הגברים התמרמרו וטבע ביטלה הטבה בהיקף של 1,200 שקל לאמהות עובדות

במסגרת הסכם קיבוצי חדש בין הנהלת טבע לעובדים במפעל בכפר סבא, הוחלט לבטל את התוספת לשכר לאמהות עובדות ששולחות את ילדיהן למעונות יום * יו"ר ועד העובדים: "אין מה לעשות, הגברים הרגישו מקופחים"

במסגרת הסכם קיבוצי חדש בין הנהלת טבע לעובדים במפעל בכפר סבא, הוחלט לבטל את התוספת לשכר לאמהות עובדות ששולחות את ילדיהן למעונות יום, ובמקום זאת סוכם על תוספת של 2% לכלל העובדים.

"הגברים במפעל הרגישו מקופחים", מסביר מקס זגורי, יו"ר ועד העובדים. "הייתה במפעל התקוממות משום שנשים עם ילדים עד גיל 6 קיבלו תוספת של 1200 שקל למשכורת וזה יצר אפליה. גם ההנהלה דחפה לבטל את התוספת, אז הסכמנו שכלל העובדים יקבלו תוספת של 2% במקום זאת".

בניסיון להצדיק את ההחלטה, טוען עוד זגורי: "רוב הנשים כאן וותיקות וכבר לא צעירות, אז לא כל כך איכפת להן. בכל מקרה הסיכום לא חל על מי שכבר מקבלת את התוספת, אלא על מי שתלד בעתיד". זגורי מציין גם כי בוטל לאחרונה הנוהל בו אמהות-עובדות יוצאות חצי שעה לפני כולם ובתמורה קיבלו העובדות תוספת של 4.2% למשכורת.

אולם נשים במפעל מאוד לא אהבו את הביטול והדבר גרר ביקורת כלפיי ועד העובדים. לטענת הנשים, המחויבות לגידול הילדים מונעת מהן לעבוד שעות נוספות, כך שהמענק החודשי הקל עליהן מאוד. זגורי הודה כי נוצרה מהומה בעקבות ההסכם, אך בחר להמעיט בחשיבותה. "בסופו של דבר בצורה הזו אין כאלה שמקבלים יותר ומקבלים פחות".

בוועד העובדים ובהסתדרות בחרו דווקא לשבח את ההסכם הקיבוצי החדש, בגלל תוספת של 5% לשכר העובדים למשך שנתיים, מנגנון פיצוי במקרה של עליית המדד וכיסוי מלא של ההנהלה לשכר לימוד אקדמי של ילדי העובדים.

בשנים האחרונות גברו המאמצים לעודד נשים ואמהות בפרט להשתלב בשוק העבודה. משרדי האוצר והתמ"ת הביעו נכונות לסבסד יותר מעונות יום עבור אמהות עובדות, מתוך הידיעה כי לעתים משתלם יותר להישאר בבית מאשר לצאת לעבודה ולשלם סכומים גבוהים במיוחד למטפלות - דבר שעדיין איננו מוסדר כהוצאה מוכרת.

נאוה אייל, מנהלת משאבי האנוש במפעל טבע בכפ"ס, מנתה בשיחה עם "גלובס" שתי סיבות לביטול התוספת לאמהות עובדות: "כיום אין כל הבדל בין גברים לנשים. גם הגברים מטפלים בילד ולכן גם הם ידרשו לפי כך מענקים. הסיבה השנייה היא הרצון להכניס יותר מרכיבים לשכר המשולב, כדי להגדיל את ההפרשות לפנסיה". אייל סירבה להגיב על ההתמרמרות בקרב נשים במפעל.

דוברת החברה מסרה תגובה קצרה: "נושאים שבינינו לבין העובדים נשארים בינינו לבין העובדים".

עו"ד טליה לבני, יו"ר נעמ"ת, מסרה כי היא בודקת את הפניה של "גלובס" ואם אכן הייתה פגיעה בתנאי ההעסקה של אמהות עובדות לרבות ביטול ההטבות הרלבנטיות, תפעל לביטול הסעיפים בהסכם. על תחושת הקיפוח בקרב הגברים במפעל מסרה, "זו תופעה חדשה בזמן האחרון שגברים פתאום מחליטים להתקומם על הטבות לנשים. אנחנו נהיה הראשונות לוותר על ההטבות כאשר יהיה שיוויון אמיתי ברמת השכר, אפשרויות הקידום וחלוקת הנטל בטיפול הילדים במשפחה"