ואייל גבאי? שותק

כשהמדינה רצתה לקנות כמה תחנות דלק, מנהל החברות הממשלתיות נעמד על הרגליים. עכשיו, כשחברה ממשלתית אחרת מפסיקה את החשמל למדינה, לא שומעים ממנו מלה

אתמול (ב') בשעת אחר-צהריים מוקדמת, סידרתי את עצמי בנינוחות על הכורסה, כדי לצפות במשחק הטניס בין שחר פאר לבין מרטינה הינגיס. לאחר הסיוט הרגיל של פרשנויות, משחקים קודמים, ושאר דיבורים המיועדים להעברת הזמן עד לתחילת המשחק, המשחק אכן התחיל.

נקודה ראשונה. נקודה שנייה. בום - המשחק נגמר.

לא בגלל גשם ברולאן גארוס, אלא בגלל הפסקת חשמל באיזור מגוריי. נותרתי על כורסתי בוהה במסך, שהיה שחור כמו דיכאון. לאחר שמיציתי במחשבותיי את הקללות לכל מי שמגיע ולא מגיע, נדדו מחשבותיי אל אייל גבאי.

איך בדיוק משתרבב גבאי עם הינגיס ופאר? ובכן, מתוקף היותו של האיש מנהל רשות החברות הממשלתיות, ומתוקף היותה של חברת החשמל, עדיין, חברה ממשלתית. ומתוקף היותה של חברת בז"ן חברה ממשלתית לכל דבר ועניין. בז"ן? חכו שנייה, יש הסבר.

בז"ן, כידוע, בנתה עסקה לרכישת 70 תחנות דלק מחברת דור-אלון. כשנודע הדבר לגבאי, פעל ללא דיחוי. בתוך כמה ימים, בצ'יק-צ'אק, הביא גבאי לביטול העסקה, והחל בהליכי פיטוריו של יו"ר בז"ן, אוהד מראני. טענותיו של גבאי: העסקה לא טובה למדינה, ומראני חרג מסמכותו בכך שלא דיווח על המגעים בזמן. מי צודק? לענייננו, אין זה רלוונטי.

מה שחשוב כאן זו הנחישות והמיידיות שבה פעל גבאי. כי בימים האחרונים קרה משהו גם בתחום החשמל בארץ, כמו תקלות חוזרות ונשנות, שלא רק משבשות את חיינו, לא רק גורמות הפסדים קשים, אלא גם מסכנות חיי-אדם. והשאלה המתבקשת, ממש נדרשת, היא: איפוא אייל גבאי? האם אין לו מה לומר, שלא לדבר על לעשות, בעניין הזה של החשמל?

למה שותק גבאי? אולי משום שנורא חם עכשיו. כשמתעסקים עם בז"ן, הדבר נעשה בחדרים ממוזגים היטב של עו"ד רם כספי או לשכת האוצר, והפרטנרים לדיונים מתנהגים בנימוס ובריסון. לעומת זאת, להתעסק בחום הזה עם עובדי חברת החשמל? להיגרר אל תוך הביצה החשמלית, עם עובדים מאיימים, שובתים, לפעמים אלימים? לא יותר פשוט להדיח את מראני מאשר מנהל כלשהו בחברת החשמל, שלא לדבר על עובד מן השורה?

סיבה אפשרית אחרת לשתיקת גבאי היא, שלדעתו רכישת כמה תחנות דלק מזיקה למדינה הרבה יותר מהפסקות החשמל.

תהיה הסיבה אשר תהיה, השתיקה הגדולה, ובעיקר חוסר המעש, מעוררים את המחשבה שאולי המדיח הוא זה שצריך להיות מודח?