009.

המדינה הודיעה, כי אין בכוונתה לספק ערבויות אך מציינת, כי בטחונות יסופקו על-ידי הצרכנים הישראלים. גורמים בענף האנרגיה מציינים, כי מדובר בצעד משמעותי וחשוב להבטחת קיומה של תחרות במשק החשמל.

לדבריהם, פנייה זו, למרות שאין בה מחויבות פורמלית יוצרת מחויבות של המדינה כלפי בריטיש גז.

לגבי המחיר, אמרו היום יצרני חשמל פרטיים, כי במחיר כזה ניתן יהיה להתחרות מול חברת החשמל, למרות שהיא רוכשת גז במחיר של 2.75 דולר.

לבריטיש גז שדות גז טבעי מול חופי עזה. במקור התכוונה בריטיש גז למכור את הגז הטבעי בישראל, אך עקב כשלון לשווק את הגז בישראל, החליטה לשווק את הגז למצרים. משק הגז הטבעי נקלע למצוקה בשל התייקרות מחירי הגז הטבעי בעולם, ועקב כך עליית מחירים של הספק המרכזי במשק קבוצת EMG ממצרים, בה שותף יוסי מימן.

EMG הודיעה באחרונה, כי המחיר המקסימלי שהיא תדרוש יהיה 4.25 דולר ליחידת גז. חזרה של בריטיש גז למשק הישראלי צפויה להביא לירידה ברמת המחירים.

במקביל הודיעה, ישראל פאואר כי ברצונה לקנות גז מבריטיש גז. החברה, העוסקת בהקמת תחנות כוח בישראל, מבקשת ממשרד האוצר להצטרף לקבוצת היצרנים הפרטיים הנכללים בעיסקה המתרקמת עם בריטיש גז.

ישראל פאואר מציינת, באמצעות עוה"ד יהודה רווה וחגי מרום, כי בכוונתה להקים תחנת כוח פרטית בהיקף של 400 מגה-וואט באיזור באר טוביה.

החברה טרם קיבלה רישיון לייצור חשמל, אך היא צפויה לקבל את הרישיון עד תחילת יולי.

החברה מציינת, כי בכוונתה עוד להקים שתי תחנות קוגנרציה בהספק כולל של כ-50 מגוואט.

מנכ"ל החברה, ניסן דר, אמר כי אכן נעשתה פנייה למשרד האוצר. לדבריו, "ישראל פאואר צריכה להבטיח אספקה של גז טבעי במחירים טובים".