שטיינמץ ינפיק בלונדון את חברת מכרות הנחושת ניקנור לפי שווי של מיליארד דולר

הנפקת ניקנור עם שותפיו דן גרטלר והאחים גרטנר תהיה אחת מהנפקות ה-IPO הגדולות שבוצעו בבורסת ה-AIM

לאחר שהנפיק חברת כימיה (בייטמן ליטווין) וחברת הנדסה (בייטמן הנדסה) בבורסת ה-AIM (הבורסה המשנית בלונדון), מתפנה איש העסקים והיהלומן בני שטיינמץ להפוך גם את מכרה הנחושת האפריקני שבבעלותו לציבורי. ביום שני האחרון הגישה חברת Nikanor, הנמצאת בבעלות שטיינמץ, היהלומן הישראלי דן גרטלר והאחים גרטנר, מסמך לרישום מניותיה לקראת הנפקתה הראשונית בבורסת ה-AIM. בכוונת ניקנור לגייס 500 מיליון דולר לפי שווי של 1 מיליארד דולר לפני הכסף. בעלי המניות בחברה אינם מתכננים למכור מניות בהנפקה.

אגב, אם הנפקת ניקנור תצא לפועל כמתוכנן, היא תהיה לאחת מהנפקות ה-IPO הגדולות שבוצעו אי-פעם בבורסת ה-AIM.

ניקנור, הרשומה במקלט המס האי-מאן, היא חברת אחזקות שנכסיה העיקריים הם מכרות נחושת וקובלט הממוקמים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. מהודעת החברה עולה כי שטיינמץ מחזיק ב-50% מהחברה (באמצעות חברת BSG), היהלומן דן גרטלר מחזיק ב-20% מהחברה (ראו מסגרת), ומשפחת גרטנר היהודית (בעלת נכסי נדל"ן באנגליה) מחזיקה ב-30% מהון החברה. חתם ההנפקה והיועץ הממונה הוא בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן. יום המסחר הראשון במניה נקבע ל-19 ביולי, שבועיים מהיום. סביר להניח כי הנהלת ניקנור החלה בימים אלה את הרוד-שואו לקראת ההנפקה. שטיינמץ, אגב, שוהה בימים אלה בברלין.

שטיינמץ, בדומה לרוב החברות שבהן הוא בעל שליטה, אינו מכהן בדירקטוריון ניקנור. יו"ר החברה הוא ג'ונתן לסלי, שהיה בעברו מנהל חטיבת הנחושת של חברת Rio Tinto, אחת מחברות כריית המתכות הגדולות בעולם. דירקטוריון ניקנור כולל גם את דן קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל.

אחד הנכסים העיקריים של ניקנור הוא מכרה נחושת וקובלט הנקרא Kov. ה-Kov, כך עולה מהודעת החברה, מכיל כיום 172 מיליון טונות של עופרות נחושת שמהן ניתן להפיק 5.1% של נחושת טהורה. ה-Kov הוקם כבר בתחילת שנות ה-60, אך נסגר במהלך שנת 2000 לאחר שלא נמצא הון להפעלתו. כיום, דורשת הפעלת המכרה השקעה של 1.3 מיליארד דולר, חלקה תמומן באמצעות הנפקת ניקנור. בכוונת החברה להפעיל מחדש את המכרה בשנת 2009 ולייצר בו מדי שנה 250 אלף טונות של נחושת ו-25 אלף טונות של קובלט.

מלבד מכרה ה-Kov, בכוונת ניקנור לפתוח בטווח הקרוב שני מכרים נוספים, Tilwezembe ו-Kananga. הראשון צפוי להתחיל ולפעול לקראת סוף השנה הנוכחית, בעוד בשני תחל פעילות לקראת המחצית השנייה של 2007.

העיתוי שבו בוחר שטיינמץ להנפיק את ניקנור אינו מקרי. מחירי הנחושת, הנחשבת לסחורה העיקרית המיוצאת מקונגו, הוכפלו בשנה האחרונה. באמצע חודש מאי נסק מחירה של נחושת למסירה לשלושה חודשים בבורסת המתכות בלונדון, לרמת שיא של 8,800 דולר לטונה. הגאות במחיר הסחורה נוצרה על רקע החששות ממחסור בכמויות הנחושת בעולם.