בדיקת "גלובס": באפט קנה את ישקר רק ב-2.5 מיליארד דולר

זו כנראה הסיבה שהמשקיע האגדי בעולם לא טרח כלל להגיע לתפן כדי לסגור עסקה. כל אחד היה קופץ על המציאה

מה הביא את המשקיע הגדול בעולם לישראל? זה הרבה יותר פשוט ממה שחושבים: השקעה שעונה לקריטריונים הנוקשים שלו, שנמצאה דווקא בישראל, בגוש תפן.

לכאורה, באפט רכש 80% מישקר, המייצרת סכיני החיתוך למתכות קשות, ב-4 מיליארד דולר. מבנה העסקה אינו ידוע, אבל נראה שבאפט הקים חברה מקומית שתרכוש 80% מהפעילות של ישקר מקבוצת ישקר שבשליטת משפחת ורטהיימר. בידי המשפחה תישאר ישקר הישנה, שתחזיק ב-20% מהפעילות. בשלב הבא תוקם חברה שאליה תועבר הפעילות של ישקר (משני הצדדים), כך שבסופו של דבר החברה של באפט תחזיק 80% מהחברה החדשה הכוללת את פעילות ישקר.

באפט, אם כן, קונה פעילות ולא מניות בחברה, והמשמעות מבחינת מס הכנסה היא הטבה של פלוס מינוס מיליארד דולר על פני 10 שנים.

ולמה? הוראות מס הכנסה מאפשרות להכיר בהפחתות על המוניטין בעסקאות של רכישת פעילויות באופן שוטף בשיעור של 10% מהמוניטין. כמעט כל התמורה שמשולמת על פעילות ישקר תיוחס למוניטין והמשמעות היא הוצאה מוכרת למס של 400 מיליון דולר מדי שנה. ההוצאה הזו שווה חיסכון במס של כ-100 מיליון דולר בהנחה ששיעור המס האפקטיבי של ישקר הוא 25% (כיוון שהיא נהנית ממעמד של מפעל מאושר). 100 מיליון דולר במשך 10 שנים הם החיסכון הצפוי בהיקף של 1 מיליארד דולר.

וזה עוד לא הכל. באפט יוגדר ככל הנראה כמשקיע אסטרטגי (ובצדק). המשמעות היא שעל הגידול ברווח (תלוי בהשקעות במפעלים) אין מס ואין גם מס על רווחי הון וחלוקת דיבידנדים במשך 10 שנים. רווחי ישקר כיום מוערכים בכ-400 מיליון דולר וההטבה לבאפט עשויה להגיע למאות מיליוני דולרים לפחות.

לכן, באפט מקבל 80% מישקר בעלות אמיתית של 2.5 מיליארד דולר, פחות או יותר. שווי ישקר בשביל באפט, אם כן, עומד על כ-3 מיליארד דולר, מכפיל של 7.5 על רווחיה, לעומת מכפילים של 20 ו-30 של חברות שנמצאות בתיק באפט. זו הסיבה שהמשקיע האגדי בעולם לא טרח כלל להגיע לתפן כדי לסגור עסקה. כל אחד אחר היה קופץ על המציאה.

הכתבה המלאה ופרשנות על היבטי המס בעסקת באפט-ישקר - היום בעיתון "גלובס"

[ הרחבה במהדורה המודפסת ]