ארה"ב עכבה משלוח סוג של פצצות מצרר לישראל בעיצומה של המלחמה

חקירה בוושינגטון: האם ישראל השתמשה בפצצות מצרר מתוצרת ארה"ב בניגוד להסכם בין שתי המדינות שמגביל שימוש בנשק זה

ארה"ב עיכבה משלוח של רקטות ארטילריות M-26, סוג של פצצות מצרר, שהיה מיועד לצה"ל. בקשת ישראל להצטייד בנשק זה נעשתה בעיצומה של המלחמה בלבנון. כך מוסר הבוקר (ו') ניו יורק טיימס.

עיכוב המשלוח נעשה בד בבד עם חקירה שמנהל עתה משרד החוץ האמריקני לגבי חשדות שישראל השתמשה בפצצות מצרר מתוצרת ארה"ב בניגוד להסכמים חשאיים בין שתי המדינות, שמגבילים את השימוש בנשק זה.

לדברי העיתון, החלה החקירה השבוע בעקבות פרסום ידיעות שפצצות מצרר משלושה סוגים נמצאו באזורים רבים בדרום לבנון וגרמו למות אזרחים. את החקירה מנהל המשרד לפיקוח על הסחר הביטחוני, גוף של הסטייט דיפרטמנט.

גונזאלו גאלגוס, דובר של משרד החוץ האמריקני, אמר לטיימס: "שמענו את הטענות כאילו נעשה שימוש בכלי נשק מסוג זה ואנו מבקשים להשיג מידע נוסף על כך". דוד סגל, דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, אמר: "לא דווח לנו על חקירה כזו. כאשר יידעו אותנו, נשמח להגיב".

פקידי ממשל בהווה ובעבר אמרו לעיתון, כי אינם מאמינים שהחקירה תוביל להטלת סנקציות על ישראל, אך ההחלטה לקיים את החקירה נועדה כנראה לסייע לממשל בוש לשכך את הביקורות שמטיחות בו מדינות ערביות בגין תמיכתו בישראל.

לפי הידיעה, קרוב לוודאי שהחקירה תתמקד בשאלה האם ישראל הודיעה לארה"ב באופן נאות על השימוש בפצצות מצרר והאם המטרות שנועדו לספוג את הפצצות היו אכן צבאיות.

ההסכמים בין ישראל לארה"ב, שתוחמים את השימוש שיכולה ישראל לעשות בפצצות מצרר, נכנסו לתוקף בשנות ה-70, כאשר ישראל רכשה בראשונה פצצות כאלה, אך לפרטי ההסכמים לא ניתן מעולם פומבי. ההסכם הראשון נחתם ב-1976 ואושר שוב ב-1978, לאחר פלישה ישראלית ללבנון.

לפי ידיעות שפורסמו במרוצת השנים באמצעי תקשורת, התחייבה ישראל בהסכמים, שפצצות מצרר יופעלו רק נגד צבאות סדירים של מדינות ערב ונגד מטרות צבאיות מוגדרות בבהירות, בתנאים שדומים לאלה של מלחמת ההתשה בין ישראל למצרים, ב-1969-70, או של המלחמה ב-1973.

חקירה של הקונגרס, שנערכה לאחר פלישת ישראל ללבנון ב-1982, מצאה שישראל השתמשה בפצצות מצרר נגד אזרחים והפרה בכך את ההסכמים. בתגובה, הטיל ממשל רייגן איסור למכור לישראל פצצות מצרר במשך שש שנים.

זמן קצר לאחר תחילת המלחמה בלבנון ביולי השנה, הודו פקידים ישראליים, כי ישראל אכן עושה שימוש בפצצות מצרר נגד אתרי טילים ומטרות צבאיות אחרות. חיזבאללה הסתיר אמנם את מפקדותיו באזורים אזרחיים, אך הגורמים הישראלים הבהירו, שבדעת ישראל להשתמשד בפצצות מצרר רק בשטחים פתוחים.

פקידים בממשל בוש הזהירו את ישראל להימנע מגרימת אבדות לאוכלוסיה האזרחית בלבנון במלחמה שאך זה הסתיימה, אך הממשל לא יזם נזיפות פומביות בירושלים בעקבות השימוש בנשק זה, מציין הטיימס. הפקידים אמרו, כי לא היה ברור האם פצצות מצרר מתוצרת ארה"ב הן שהופעלו נגד מטרות אזרחיות. ישראל מייצרת בכוחות עצמה סוגים שונים של פצצות מצרר, שאינם כפופים להסכמים המגבילים עם ארה"ב.

בכל מקרה, לא סביר להניח שישראל תימצא אשמה בהפרת הסכם נפרד, במסגרת החוק לפיקוח על היצוא, שלפיו מתחייבות כל המדינות שרוכשות נשק בארה"ב להפעילו רק לצרכי הגנה עצמית. מבחינת ארה"ב, הפלישה האחרונה ללבנון היתה בבחינת הגנה עצמית.