משרד התחבורה מאמץ המלצות פלד: הורה להוריד מהירות הנסיעה ברכבת ב-20 קמ"ש

מומחה הבטיחות, גדי ויסמן: ההחלטה לא מקצועית ולא תמנע תאונות; הרכבת: ייגרמו עיכובים

מהירות הנסיעה ברכבת תופחת ב-20 קמ"ש ל-120 קמ"ש בלבד. כך הינחו משרד התחבורה וועדת המפגשים העליונה את הרכבת. החלטה זו, שתיושם בקרוב ולמשך שבועיים, נועדה לתת מענה מיידי לבעיית הבטיחות במפגשים שבין מסילות לכבישים.

משרד התחבורה סבור, כי יש לאמץ את המלצות ועדת החקירה של האלוף במיל. יוסי פלד, בנוגע לתאונת הרכבת בבית יהושע. בהמלצות הוועדה נקבע, כי יש להפחית את המהירות, גם אם המשמעות היא ירידה באטרקטיביות של הנסיעה ברכבת.

המלצות הוועדה עומדות בסתירה לעמדה המקצועית ברכבת ישראל, ולמעשה משרד התחבורה כפה על הרכבת לקבל את המסקנות.

ועדת המפגשים העליונה היא ועדה בינמשרדית בה יושבים נציגי הרכבת, משרד התחבורה, המשטרה ועוד, ומטרתה מניעת תאונות רכבת.

מומחי בטיחות ובכירים בענף התחבורה מותחים ביקורת על ההחלטה ומכנים אותה "החלטה פופוליסטית ולא מקצועית".

מומחה הבטיחות, גדי ויסמן, אמר ל"גלובס", כי ההחלטה לא תמנע תאונות. "זו היא החלטה לא מקצועית ונראה כי מקבלי ההחלטות יורים לכל הכיוונים. הפתרון הזה הוא פתרון זמין שלא עולה כסף, אבל יגרום לנזק רב בהיבט של תפעול הרכבת", אמר.

גורמים בענף התחבורה אמרו היום, כי הפחתת מהירות הנסיעה תביא לשיבושים בלוחות הזמנים, לעיכובים ולאיחורים.

בכירים בענף התחבורה אמרו, כי ההחלטה אבסורדית וכל מטרתה היא "כיסוי תחת". לטענתם, במשרד התחבורה רוצים להראות שמתבצעות פעולות למרות שההחלטות שמתקבלות רק גורמות לנזק.

שני דו"חות ביקורת שפורסמו באחרונה - דו"ח מבקר המדינה ודו"ח החקירה של פלד, קובעים שנושא הבטיחות ברכבת הוזנח במשך שנים וכי תאונות רכבת נוספות עלולות לקרות.

מהרכבת נמסר, כי ההחלטה להורדת המהירות תיבחן לאחר ניסיון של שבועיים ותיעשה בתיאום הגופים הרלוונטיים. בימים הקרובים צפויים שינויים בלוחות הזמנים, ועיכובים בתנועת הרכבות, אמרו.

מלשכת מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, נמסר כי הסמכות להפחית מהירות ברכבת נתונה רק בידיה ומשרד התחבורה הוא רק גוף מתאם.