מגלגלים אחריות: חברת החשמל דורשת פיצוי על הפעלת רידינג במזוט

סמנכ"ל הכספים בחברת החשמל: "החלטת רשות החשמל היא החלטה וירטואלית, מעוותת ובלתי סבירה"

העיכובים בהפעלת רידינג בגז טבעי הם בבחינת אירוע כוח עליון ולכן יש להכיר בעלויות ייצור החשמל במזוט ולהחזיר לחברה כספים בשל כך. כך טוענים גורמים בחברת החשמל. בכוונת החברה לפעול לביטול החלטת רשות החשמל לא לתת תוספת תקציב של 275 מיליון שקל, כפיצוי על הפעלת התחנה במזוט ב-2005.

סמנכ"ל הכספים בחברת החשמל, אבנר יהודאי, אמר ל"גלובס", כי "החלטת רשות החשמל היא החלטה וירטואלית, מעוותת ובלתי סבירה. העיכובים שמנעו את הפעלת רידינג בגז טבעי לא היו תלויים בחברת החשמל, ובפועל לא התאפשר ייצור חשמל בגז טבעי".

במכתב ששלחה החברה לרשות החשמל, באמצעות עו"ד יעקב נאמן, נכתב כי היא מבקשת לקיים דיון דחוף לעניין הכרה בתעריף תמהיל הדלקים בתחנת הכוח רידינג. לטענתה, "האחריות כי תחנת הכוח רידינג לא עבדה על גז טבעי רובצת לפיתחן של רשות הגז וחברת נתיבי גז".

יו"ר רשות החשמל, דוד אסוס, אמר בזמנו, כי שורה של תקלות גרמו לעיכובים בהקמת מערכת ההולכה להזרמת הגז הטבעי לרידינג. חלק גדול מהעיכובים הם באחריות חברת החשמל, כך למשל התקלות שהתגלו בצנרת ההולכה הימית שהקימה החברה. לדבריו, תקלות קורות וצריך לדעת לקחת עליהן את האחריות. רשות החשמל הודיעה, כי תכיר בעלות הייצור במזוט ב-2004 וב-2006.

הוועד בחברת החשמל: בלי הסכמתנו לא ייעשה דבר

עובדי חברת החשמל הודיעו היום (ב'), כי יתנגדו לכל מהלך מבני בחברה, שלא ייעשה תוך שיתוף פעולה והסכמה מראש. יו"ר הוועד הארצי בחברת החשמל, דוד (מיקו) צרפתי, אמר היום (ב') בכנס חיבור תחנת הכוח רידינג לגז טבעי, כי יש גורמים שמנסים לנצל את ההכפשות נגד חברת החשמל ועובדיה כדי להכתיב מהלכים מבניים ודרישות לרפורמה.

צרפתי אמר, "אני מודיע שלא נהסס להגן על עמדותינו ולא נפקיר את העובדים ואת הזכויות שקנו במשך למעלה מ-80 שנה". לדברי צרפתי, עמדת הוועד היא שיש לשמור על חברת החשמל כחברה אחת, לא מחולקת ולא מפוצלת. לדבריו, יישום הרפורמה בחברת החשמל בהתאם להמלצות חברת הייעוץ, KPMG תביא להתמוטטות משק החשמל בישראל. צרפתי הודיע, כי שום צעד בעניין קידום הרפורמה לא יתבצע בכפייה ושום רפורמה לא תתבצע ללא הסכמת העובדים.

אתמול הציג מנכ"ל החברה אורי בן-נון את המלצותיו לרפורמה בחברת החשמל. בן-נון אמר, כי לא ניתן ליישם את הרפורמה המתוכננת והמוצעת על ידי רשות החברות, שעיקרה הפרדת חברת החשמל לשלושה מקטעים - חלוקה, ייצור והולכה, שפועלות באופן עצמאי. בן-נון ממליץ לאמץ מבנה קונצרני שיאפשר פיקוח הדוק על כל היחידות בחברה. למודל שהציג בן-נון טרם הסכימו גורמים רלוונטים, לרבות ועד העובדים.