ועדת ברוורמן: מפעלי רמת חובב לא יזהמו את עיר הבה"דים

בצה"ל לא רוצים לשמוע על "פרשת נחל הקישון 2" ולצורך כך הוקמה ועדה מיוחדת

ועדת הגישור, בראשות פרופ' ח"כ אבישי ברוורמן, השלימה בימים אלה את עבודתה והיא קובעת שהמפעלים ברמת חובב לא יזהמו את עיר הבה"דים. ברוורמן אמר ל"גלובס", כי אין כל מניעה להקים את עיר הבה"דים בצומת הנגב.

צומת הנגב נמצאת כ-10 ק"מ דרומית למפעלי רמת חובב. והצבא, למוד הניסיון מפרשת זיהום נחל הקישון לא הסכים לקחת סיכונים. שורה של דיונים התקיימה בנושא זה בצה"ל ובוועדת הפנים של הכנסת. הארגונים הירוקים טענו, כי הזיהום ממפעלי רמת חובב, כולל ריחות רעים מגיעים לצומת הנגב. לפני מספר חודשים סוכם להעביר את הנושא לידיה של ועדת גישור בראשות ברוורמן. חברי הוועדה הנוספים הם אהרון זוהר, מרכז הוועדה והכלכלן נחמיה חסיד בעבר היועץ הכלכלי של משרד הביטחון.

ועדת הגישור שמעה את דברי פרופ' איתמר וילנר חתן פרס ישראל לכימיה, שאמר שלא קיימת טכנולוגיה של אפס פליטת נוזלים (zero liquid discharge). ולכן שקלה הוועדה את שתי ההצעות שהועלו בפניה. ההצעה הראשונה, להעביר לים התיכון את הנוזלים המזהמים באמצעות מערכת צינורות, נדחתה על ידה על הסף.

ההצעה השנייה, שהתקבלה על ידי ועדת הגישור, הייתה שכל מפעל ברמת חובב יקים, במימונו העצמי, מתקן טיהור ביולוגי ויטפל בעצמו בשפכים המזהמים. לאחר מכן יועברו הנוזלים המטוהרים לבריכת אידוי.

לדברי חסיד, הסיכום הזה התקבל על דעת תשעה גופים ירוקים, שהשתתפו בדיונים בהם: "אדם, טבע ודין", "צלול" ועמותת "אזרחי הנגב".

נושא אחרון שטרם סוכם הוא קביעת המדדים של כל סוג של חומר מזהם. חסיד אמר, כי זהו דיון טכני פרטני. על-פי המנדט שקיבלה, על ועדת הגישור להשלים את עבודתה עד סוף החודש. חסיד ציין, שאין כעת כל מניעה לשוב עד ה-31 במאי לבית המשפט, ולקבוע שתהליך ה-גישור הסתיים. "

עיר הבה"דים - רבבת חניכים, מאות אנשי קבע, מלון וגם קולנוע

עיר הבה"דים תשתרע על פני יותר מ-1,000 דונם, כשכל חיל יקבל "רובע" משלו

עיר הבה"דים תשתרע על שטח של 1,044 דונם. אך יש לה רזרווה קרקעית של 1,000 דונם. ישרתו בה כ-500 אנשי קבע (נגדים וקצינים) ובכל זמן נתון ישהו בה כ-10,000 חניכים בהכשרות ובקורסים.

נתונים אלה אינם כוללים את מאות העובדים האזרחים שיתפעלו את הבסיס. העיר תבנה על בסיס של רובעים, לפי שיוך חיילי. בגלל השטחים הנרחבים תוגבל הבנייה לגובה של 3-4 קומות. סך כל השטח הבנוי בבסיס יהיה כ-220 אלף מ"ר. השטחים הגדולים ביותר יוקצו לקריית המגורים כ-74 אלף מ"ר.

החניכים יתגוררו בחדרים מרווחים וממוזגים, ארבע איש בחדר. בכל מבנה מגורים יהיה מועדון מצויד בטלוויזיה. לרובע הלוגיסטיקה יוקצו 125 דונם, לקריית המטווחים 123 דונם, למבני ציבור 97 דונם, לקריית הספורט יוקצו 47 דונם והיא תכלול בריכה חצי אולימפית מקורה, מגרשי ספורט משולבים, אצטדיון כדורגל, אולם כדורסל, אולם ספורט וחדרי כושר.

כמו כן ייבנה בית מלון למבקרים, ויהיה מרכז מסחרי, קניונית, בנק, דואר ומסעדות מזון מהיר.

כדי לתכנן את בית הקולנוע, שיכיל כ-800 מושבים, התקיימה פגישה עם איש העסקים יורם גלובוס, כדי ללמוד ממנו על הפעלת בית קולנוע וכיצד לאפיין את הצורך. גם בית הקולנוע יופעל במיקור חוץ.

הכניסה של כלי רכב תיאסר והתנועה בעיר הבה"דים תהיה בעיקרה רגלית. תחבורה הפנימית תהיה מוגבלת לכביש-חגורה שיקיף את הבסיס. יוקם מגרש חניה צמוד ל-500 כלי רכב בן 15 דונם, שישרת את הסגל ואת המבקרים.

לאחרונה סוכם עם מנכ"ל קרן קיימת לישראל יצחק אלישיב על הקמת פארק, במימון הקרן. הפארק יהיה צמוד למחנה והחניכים יוכלו לפגוש בבני משפחה שיגיעו לבקרם. בצמוד לפארק יוקם מוזיאון טכנו-לוגיסטי, בנוסח מוזיאון חיל האוויר בחצרים. סא"ל אלפסי אומר, כי המוזיאון יעלה על נס את המורשת של החיילות תומכי הלחימה בצה"ל. "