הביקושים גדלים והמנכ"ל פסימי: בלי תחנות נוספות, ב-2011 לא יהיה חשמל

בינתיים הפתרון של חברת החשמל נגד בעיות האספקה: מבקשים מהציבור להקטין הביקוש בצהריים

"אם לא יתקבלו היום החלטות להקמת תחנות כוח ולהגדלה מיידית של רזרבת החשמל, ב-2011 לא יהיה חשמל בישראל לצריכה שוטפת. זוהי לא מניפולציה של העובדים, אלא מצוקה אובייקטיבית של החברה". כך אמר היום (ב') מנכ"ל חברת החשמל, אורי בן-נון. לדבריו, אם בימים הקרובים תהיה תקלה ביחידות הייצור יהיו שוב הפסקות חשמל.

חברת חשמל דיווחה אתמול (א') על צריכת שיא של 9,063 מגה-וואט, שיא שצפוי להישבר על רקע גל החום של השבוע. ע"פ הערכת החברה, הביקוש היום יגיע ל-9,250 מגה-וואט ובימים שלישי עד חמישי, יגיע ל-9,500 מגה-וואט. יש לציין כי כושר הייצור המלא של חברת החשמל הוא 10,200 מגה-וואט.

בחברה מציינים, כי ברמת צריכה של 9,500 מגה-וואט תוכרז כוננות מחסור ובמקרה של תקלות ביחידות הייצור ייגרמו הפסקות חשמל.

בשיחה ל"גלובס" מדגיש בן-נון, כי המשבר הקודם אינו דומה למצב הנוכחי. "בתחילת יוני, הביקוש היה 8,000 מגה-וואט אבל בפועל ייצרנו 7,500 מגה-וואט כיוון שביצענו תיקונים ועבודות תחזוקה מתוכננות בתחנות הכוח. המקרה היום הוא שונה אנחנו עובדים במלוא הכושר, אנחנו ממש על הקצה".

- גלובס: כיצד נערכת החברה למצב של מחסור?

בן- נון: "אנחנו מפעילים את כל יחידות הייצור, ככל שגל החום יימשך צריכת החשמל עולה. בטווח הקצר אין לנו דרך מהותית להשפיע על גידול ההיצע, ולכן נפנה לציבור בניסיון להשפיע על הביקושים. בכוונתנו לבקש מהציבור להוריד את הביקוש לחשמל בין 11:30-16:30. נבקש לא להפעיל מכונת כביסה, מייבשי כביסה ואת המזגנים להפעיל על טמפרטורה יותר גבוהה. במקביל נפנה גם לצרכנים גדולים של חברת החשמל, חברת מקורות למשל ומפעלי תעשייה".

- זה הפיתרון?

"זאת הדרך היחידה כיום להפחית ביקושים. ירידה של 200 מגה-וואט בצריכת החשמל עושה את ההבדל בין כוננות מחסור למצב שוטף. הבעיה המיידית של החברה היא להתמודד עם הגידול בביקושים בימים הקרובים. אני מזהה את רביעי וחמישי כבעיה עקרית ולכן הדרך הזמינה היא לבקש את עזרת הציבור. ברור לכולנו שהפתרון האמיתי הוא הגדלת הרזרבה לרמה של 15%-20% כמו שמקובל בעולם. אך מסיבות רבות אנחנו לא נערכים לכך".

- האם הגדלת הרזרבה היא מניפולציה של העובדים, המעוניינים ביצירת עוד מקומות עבודה?

"זה סתם דיבורים. קשה לי להסביר למה נטפלים לעובדים בהקשר של הרזרבה. חלק מהדברים יצאו מרשות החשמל. אם יו"ר רשות החשמל אומר שהעובדים יזמו תקלות כדי להביא להקמת תחנות כוח אז זה מייצר אווירה ודעת קהל לא מפרגנת.

"עד היום לא התקיים שום דיון רציני ומקיף בנושא הרזרבה בין משרד האוצר ורשות החשמל. רק משרד התשתיות מאמץ את עמדתנו אך אין כל סיכום אופרטיבי. אנחנו צריכים להקים עוד תחנות כוח בייצור של 2,000 מגה-וואט".

- ואם זה לא ייצא אל הפועל?

"אז לא יהיו עתודות בייצור החשמל וב-2011 לא יהיה חשמל במדינת ישראל, לא רק בימים של צריכת שיא, אלא בשוטף. תכנון של משק החשמל חייב להיעשות בראייה של 15-30 שנים קדימה. במדינה שלנו לא רגילים לחשוב לטווח זמן ארוך וזהו לב הבעיה. רזרבה עולה כסף. וכשאנו עובדים ללא רזרבה לא יהיו פה ניסים ונפלאות. זמן הקמת תחנת כוח הוא 5-7 שנים ולכן החלטות חייבות להתקבל כבר היום".

- לא מתייחסים לזעקה להגדלת הרזרבה?

"אני עושה כמיטב יכולתי. במסגרת השינוי המבני המתוכנן אנחנו מבקשים לשלב את הגדלת רזרבה כתנאי בסיסי. אנחנו מקיימים מפגשים מול הגורמים באוצר, בתשתיות. הבעיה שלכולם יש זמן והתהליכים נמשכים ומבחינתנו הזמן הוא קריטי".

- האם עדיף לדחות את יישום הרפורמה המבנית?

"אני לא רוצה להגיב לעניין זה. אני רק יכול לומר לך שאני פועל לביצוע השינוי המבני, ובמקביל להגדלת יכולת הייצור. יש חשש ממשי שרפורמה כזו במצב של מחסור בייצור, תביא לעלייה משמעותית בתעריפי החשמל. תנאי לרפורמה הוא עודף ייצור, אם אני אומר לך שעדיף לדחות את הרפורמה יתקפו אותנו שוב שאנחנו לא רוצים אותה משיקולים לא מקצועיים".