מה עושה רוזטה עם המיקרו-RNA?

רוזטה גילתה 350 רצפים של מיקרו-RNA אנושי ו-35 רצפים של מיקרו-RNA של חיידקים * התחום שנחשב בעבר ל"ג'אנק DNA" מתברר כחשוב ברגולציה של התפתחות מחלות שונות שעד היום לא היה ידוע מתי וכיצד הן פורצות, כמו למשל סרטן

רוזטה היא חברה חלוצה בתחום חדש ומאוד מבטיח, המיקרו-RNA. ככזו, היא אולי החברה הישראלית בעלת "פקטור החלום" הגבוה ביותר שהגיעה לנאסד"ק בעשור האחרון. אם היא אכן תגיע למקום אליו היא מכוונת, היא עשויה להוביל תחום חדש לגמרי בעולם הביו ולהפוך לענקית. אבל הדרך עוד צפויה להיות ארוכה ורצופה לא-מעט מכשולים.

רוזטה הייתה מן החברות המסחריות הראשונות להמר על תחום המיקרו-RNA שתחילה נחשב ל"ג'אנק DNA", כלומר לחומר גנטי נטול פעילות. בעשורים האחרונים מתברר כי החומר הוא לא רק בעל פעילות אלא גם חשוב מאוד ברגולציה של התפתחות מחלות שונות שעד היום לא היה ידוע מתי וכיצד הן פורצות, כמו למשל סרטן.

רוזטה פיתחה אלגוריתם ממוחשב ייחודי לגילוי רצפים של מיקרו-RNA וכן שיטות לקישור בין הרצף ובין פעילותו בגוף. באמצעות מידע זה היא מתכננת לפתח שיטות לאבחון ולטיפול באותן המחלות, כשתחילה היא מתכננת להתמקד בתחום הסרטן. רוזטה גילתה בעצמה 350 רצפים של מיקרו-RNA אנושי ועוד 35 רצפים של מיקרו-RNA של חיידקים, שאמור לאפשר פיתוח שיטות אבחון וטיפול במחלות נגיפיות. כמו כן היא נמצאת בקשרים עם מספר רב של גופים מן הבולטים בעולם כדי לצבור עוד ועוד קניין רוחני ובעצם להכיל תחת מטרייתה כמה שיותר מרצפי המיקרו-RNA הקיימים בעולם. זאת, כדי להגן על ראשוניותה בשוק בטרם יופיעו מתחרים.

התשקיף של רוזטה הוא הזדמנות ללמוד על כיווני הפיתוח הצפויים שלה. לחברה שיתופי פעולה עם גופים גדולים לפיתוח משותף של מוצרים המבוססים על מיקרו-RNA, כמו למשל הסכם שת"פ עם Applied Biosystem לפיתוח משותף של מוצרי אבחון ומחקר, הסכם עם אשורג'ן לפיתוח מוצר לאבחון סרטן הערמונית, הסכם עם חברת Isis Pharmaceuticals לפיתוח מוצר טיפולי לסרטן הכבד ועוד מספר הסכמים דומים. רוב הפעילות בה מתמקדת רוזטה כרגע קשורה יותר באבחון מאשר בטיפול, וזה דווקא יתרון עבור החברה ומשקיעיה - מוצרי אבחון אמנם מכניסים פחות, אך נדרש להם גם הרבה פחות זמן להגיע לשוק.

עם זאת, רוזטה רחוקה מאוד מפיתוח של תרופה או ערכת אבחון. עד היום ערכה רק ניסויי מעבדה במוצר שלה. בגלל הראשוניות והבוסריות של התחום, אין לחברה דרך מוגדרת ללכת בה. ייתכן שתעשה מספר ניסיונות לפיתוח מוצרים עד שתמצא את הדרך הנכונה, ולכך יידרשו בהמשך סכומי כסף משמעותיים. רוזטה חרדה מלאבד את הבכורה ובונה מחסומי כניסה נאים לחברות אחרות, אך האם אחרי שתסיים זאת עוד תיוותר בידה תשומת לב ניהולית מספקת, זמן וכסף כדי לפתח את המבצר עליו היא כה טורחת להגן?