הקאמבק של רינו-טרם: מחזירה לשוק את המכשיר שלה לטיפול בנזלת

החברה, שהוקמה בקיבוץ נצר סירני, הגיעה לשוק האמריקני אך לא הצליחה לייצר מכירות מספיקות בשל העלות הגבוהה של המוצר * עכשיו היא חוזרת, עם מוצר משופר ומודל עסקי חדש > גלי וינרב

מתעניין יקר, קיבלנו עשרות פניות לגבי מכשיר הרינו-טרם, אולם לצערנו אין בידינו יחידות חדשות או משומשות של המוצר ואיננו יודעים היכן ניתן לבצע תיקונים של המכשיר. אם תמצא מקום כזה, אנא ידע אותנו". פנייה כזו (שהופיעה באתר sinusses.com, המרכז מידע בנוגע למחלות סינוסים) קיבלו בשנתיים האחרונות מספר רב של מתעניינים במערכת לטיפול בהצטננות באמצעות אוויר חם, שפותחה על ידי רינו-טרם הישראלית, אך הורדה מהמדפים כשלא הצליחה להניב את ההכנסות הצפויות.

חברת רינו-טרם (rhinotherm) הוקמה על ידי קיבוץ נצר סירני על ידי ישראל לרנר, חבר הקיבוץ. לרנר ניהל בעבר את מפעל "תואם" של הקיבוץ ושימש בכמה תפקידים בכירים בתק"ם. המכשיר שפיתח ברינו-טרם היה שיפור של אחת מתרופות הסבתא הנפוצות לנזלת, בין אם מקורה ויראלי או אלרגי: הזרמת אדים חמים לחלל האף. הכוונה הייתה ליצור מכשיר בטיחותי ויעיל יותר מאשר האופציה העממית - לשפוך קומקום ולהציב את הראש מעליו - אופציה שפעמים רבות הסתיימה בכוויות לא נעימות.

ה-FDA אישר את בטיחותו ויעילותו של המוצר בתחילת שנות ה-2000, והחברה החלה במכירות. המחיר עמד אז על כ-700 דולר ומעלה למכשיר ולכן הוא לא יועד לשוק הביתי אלא לשימוש בקליניקות של רופאי ילדים ומשפחה ובבתי חולים. כ-250 אלף מכשירים נמכרו, אך לא היה זה מספיק כדי להצדיק את הפעילות העסקית של החברה. ייצור המכשיר הופסק והחברה נסגרה.

אולם לרנר, היזם, לא היה שקט. הוא ידע שהצרכנים התלהבו מהמכשיר ומאוד רצה לראותו בשוק. למרות גילו המתקדם יחסית, 84, מקים עתה לרנר מחדש את החברה, שלא דרך הקיבוץ, אלא במימון עצמאי. החברה, ששמה הוסב לאולרטה רנו-טרם, קיבלה מימון בהיקף של כמה מאות אלפי דולרים מלרנר ומיתר הבעלים. צוות הפיתוח החדש של החברה הצליח להוזיל משמעותית את העלויות של המכשיר, והוא עבר מיצוב מחדש כך שעכשיו הוא מיועד לשימוש על ידי הקהל הביתי. מחירו יעמוד על 150 דולר, והוא יוצע למשפחות לרכישה כטיפול ביתי-משפחתי בנזלת, שכדאי שיהיה בכל בית, כמו מכשיר ללחץ דם. החברה אמורה לרשום הכנסות נוספות גם ממכירת הנוזל המיוחד המאודה על ידי המכשירים.

בינתיים כמובן הופיעו בשוק מתחרים. המוצר עצמו היה מוגן בפטנט, שפג לאחרונה וחודש על ידי לרנר, אולם מתחרים בטכנולוגיות אחרות של הזרמת אדים הגיעו לשוק. לדברי החברה, אף מתחרה אינו מצליח לשמור על טמפרטורה יציבה של 43 מעלות בתוך האף או להגיע ללחץ אוויר כה מהיר. כמו כן, החומר עצמו ארוז בצורה שמאפשרת לשמור על הטמפרטורה שלו כאשר הוא מתפזר בתוך האף. החומר המאודה הוא תמיסת מלח הדומה בריכוזה לנוזלי הגוף (saline). חומר זה נחשב יעיל ובטוח יותר בניקוי תעלות האף (ומוצלח יותר לשמירה על אורך חיי המכשיר) מאשר מי ברז רגילים, בהם משתמשים חלק מן המתחרים.

עתה נערכת החברה להיכנס לשוק האמריקני עם המוצרים החדשים, והיא מעריכה כי תגיע אליו באביב 2007. כמו כן נמצאת החברה במו"מ למימון מקרנות הון סיכון. לטענתה, כבר קיבלה מספר הצעות מחברות שהיו מעוניינות לרכוש את הטכנולוגיה כדי למנוע תחרות לתרופות נגד צינון שהן משווקות, אולם לעסקה כזו לרנר לא הסכים, שכן הוא מעוניין לראות את המוצר בשוק.

"החברה מאמינה שהשילוב המוכח ביעילותו הרפואית של המכשיר ומחירו העממי, יאפשרו למוכרו לכל בית אב", אומר לרנר היום. "רק בארה"ב סובלים כ-350 מליון בני אדם ממחלות הקשורות לנזלת ואלרגיה. אם נוסיף את השוק האירופי, מדובר בפוטנציאל מכירות בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה". "