החצר של בינו

מיהם האנשים שמלווים את טייקון האנרגיה ואחד האנשים החזקים במשק הישראלי

צדיק בינו סיפק בשנת 2003 לביצה של עולם העסקים המקומי את אגדת סינדרלה. הטלר המוכשר מהבנק הבינלאומי (עפ"י חלק מהגרסאות הוא בכלל התחיל כשליח), שבגיל 34 הפך למנכ"ל הבנק וכעבור שני עשורים וחצי, מלווה במשפחת ליברמן האוסטרלית, היה לנסיך שקנה אותו.

בינו (עם ליברמן) קנה 52% מההון של פי.בי אחזקות ו-70% מזכויות ההצבעה בה, תמורת 90 מיליון דולר. הסכום, ששיקף רק מחצית מההון העצמי של פי.בי והבינלאומי, הקנה לו את השליטה (48.3%) בבנק. "בינו שיחק אותה", היה המשפט השכיח בבתי הקפה של הבנקאים באפריל-מאי 2003. ורק נזכיר כי מאז סוף אפריל, כשנודע על העסקה, ועד היום, כבר טיפס השווי הבורסאי של פי.בי בכ-250% והפך את העסקה לאחת המוצלחות במשק.

בינו, על אף שהוא חולש על אימפריה עסקית, הוא קודם כול בנקאי. עד 1986 שימש במגוון תפקידים בבינלאומי, האחרון שבהם מנכ"ל הבנק. אחר-כך עבר לתפקיד מנכ"ל בנק לאומי. ב-1989 פרש מלאומי, התמנה למנכ"ל פז כנציגם של הבעלים, משפחת ליברמן, ובהמשך הפך לבעל השליטה בחברה. פז נחשבת לחברת הדלק החזקה ביותר במשק ולפרת מזומנים, שהניבה לבינו דיבידנדים רבים. לחברה כ-253 תחנות דלק. בנוסף, לפז אחזקות גדולות בנדל"ן באמצעות סהר פיתוח, מזון (בורגראנץ') וגז (פזגז, בשותפות עם האחים בן-ש"ך).

לבינו עסקים פרטיים שמרוכזים תחת חברת האחזקות המשפחתית בינו אחזקות. באמצעותה בינו פעיל בתחומי תעשייה (קניאל), נדל"ן (נכסי הנדל"ן של קניאל), תקשורת (רשת, זכיינית ערוץ 2 ומשרד הפרסום מקאן), ומימון (בינו השקעות למימון פרויקטים בנדל"ן).

לאחר שרכש את הבינלאומי, בינו לא עצר. ביוני 2004 רכש את בנק אינווסטק (ששמו שונה ל-U בנק) ב-400 מיליון שקל ובינואר 2006 את בנק אוצר החייל ב-706 מיליון שקל.

אברהם ביגר | יו"ר שופרסל

ביוני 2003 מונה אברהם ביגר בידי נוחי דנקנר ליו"ר שופרסל. אבל גם אחרי המינוי, בשוק דיברו על כך שיותר משביגר הוא איש של דנקנר, הוא איש של בינו. הקשר בין בינו וביגר ידע עליות ומורדות, אבל השורה התחתונה היא שהשניים עבדו בצמוד כמעט בכל תחנה עסקית שבינו עבר בה.

ביגר שימש כמנכ"ל פז עד סוף 1996. בסוף אותה שנה הוא התפטר, ככל הנראה על בסיס חילוקי דעות עסקיים בינו לבין בינו. אלא שחילוקי הדעות הללו לא הפריעו לשניים להמשיך ולהיות קרובים, אישית ועסקית. יש ביניהם הרבה אמון הדדי עסקי, ובינו סומך מאוד על ביגר.

