הרפורמה בחברת החשמל ממשית מתמיד: "היתרונות גדולים מהסיכונים"

חברת הייעוץ KPMG המליצה להקים חמש חברות ייצור כדי לשמור על היתרון לגודל ברכישת דלקים ולעודד את התחרות ביניהן; יוקמו שלוש חברות חלוקה

הרפורמה בחברת החשמל נראית היום ממשית וניתנת ליישום מאי-פעם. שר האוצר, אברהם הירשזון, ושר התשתיות, בנימין בן-אליעזר, מצהירים כי הם מחוייבים לתהליך. עובדי חברת החשמל שומרים על פרופיל נמוך ומאבק אגרסיבי עדיין לא נראה באופק.

חברת הייעוץ KPMG, שהכינה עבור רשות החברות הממשלתיות תוכנית עבודה מפורטת, הציגה בשבוע האחרון בפני כל הגורמים המעורבים את המלצותיה הסופיות. KPMG ממליצה ליישם רפורמה מלאה במשק החשמל באמצעות מודל התחרות המלאה.

אחת השאלות בהן דנה העבודה, היא האם היתרונות של הרפורמה שקולים כנגד המחיר והסכנות. לטענת KPMG, ביישום המודל של התחרות המלאה קיימים אתגרים ייחודיים וסיכונים, אך ניתן לשלוט על הסיכונים שיכולים לפגוע במימוש או לגרום להכשלת הרפורמה. לדעת KPMG, ליתרונות למשק הישראלי ויישום התחרות המלאה, יש משקל רב יותר מאשר המחיר והסיכונים הכרוכים ביישום הרפורמה ובפעילות השוק לאחריו.

הממצאים שעלו במסגרת העבודה מראים, כי בחברה יש אי-יעילות יצרנית וחוסר יעילות בהקצאת מקורות, ההון והמשאב האנושי. לדברי KPMG, חברת החשמל לא תוכל להתקיים אם יישמר המצב הקיים ועלול להיות מצב בו הסיכון הפיננסי ימנע אספקת חשמל סדירה בעתיד.

KPMG בדקה שלושה מודלים אפשריים ליישום שינויים בחברת החשמל: המודל שהציעה חברת החשמל; מודל תחרות מלאה; ומודל פיצול פונקציונאלי.

המודל של חברת החשמל מתייחס להכנסת שינויים מינוריים באופרציה של המבנה הקיים. במשרד האוצר מציינים, כי ע"פ מודל זה יישאר על כנו המצב ותבוצע התייעלות פנימית - יוקטנו עלויות השכר והגדלת הגמישות התפעולית.

עמדת משרד האוצר היא שעל כל חברה ממשלתית מוטלת החובה, על-פי חוק, לפעול להתייעלות פנימית, ולכן הצעת חברת החשמל היא אינה רפורמה.

ע"פ המודל השני, מודל הפיצול הפונקציונאלי, יתבצע פיצול של חברת החשמל לחברות בת ומרכזי רווח. יוקמו שלוש חטיבות, ייצור, חלוקה והולכה, וכל תחנת כוח ומחוז, יהווה מרכז רווח נפרד.

בנוסף, על-פי מודל זה, חברת החשמל תיפטר באופן הדרגתי מעסקים שהם לא בליבת הפעילות שלה. בנוסף, ייעשו צעדים לפיתוח שוק פנימי לייצור חשמל.

KPMG קובעת, כי אף אחד משני המודלים האלה לא מסוגל לממש במלואן את מטרות הרפורמה. לטענתה, הניסיון הבינלאומי מראה שהמאמץ ליצירת תחרות ברמת הצרכן אינו יעיל, אלא עם שינויים מבניים. לטענת KPMG, שני מודלים אלה, לא יפתרו את הבעיות הפיננסיות הנוכחיות של חברת החשמל.

KPMG ממליצה לאמץ את מודל התחרות המלאה. על-פי מודל זה יוקמו חמש חברות ייצור ואספקה עצמאיות, חברת ההולכה תמשיך להיות כמונופול, ויוקמו שלוש חברות חלוקה שיפעלו במונופולים אזוריים.

KPMG מסבירה, כי היא ממליצה להקים חמש חברות ייצור על-מנת לשמור על היתרון לגודל של כל אחת מהחברות ברכישת דלקים. פיצול לחמש חברות יוצר חברות גדולות מספיק כדי להיות אטרקטיביות למשקיעים בינלאומיים המתמחים בעסקי ייצור חשמל, ומאידך יכולה לאפשר תחרות מספקת, ציינה. המבנה של חמש חברות ייצור מצמצם את האפשרות של כוח שולט בשוק, אמרו.

ההמלצה להקים שלוש חברות חלוקה מתבסס על שיקולים דומים. קיום של מספר מחלקים, מאפשר תחרות מהימנה במספר רב של מערכות חלוקה משניות. החלוקה לשלוש החברות מתבססת על צירוף אזורי חלוקה נוכחיים של חברת החשמל, ובכך נמנעות הוצאות בהשקעות הנובעות מעריכה מחדש של תחומי החלוקה.

KPMG קובעת, כי המעבר לשוק בתחרות מלאה ראוי שייעשה בהדרגתיות, בשלב הראשון פיצול פונקציונלי ואח"כ תחרות מלאה. מהעבודה של KPMG עולה, כי התועלת למשק מהרפורמה היא היא 2.44-3.27 מיליארד דולר.

ברשות החברות הדגישו, כי תכליתה המקורית של הרפורמה, היא להפריט את חברות הייצור. יחד עם זאת מדגישים היום ברשות, כי עניין ההפרטה הוא פחות חשוב מיצירת תחרות בשוק החשמל. ברשות מציינים, כי אינם מוותרים על ההפרטה, אך בשלב זה מעבר למודל התחרות המלאה יספק אותם.