טאואר רקורדס מוצעת למכירה בפשיטת רגל

טאואר רקורדס, אייקון קמעונות המוזיקה, שגידל דורות של חובבי מוזיקה וננטש בשנים האחרונות על ידי הצרכנים לטובת חנויות המוזיקה הדיגיטלית, הורדות מוזיקה באינטרנט ורשתות הענק שהציעו הנחות מפליגות, מוצעת עתה למכירה במסגרת הליך פשיטת רגל. טאואר רקורדס מייצגת עבור רבים זמנים שבהם המוזיקה נהנתה ממעמד תרבותי אחר, זמנים שבהם לא נדרשה המוזיקה להתחרות על תשומת ליבו וזמנו של הצרכן מול משחקי וידיאו, גלישה באינטרנט ומסרים מיידיים.

האי-יציבות שהפגינה טאואר בשנים האחרונות - זוהי לה כבר פשיטת הרגל השניה מ-2004 - מסמנת לא רק את הבעיות הספציפיות של רשת המוזיקה, אלא גם את השינוי הדרמטי שחל בכל היבט אפשרי בדרך שבה אנשים צורכים היום מוזיקה.

טאואר החלה לפעול בפינה אחורית בדראגסטור קליפורני בשלהי שנות ה-50 ומייסדה, רוס סולומון, בנה לו מוניטין של מקום שבו יכולים להתכנס אנשים בעלי עניין משותף, להאזין למוזיקה ולדבר על העדפותיהם. החנויות הצהובות-אדומות של טאואר הפכו עם הזמן לחלק מתרבות המוזיקה האמריקנית, אירחו הופעות חיות והעסיקו עובדים על סמך ידע מוזיקלי נרחב.

אלא שבמרוצת העשור האחרון החלו קמעונאיות ענק כוול מארט, בסט ביי וטארגט לחתוך את מחירי המוזיקה ולהציע חווית קנייה שמשלבת גם קניית מוזיקה במחירים נמוכים משמעותית. מיוני החלה טאואר למכור מוזיקה גם דרך האתר שלה, אבל המהלך היה מאוחר מדי; בשנים האחרונות נכנסו לשוק ההורדות הדיגיטליות וחנויות מוזיקה דיגיטליות כמו iTunes שכירסמו עוד יותר בנתח המתכווץ ממילא של טאואר בשוק. על פי פירסומי המגזין בילבורד, חלשו ב-1991 על השוק האמריקני כ-9,500 רשתות חנויות מוזיקה. היום ירד מספרן לכ-2,000. חלק מחנויות המוזיקה המתמחות הללו עדיין מושכות חסידי מוזיקה נאמנים, אך גם הן נפגעו קשות מהשינוי בהרגלי צריכת המוזיקה.

לא מפתיע, אם כך, שהחברה האם של טאואר, MTS, הגישה ביום א' שעבר בקשה להגנה מפשיטת רגל, כשהיא מציעה למכירה את 89 החנויות שלה, אותן היא מקווה למכור בתוך 60 יום. המותג טאואר גם נמצא בשימוש 144 חנויות ברחבי העולם, שלא יושפעו מפשיטת הרגל.

"זהו יום עצוב למוזיקה", אמר דייב דל-וקיו, שרכש חמישה אלבומי רוק אלטרנטיבי בחנות טאואר בבלטימור. דל-וקיו סיפר כי הגיע לבלטימור במסגרת סיבוב הופעות של להקתו. "נהגתי להוריד המון מוזיקה בחינם מהאינטרנט, אבל עכשיו אני רק קונה CD's. היום, כשאני מנגן ומופיע עם הלהקה, אני מבין מה זה להפסיד הכנסות להורדות פיראטיות".

לדברי דוברת טאואר, "החברה מקוות לשמור את המותג בחיים. נכון להיום, אין לנו שום כוונה לסגור אף אחת מהחנויות". מדיווחי בלומברג עולה כי שני גורמים כבר הביעו עניין ברכישת המותג.

"טאואר היא אייקון. היא מייצגת בעיני את תרבות המוזיקה כולה", אומר רוס קרופניק, אנליסט ב-NPD, חברת מחקרי צריכה. "האתגר גדול שבעתיים מפני שכל הסביבה הקמעונית השתנתה ואנשים נכנסים פחות ופחות לחנויות מתמחות".