בסוף 1998, כאשר בינו זיהה את ההזדמנות לרכוש את השליטה בחברת קניאל, הוא הציע לביגר להצטרף. ביגר קיבל את ההצעה, רכש 10% מקניאל, ועם בינו הבריאו את החברה. אחרי הסדרת הסכסוך בקניאל בין ההנהלה לעובדים, מיקוד פעילותה באריזות מזון ומשקה ופיצול נכסי הנדל"ן האסטרטגיים שלה באזור התעשייה בפתח תקוה, תוצאות החברה השתפרו ללא הכר. אז גם מיהר בינו למחוק את קניאל מהמסחר, ומידת הצלחתה היא כעת הסוד שלו ושל ביגר.

נדמה שכיום ביגר הוא חוליה מקשרת בחיבור העסקי המוצלח בין משפחת ליברמן לבינו. בראשית 2000 חזר ביגר לדירקטוריון פז, כנציג משפחת ליברמן. לאחר רכישת הבינלאומי על ידי בינו וליברמן, מונה ביגר מטעם משפחת ליברמן גם לתפקיד דירקטור בבנק.

גיל, הדר ודפנה בינו

בבינו הולדינגס עובדים גם שלושת ילדיו של בינו, גיל, הדר ודפנה. גיל, 37, מעורב מאוד בעסקי אביו ואף מכהן כדירקטור בבינלאומי ובפי.בי ובחרות נוספות שבשליטת אביו. גורם במגזר העסקי סיפר כי בתקופה האחרונה כמעט אי אפשר להיפגש עם צדיק בלי שגיל יהיה שם. שתי אחיותיו הצעירות, הדר (32) ודפנה 26), פעילות במסגרת בינו הולדינגס ויושבות בדירקטוריונים של חברות-בנות. לאחר ששבה עם בעלה מלונדון, החלה לעבוד בבינו אחזקות. דפנה סיימה לימודי ניהול ומשתלבת בעסקי החברה. מקורבים מספרים כי היא דומה לאביה וחוזים כי תימנה עם צמרת המנהלים במשק הישראלי.

משפחת ליברמן

משפחת ליברמן, ובמיוחד ג'ק ליברמן, ראש המשפחה, שנפטר ב-1997, הם השותפים העסקיים של בינו כבר שנים ארוכות. הקשר התחיל באמצע שנות ה-80, כאשר ג'ק ליברמן קנה את השליטה בפז ובנק לאומי השתתף במימון העסקה. בינו היה אז מנכ"ל הבנק. אומרים שסביב עסקת פז הם נפגשו פעם אחת בלבד, בפגישה רבת-משתתפים, ושלא נוצר ביניהם קשר מיוחד. זה נוצר רק כעבור כמה שנים, לאחר שבינו עזב את הבנק וליברמן חיפש מישהו שישמש נציגו בארץ. השם של בינו עלה, הם נפגשו, והפעם הקליק היה מיידי. בינו מונה למנהל עסקיו של ליברמן, אייש את תפקיד מנכ"ל פז, ואף קיבל 7% ממניות החברה. במשך העשור שעבדו יחד, הפך הקשר לחברות של לב ונפש.

גם ממשיכי דרכו של ג'ק ליברמן ידעו להמשיך לטפח את הקשר עם בינו. "ללא בינו, עסקת הבינלאומי לא היתה יוצאת אל הפועל", אמר ל"מעריב" מייקל אבלס, חתנו של ג'ק ליברמן. "יש לנו מערכת יחסים חזקה וארוכה עם צדיק. היכולת של צדיק בנושא בנקאות פיננסית נדירה ואינה מוטלת בספק. אנחנו מבינים זה את זהי ומכבדים זה את זה".

בני משפחת ליברמן שפעילים כיום בעסקים בארץ הם בעיקר בתו של ג'ק, הלן, ובעלה, מייקל אבלס, שמונה לאחרונה לדירקטור בפי.בי; כלתו של ג'ק, לי, שבעלה ליאון נפטר במפתיע לפני עשר שנים; בנה, יהושע (ג'וש), שנחשב מאוד קרוב לישראל ומשמש גם הוא כדירקטור בפי.בי; האחרון הוא בנו השלישי של ג'ק, בוריס, שעיקר עסקיו באוסטרליה והוא נמנה עם מנהיגי הקהילה היהודית שם.

