מגמת ההתרחבות במשק היצרני בישראל התמתנה: מדד מנהלי הרכש ירד במארס ב-1.2%

ברכיב הביקושים המקומיים נרשמה ירידה חדה של 7.7% לאחר שגם בחודש שעבר נרשמה ירידה של 2.3% בערך המדד

מדד מנהלי הרכש בישראל לחודש מארס שנערך על ידי חברת דן אנד ברדסטריט ישראל וארגון מנהלי הרכש עומד על 56.6% לעומת 57.8% בפברואר, ירידה של 1.2%. הירידה מעידה על כך, כי מגמת ההתרחבות של המשק היצרני בישראל התמתנה. התמתנות במגמת ההתרחבות מיוחסת בעיקר לירידה חדה בביקושים המקומיים.

בחודש מארס הושפע המדד, המבוסס על סקר בקרב מנהלי הרכש של חברות תעשייתיות מובילות במגזר היצרני בישראל, משתי מגמות מעורבות: מחד, חל גידול של 3.5% בביקושים לייצוא ובהזמנות מחו"ל. הערך שנמדד ברכיב זה עומד על 64%, והינו הערך הגבוה ביותר שנמדד במסגרת המדד מאז יוני 2004. מאידך, חלה ירידה חדה של 7.7% ברכיב הביקושים המקומיים ובהזמנות בתוך ישראל.

הירידה החדה בביקושים המקומיים, על אף העלייה בביקושים ליצוא, אילצה את המפעלים הישראלים להקטין את תפוקות הייצור המתבטאת בירידה של 1.4% ברכיב תפוקות הייצור. עם זאת, רכיב התעסוקה, המעיד על ביקוש לעובדים במגזר היצרני, עלה ב-3.9%.

מוצרי היבוא נמצאים במגמת התרחבות, למעט רכיב מלאי חומרי גלם הנמצא בהאטה ורכיב זמני אספקה יבוא. רכיב הביקושים ליצוא משלים 13 חודשים ברציפות במגמת התרחבות, כאשר הערך שנמדד במארס ברכיב זה עומד על 64% לעומת 60.5% שנמדד בפברואר.

רכיב תפוקות הייצור משלים חמישה חודשים רצופים במגמת התרחבות, אך, החודש נרשמה כאמור, התמתנות במגמה והערך שנמדד במרץ עומד על 60.1% לעומת 61.5% בפברואר.

ברכיב הביקושים המקומיים, המשקף את ההזמנות המקומיות למוצרי המגזר היצרני בישראל, נמדד בחודש מארס ערך של 51% לעומת 58.7% בפברואר ירידה של 7.7% לאחר שגם בחודש שעבר נרשמה ירידה של 2.3% בערך המדד. חשוב להדגיש, כי כאשר ערך המדד נמצא מעל קו 50% הדבר מעיד על מגמת התרחבות במשק היצרני בישראל, וכאשר ערך המדד נמצא מתחת לקו ה-50% הדבר מעיד על האטה במשק היצרני הישראלי.

כלכלני המדד מציינים, כי רכיב הביקושים המקומיים עומד במרץ על ערך של 51% ונמצא על סף המעבר ממגמת התרחבות למגמת האטה, להערכתם, ייתכן כי בחודש אפריל תירשם ירידה נוספת ברכיב, וזאת בשל השפעת חג הפסח וירידה בהזמנות המקומיות בשל חופשת החג.

ברכיב התעסוקה, המשקף את הביקוש לעובדים במגזר היצרני, נרשם במארס ערך של 60.1% לעומת 56.2% בפברואר, עלייה של 3.9% .

ברכיב המחירים, המשקף את מחירי הרכישה של חומרי הגלם על ידי המגזר היצרני, נמשכת זה החודש העשירי ברציפות מגמת ההתרחבות אולם, במארס חלה התמתנות קלה במגמת ההתרחבות, ונרשמה ירידה של 1.2%. במארס נמדד ערך של 72.1% לעומת 73.3% בפברואר. מנהלי הרכש בישראל מציינים באופן בולט את המשך העלייה במחירי המתכות, וביניהם: אלומיניום, ברונזה, נחושת ופליז.

כמו כן, מציינים החודש מנהלי הרכש, את העלייה במחירי הקמח, השמן ועלייה במוצרי הקרטון. לצדם נמשכת העלייה במחירי מוצרי האנרגיה. מנהלי הרכש בארה"ב מציינים עליה במחירי הרכיבים האלקטרוניים, גומי, נייר וכן קמח וסוכר. מנהלי הרכש באנגליה מציינים את העלייה המתמשכת במחירי הגז, הכימיקליים ובמוצרי האריזה.