פרקליטות המדינה לרונן טבקול: יכול להמשיך ברכישת עשות אשקלון - ללא אברהם בורג

בורג הביע את הסכמתו בתנאי שתתאפשר הצטרפותו בתום החקירה * בזמנו זכתה הקבוצה במכרז רשות החברות עם הצעה של 16.7 מיליון ש'

פרקליטות המדינה הודיעה לרונן טבקול, בעלי חברת הנדסה אזרחית ושותפו של אברהם בורג בהתמודדות במכרז על עשות אשקלון, כי הוא רשאי להמשיך בהליך הרכישה של עשות, ללא בורג. בורג הביע את הסכמתו, בתנאי שיאפשרו לו הצטרפות לשליטה בחברה, בתום חקירת המשטרה נגדו בפרשה.

מנהל רשות החברות, אייל גבאי, אישר כי טבקול ביקש להשלים את העסקה לבדו. גורמים בפרקליטות המדינה אמרו, כי "לא נראית כל סיבה שבגינה תוכל רשות החברות שלא להיעתר לבקשת טבקול. זאת במיוחד כי בסבב הראשון של המכרז לרכישת עשות, בתחילת 2005, אושר טבקול כמתמודד בפני עצמו, בטרם הצטרף בסבב השני לקבוצת בורג".

קבוצת בורג-טבקול זכתה במכרז של רשות החברות לרכישת עשות עם הצעה של 16.7 מיליון שקל, לעומת המתמודדת השנייה, חברת הארגז, שהציעה 10 מיליון שקל.

נגד בורג מתנהלת חקירה בחשד להטעיית רשות החברות, ביחס לגילוי שנתן במהלך המכרז לגבי מעורבותם של בעלי 3 איי, איאן דייוויס ואביב אלגור, הנאשמים בפלילים בפרשה אחרת (מינוי איש קש לדירקטוריון צינורות המזרח התיכון), בקבוצתו. חקירת המשטרה נגד בורג נפתחה בעקבות דו"ח מבקר המדינה, שמצא חשדות להטעיה במידע שמסר בורג לרשות, כאילו דייוויס ואלגור הם רק מממנים ללא בעלות. בעקבות החקירה הושעה מימוש המכרז.

הארגז עתרה באחרונה לבית המשפט המחוזי בירושלים - נגד רשות החברות, בורג, טבקול, עשות ותעש, בדרישה לבטל את ההכרזה על קבוצת בורג-טבקול כמועדפת לרכישה, ולהמשיך את המו"מ עימה. בתשובה לעתירה מסרה רשות החברות, שב-24 באוגוסט הודיעה לה הפרקליטות כי "בשל מצבה הפיננסי של עשות, המצריך החלטה מהירה ובהירות בשאלת הבעלות העתידית בה, גובשה עמדה ביחס לטבקול בלבד, בטרם יוחלט סופית לגבי יתר החשודים בפרשה".

נמסר כי "לאחר בחינת חומר החקירה, מצאה הפרקליטות שאין מקום להגשת כתב אישום נגד טבקול בפרשת הפרטת עשות, ומשכך ייסגר תיק החקירה נגדו". בכך הוסר המכשול האחרון למימוש זכיית טבקול במכרז. מאז השעיית הזכייה, מפסיד טבקול כסף רב ופעילותו העסקית מוגבלת, כיוון שערבות שנתן למדינה, בגובה 10 מיליון שקל, מוחזקת מאז בידה.