עו"ד יהושע (ג'וש) רוזנצווייג | יו"ר הבינלאומי

בן 54, שותף במשרד עורכי הדין רוזנצווייג את אבירם. נחשב לאחד האנשים הקרובים ביותר לבינו, שמינה אותו ליו"ר. רשמית, רוזנצווייג משמש זה שני עשורים כיועץ המשפטי של בינו ושל משפחת ליברמן, שותפתו לעסקים בפז ובבינלאומי. למעשה, מדובר בקשר עסקי שכבר לפני שנים רבות הפך לקשר אישי של אמון נדיר.

רוזנצווייג היה זה שעמד בלב העסקה לרכישת הבינלאומי מהאחים ספרא, והוא זה שלא הניח לבנק ישראל, כדי שזה יקדים וייתן את אישורו לעיסקה. לאורך השנים, רוזנצווייג ייצג את בינו ואת משפחת ליברמן בכמה עניינים משפטיים שנגזרו מעסקיהם, ביניהם הסכסוך עם קרן רנסנס מקבוצת קלארידג' בעניין מכירת מניות משפחת ליברמן בפז לבינו, ופרשת הקבוצה הפולנית ארט-בי. בפרשה זו נחקרו גם פרקליטי החשודים, ובהם רוזנצווייג.

סמדר ברבר-צדיק | המשנה למנכ"ל בינלאומי

כשנודעה רכישת השליטה בבינלאומי, הימרו רבים על מינויו של אברהם ביגר לתפקיד בכיר בפי.בי. אולם אז יצאה מאלמוניותה אשת סודו ויד ימינו של בינו, האישה היחידה בחבורה הגברית הצמודה שלו: סמדר ברבר-צדיק (43), שמונתה למנכ"ל פי.בי אחזקות.

ברבר-צדיק היתה בכירה במשרד רואי-החשבון סומך-חייקין. במסגרת טיפולו של המשרד בעסקיו של בינו, נוצרה כימיה אישית ומקצועית מוצלחת בינה לבין בינו, ולפני כעשר שנים היא הצטרפה אליו בתפקיד מנכ"ל בינו אחזקות. היא נחשבת לדמות מרכזית בהשלמת עיסקת הבינלאומי, ולבעת חשיבות מרכזית בניהול השוטף של עסקיו של בינו. היא שימשה כדירקטורית פי.בי ובבנק הבינלאומי וכמנכ"ל סהר פיתוח, ולאחר מכן כיהנה כמנכ"לית פיבי. בסוף 2004 מונתה לראש החטיבה העסקית בבינלאומי והמשנה למנכ"ל, והיא המנהלת היחידה בבנק שמינה בינו בעצמו. בינו מסמן אותה כמנכ"לית הבאה של הבנק, לאחר שגרנות יסיים את כהונתו.

מודי בן ש"ך | מנכ"ל פז

ההיכרות בין צדיק בינו למודי בן-ש"ך החלה בסוף 1993, כאשר חברת הגז פטרולגז, שבעלות משפחת בן-ש"ך, התמזגה עם חברת הגז הגדולה ביותר במשק, פזגז. כבר אז התרשם בינו מהביצועים של מודי בן-ש"ך כיו"ר פעיל של פטרולגז, בזמן שמשק הגז בארץ היה מצוי בשפל עמוק.

כשלוש שנים וחצי אח"כ, הושיב בינו את בן-ש"ך על כיסא מנכ"ל פז, במקומו של אברהם ביגר. בן-ש"ך גם מחזיק כיום 7% ממניות פז. כחברה פרטית, פז אינה חופשת את נתוניה הכספיים, אולם ההערכות הן כי החברה, שפעילותה הישראלית היא הגדולה מכל חברות האנרגיה כאן, זיכתה את בעליה לאורך השנים בדיבידנדים שמנים. בן-ש"ך, שמנהל את פז זה כשבע שנים, הפך במהלך השנים הללו לאיש אמונו של בינו, והשניים סומכים זה על זה בעיניים עצומות.