מילצ'ן מתעניין ברכישת מניותיו של פישמן בקבוצת "ידיעות אחרונות"

פישמן מחזיק יחד עם משפחת חיים בראון (ז"ל) כ-38% מהמניות בקבוצת "ידיעות אחרונות" * המגעים נמצאים בשלב ראשוני, ויש עוד מספר גורמים שמתעניינים בעסקה - אך מילצ'ן הוא המרכזי בהם

איש העסקים ארנון מילצ'ן מתעניין ברכישת מניותיו של אליעזר פישמן ב"ידיעות אחרונות" - כך נודע ל"גלובס". המגעים נמצאים בשלב ראשוני, ויש עוד מספר גורמים שמתעניינים בעסקה, אך כפי שנודע מילצ'ן הוא המרכזי בהם.

פישמן מחזיק יחד עם משפחת חיים בראון (ז"ל) כ-38% מהמניות בקבוצת "ידיעות אחרונות", שנרכשו במספר שלבים לפי שווי מוערך של כ-600-700 מיליון דולר לקבוצת "ידיעות אחרונות". 13% ממניות "ידיעות אחרונות" המוחזקות על-ידי פישמן מופקדות בנאמנות, עקב דרישת הממונה על ההגבלים העסקיים.

מילצ'ן מחזיק 23.9% ממניות ערוץ 10, כשמתוכן רק 4.92% בבעלותו הישירה.

חוק הרשות השנייה כולל התייחסות מחמירה בנוגע לבעלות צולבת; סעיף 41 קובע כי בעל מניות בזכיין בערוץ טלוויזיה מסחרי, שמנוהל על-ידי זכיין אחד (ערוץ 10) שמחזיק יותר מ-8% בערוץ - לא יהיה רשאי להחזיק במקביל שיעור כלשהו של אמצעי שליטה בעיתון.

פישמן רכש בספטמבר 1997, יחד עם חיים בראון (ז"ל) חלק ממניותיו של זאב מוזס ב"ידיעות אחרונות". בינואר 1998 הוגדלה ההשקעה בעיתון, ובראון-פישמן אחזקות רכשה גם את חלקה של תמי מוזס-בורוביץ. בנוסף, השלים פישמן בשנת 2000, יחד עם ארנון מוזס, רכישות נוספות של מניות "ידיעות אחרונות" מידי עודד מוזס, וזאת באמצעות דפוס "ידיעות אחרונות" (חברה-בת של "ידיעות אחרונות"), וכן מניות נוספות ממרים נופך-מוזס.

מילצ'ן, ישראלי לשעבר ומפיק הוליוודי בעל שם, החל בשנתיים האחרונות להרחיב בצורה משמעותית את השקעותיו בעסקי התקשורת בישראל. לאחר מו"מ ממושך, נכנס מילצ'ן כשותף בערוץ 10, לאחר שמולאו דרישותיו משרת התקשורת דאז, דליה איציק, והחוק שונה, כך שהזכיון שבידי הערוץ הוארך ל-12 שנים. הונו של מילצ'ן מוערך בכ-3 מיליארד דולר.

מילצ'ן מחזיק בערוץ 10 כ-24% - 19% באמצעות חברת ההפקות מונרכי, שבה הוא שותף ב-55%, עם תאגיד המדיה פוקס בבעלות רופרט מרדוק (20%), ואיל המדיה האוסטרלי קרי פקר (25%) - ועוד 4.92% באמצעות חברת מילצ'ן תקשורת שבבעלותו המלאה. כפי שפורסם ב"גלובס", השקעתו של מילצ'ן בערוץ 10 עומדת על כ-12 מיליון דולר.

לצדו של מילצ'ן בערוץ 10 שותפים רון לאודר, שמחזיק 25.08% מהמניות, ויוסי מימן שמחזיק 51% מהמניות. בעקבות כניסתו של מילצ'ן לערוץ 10 מונה מחדש מודי פרידמן כמנכ"ל הערוץ.

הקשר בין מילצ'ן לנוני מוזס הוא רב-שנים. לפני כניסתו לערוץ 10 ניהל מילצ'ן מו"מ ממושך לרכישת מניותיו (30%) של נוני מוזס בזכיינית ערוץ 2, רשת. המו"מ נערך עוד לפני סגירת המכרז על ערוץ 2, כאשר מוזס אולץ למכור את אחזקותיו בערוץ 2 בשל דרישות החוק למניעת בעלות צולבת. ואולם, המו"מ לא הבשיל לכדי עסקה, לאחר שמילצ'ן ביקש להיות בעל השליטה בזכיינית רשת, ובשל אי הוודאות אז לגבי זכייתה של רשת במכרז.

בראיון שפורסם עם מילצ'ן לפני יותר משנה, הסביר מילצ'ן את הסיבות לאי סגירת העסקה דאז עם מוזס: "כפי שפורסם בעיתונות, אכן התכוונתי להשקיע ברשת, אבל הגענו למצב של אי הבנה כנראה. נוני מוזס (מו"ל "ידיעות אחרונות") ואני ידידים טובים, ודיברנו על כך שאקנה את החלק שלו. אחר כך הסתבר שגם קבוצת שטראוס-עלית מתכוונת למכור את חלקה (21%) ובלי נוני ושטראוס כבר לא הייתי בטוח שאני רוצה להיות שם. בנוסף, היינו מעוניינים להגיע ל-50% ממניות הזכיינית ולא הגענו להסכם סופי על הרכב הבעלות".

מילצ'ן סיפר אז שהתעניינותו בהרחבת עסקיו בישראל גרמה לקבלת פניות נוספות בענף התקשורת בישראל. בין השאר פנה אליו המיליארדר היהודי-אמריקאי רון לאודר, המחזיק כיום ב-40% ממניות ערוץ 10. "נוצר בינינו קשר טוב", אומר מילצ'ן, "ומאוחר יותר הגענו להחלטה להיות שותפים בערוץ שמשדר שבוע מלא ולא בזכיין של חצי שבוע", אמר.

ממשרדו של יוסי גבע, נציגו של מילצ'ן בערוץ 10 נמסר כי מילצ'ן לא נמצא בארץ, וכי אין ברצונם להגיב על הידיעה. מקבוצת פישמן נמסר, כי לא התקבלה כל הצעה קונקרטית לרכישת המניות ב"ידיעות אחרונות".

במקביל נודע, כי פישמן מנהל מו"מ ראשוני בלבד למכירת חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן דרבן. נודע כי בין המתעניינות גם חברת טאו, שבשליטת אילן בן-דב. פישמן מחזיק כ-76% ממניות דרבן, הנסחרת לפי שווי של כ-148 מיליון דולר.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".