ללכת על האש

הקולנוע הישראלי מתמודד עם ההרעה התדמיתית של ישראל בעולם

פסטיבל הקולנוע ההומו-לסבי בדבלין סירב להקרין את סרטם של איתן פוקס וגל אוחובסקי "ללכת על המים" אם לא תוסר ממנו חסות משרד החוץ הישראלי. זאת כמחאה על חלקה של ישראל במלחמה בלבנון. הסרט הוקרן בסופו של דבר ללא חסות המשרד. אוחובסקי מסר בעניין כי "זה מאוד מרגיז. אנחנו בכלל לא היינו אמורים להיות בהקרנה הזאת. וממילא הסרט כבר מזמן סיים את תפקידו. זה פסטיבל קטנטן. בדרך כלל פסטיבלים כאלה נהנים מזה שמשרד החוץ עוזר להם להקרין את הסרטים הישראלים. וברגע שהם עושים מהלך כזה, הם זוכים לחשיפה שהיא הרבה מעבר לחשיבותם האמיתית. הם היו צריכים לדבר איתנו. זה מאוד מקומם שאנשים משתמשים בסרט שלך בלי להתייעץ בך. אני הייתי מעדיף שלא יקרינו אותו בכלל".

אוחובסקי אמר גם כי "קולנוענים ישראלים נמצאים בחזית השיח האנטי מלחמתי בישראל, ואני גאה בזה. אני ישראלי ואני מביע את דעתי בקול רם. יותר מזה, אנחנו יוצרים סרטים שמטרתם לעודד דיאלוג בין העמים ושלום. זה מגוחך בעיני שאנשים יחרימו את הסרטים שלנו. אבל ככה זה". אוחובסקי הביע תקווה כי משרדי החוץ והתרבות בארץ יבינו כי דווקא יוצרים שאינם מזוהים עם הממשלה ראויים לתמיכה כדי שיוכלו לייצג את המדינה באופן נכון בחו"ל במצב הנוכחי.

מדובר בביטוי נוסף לחרם התרבותי על ישראל ההולך ומתפשט, במסגרתו ביטל איגוד היוצרים היווני את השתתפותו בפסטיבל חיפה, פסטיבל אדינבורו החליט להקרין את "חמישה ימים" של יואב שמיר ללא חסות משרד החוץ הישראלי (לאחר דרישות להסיר את הסרט ואת ביקורו של שמיר כליל מהתוכנית) וביטול חסות הממשל הישראלי בסדנאות בפסטיבל לוקרנו באיטליה. קרן הקולנוע הישראלית, שכמה מסרטיה (ביניהם "הבועה" של איתן פוקס וגל אוחובסקי ו"אדמה משוגעת" של דרור שאול) יוקרנו בפסטיבל טורונטו בספטמבר הקרוב, החליטה להעירך מראש לבעיות, ולארגן משלחת יוצרים גדולה ואירוע מושקע בפסטיבל.

"זה לא מצב נעים." אמר יו"ר קרן הקולנוע כתרי שחורי "אנשים מבטלים השתתפות ישראלית ותמיכה במקומות שונים. ואנחנו נצטרך להיערך כדי לחזק את ההופעה הישראלית במקומות שבהם יקבלו אותנו".