הרן: המיסוי מונע קידום השימוש בחום שיורי

בכנס במוסד נאמן שנערך בשבוע שעבר אמר פרופ' גרשון גרוסמן, כי 60% מהאנרגיה, החום שמייצרת חברת החשמל, מוזרם לים מחוסר שימוש

"מה שמונע מהמשרד לאיכות הסביבה לעודד ולקדם את שימוש בחום שיורי (קוגנרציה) הוא נושא המיסוי", כך אמרה מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, מיקי הרן, בכנס האקולוגיה שערך מוסד שמואל נאמן בטכניון.

לדברי הרן, יצרן פרטי, המעוניין למכור חשמל לרשת, נתקל בקשיים, שכן משרד האוצר דורש ממנו לשלם מס על המכירה. עובדה זו מונעת התפתחות התחום שיש לו פוטנציאל רב לניצול מיטבי של מקורות אנרגיה של חום המיוצרת על-ידי מפעלים, אנרגיית רוח, אנרגיה סולארית ועוד.

לדברי פרופ' גרשון גרוסמן, העומד בראש פורום האנרגיה של מוסד נאמן, ישראל חייבת לחשוב כיצד להפיק אנרגיה בדרכים חלופיות שכן האיום ממחסור באנרגיה הוא ממשי. גרוסמן הצביע על כך, ש-60% מהאנרגיה, החום שמייצרת חברת החשמל, מוזרם לים מחוסר שימוש.

"באמצעות חום זה ניתן היה לייצר מיזוג אוויר בקיץ, וחימום בחורף, אשר היו מקטינים את השימוש בדלק", אומר גרוסמן, "ולכן על המדינה היה לעודד זאת".

עוד אמר גרוסמן, שבארה"ב יוצרו 46 גיגה-וואט ב-2000 מאנרגיה שיורית. ארה"ב גם יצרה מפת דרכים, שדוגלת בהכפלת ייצור אנרגיה באמצעות קוגנרציה עד 2010, מתוך מאמץ משותף של התעשייה והממשלה.

יועץ בתחום האנרגיה, עפר בן-דב, הציע להפוך את בעיית האנרגיה לעניין ציבורי, באמצעות הפיכת הציבור לבעל עניין ולבעל מניות. לדבריו, הציבור בארץ אינו מעורב בהחלטות משק החשמל, וזאת למרות שדוגמאות אירופאיות מלמדות שהדבר אפשרי.

כך למשל הציבור הוא בעל מניות במשק החשמל של גרמניה, דנמרק וקנדה. מדינות שפיתחו מודלים מגוונים לפרויקטים בעלי היקף השקעה לא גדול. כך למשל, ממשלת גרמניה הנפיקה 25% ממניות חברת החשמל לציבור, כשסף הכניסה בהנפקה היה נמוך מאוד ואפשר לרוב הציבור להשתתף בו. בן-דב הדגיש, שהנפקה זו גרמה להגברת המודעות הציבורית לנושא ולהגברת השקיפות.

שאלה נוספת שנשאלה בכנס היתה, האם כדאי להקים בארץ תחנות כוח גרעיניות. לדברי פרופ' דניאל צ'מנסקי, מהטכניון, אשר שימש כיועץ לממשלת קנדה בתחום האנרגיה, תחנות גרעיניות נחשבות זולות מאוד יחסית לשאר מקורות יצור האנרגיה, אולם מאחוריהן מסתתרות בעיות סביבתיות רבות.

צ'מנסקי הדגיש, שכדאי להתחיל לחשוב בכיוון זה, שכן מדובר בתהליך מורכב, הגורר אחריו ויכוח ציבורי עז. בנוסף, גם התכנון וההקמה אורכים זמן רב.

לדברי ד"ר אופירה אילון, מרכזת נושא איכות הסביבה במוסד נאמן, שארגנה את הכנס, קיימת חשיבות להעלאת נושא האנרגיה בכל רמה ומעל כל במה אפשרית.

לדבריה, התופעות הגלובליות של התחממות כדור הארץ, כתוצאה משימוש בדלקים מחצביים, גורמות לשטפונות, בצורת, הוריקנים, גלי חום, גלי קור, שינוי בטבע בחי ובצומח. לכן מוטל עלינו להתחיל לשנות התנהגות, לשנות הרגלים, לגוון את מקורות האנרגיה, לחסוך אנרגיה ולעשות שימוש מורחב באנרגיה סולארית, באנרגית רוח ובכל מקור אנרגיה אחר שימנע שרפת דלקים.