בנו של מפקד הפלמ"ח, יצחק שדה, מערער למחוזי: אבי הקים את גן יצחק שדה ביפו

האם מפקד הפלמ"ח, האלוף יצחק שדה, הקים גן היסטורי על גבעת כורכר ביפו, הצופה לים? חלקת הקרקע האמורה, המכונה גן יצחק שדה, הפכה לסלע מחלוקת בין יורם שדה, בנו של המפקד המיתולוגי, לבין שכניו.

שדה גידר את חלקת המריבה, הנמצאת ליד ביתו ביפו, בטענה שמדובר בגן היסטורי שהוקם ע"י אביו ב-1949. הגן כולל, בין היתר, פריטים היסטוריים רבים, בהם קרון הפיקוד של חטיבת השריון הראשונה במלחמת השחרור וכן ממצאים ארכיאולוגיים.

שכניו של שדה טוענים כי מדובר בטענת כזב, וכי שדה השתלט על הקרקע לא לו בחלוף 30 שנה ממות אביו, וחסם אותה באופן שאינו מאפשר לציבור מעבר חופשי. שדה הגיש תביעת דיבה נגד השכנים בטענה כי פרסומים אלה תיארו אותו כאדם המציג מצג שווא כדי להשתלט על שטח לא לו ולהשיג טובת הנאה נדל"נית תוך ניצול ציני של זכר אביו.

לפני כחודשיים דחתה שופטת בית משפט השלום, שושנה אלמגור, את התביעה וחייבה את שדה בתשלום הוצאות בסך 35 אלף שקל. השופטת קבעה כי גן יצחק שדה לא הוקם ע"י יצחק שדה, וכי שדה הבן השתלט על שטחים ציבוריים, ניצל את זכרו של אביו להשגת טובות הנאה, וכי ייעודו התכנוני של הגן הוא חוף ים.

בערעור שהגיש כעת לבית המשפט המחוזי בת"א, טוען שדה כי השופטת אלמגור שגתה בפסק דינה כשקבעה כי טענת הדיבה - לפיה גן יצחק שדה לא הוקם ע"י אביו - היא אמת. לדבריו, הוא הביא בפני ביהמ"ש ראיות למכביר המוכיחות כי חלקת הקרקע האמורה היא אכן גן היסטורי שהוקם ע"י אביו.

שדה מציין כי מדובר בשטח המהווה חלק בלתי נפרד מביתו, ומאז מות אביו ב-1952, ביתו הפרטי והגן מהווים אתר הנצחה ופתוחים לסיורים של הציבור ללא תשלום. לדבריו הקביעה של ביהמ"ש כי במקום לא היה גן בימי אביו - היא קביעה אבסורדית שלא הועלתה ע"י אף אחד מהצדדים. (ע"א 2668/06).