מחלוקת בין חיה"א לבואינג על נסיבות התרסקות אפאצ'י

מחלוקת נתגלתה בין חיל האוויר לחברת בואינג, יצרנית מסוקי הקרב אפאצ'י, בנוגע לנסיבות התאונה, שגרמה להתרסקות המסק"ר מדגם אפאצ'י "לונג בו" ("שרף") ולמותם של 2 אנשי צוות האוויר, אל"מ צבי לופט וסרן תם פרקש, בשלב הראשון של המלחמה בלבנון.

חוקרים מטעם חברת בואינג, שביקרו בארץ ובחנו את שרידי המסוק, קבעו, כי אין שום מימצא, המעיד, כי התאונה נובעת מתקלה, או פגם שנגרמו למסוק בשלב הייצור שלו. בשבוע שעבר יצא צוות בדיקה של חיל האוויר למפעל הייצור המרכזי של מסוק האפאצ'י בפניקס שבמדינת אריזונה בארה"ב.

בגלל החשש בצה"ל, כי מדובר בבעיית יצור סדרתית, אף נשקלה האפשרות לקרקע את כל מסוקי הקרב מדגם אפאצ'י "לונג בו" עד תום החקירה. במקום זאת החליטה מפקדת להק ציוד (לצ"ד) בחיל האוויר להגביל את הפעילות האווירית של מסוקי האפאצ'י במסגרת "מדיניות אחזקה מחמירה".

מסוק הקרב אפאצ'י "לונג בו" התרסק ביום העשירי למלחמה בלבנון (ב-24 ביולי) , בתוך שטח ישראל, ממזרח למושב כרם בן זימרה שליד גבול הלבנון. שני מסוקי אפא'צי היו במשימת תקיפה בשטח לבנון, בניסיון לסיע לכוחות גולני והצנחנים, שפעלו באזור העיירה בינת ג'בל.

המסוק שנפגע היה מספר שניים בזוג והיה בעמדת תצפית אחורית מעל שטח ישראל. לפתע נכנס המסוק לסחרור וצנח למטה. תוך כדי נפילה ניתק הרוטור (המדחף) מהמסוק.

האפאצ'י "לונג בו" נחשב למסוק הקרב החדיש והמתקדם ביותר בעולם והמסוק שהתרסק היה אחד מבין 18 מסוקים מדגם זה, המצויים בידי חיל האוויר. 12 מסוקים מקבוצה זו אף יוצרו במיוחד עבור חיל האוויר ושישה נוספים שודרגו.

המסוק שהתרסק שייך לקבוצה הראשונה והוא נקלט ונכנס לשירות מבצעי בחיל האוויר רק באפריל 2005 וצבר עד לתאונה 250 שעות טיסה בלבד.

הוועדה שהוקמה בחיל האוויר לבירור נסיבות ההתרסקות קבעה, כי התאונה נגרמה כתוצאה מכשל טכני נדיר. הוועדה מצאה, כי הסיבה לתאונה היתה תקלה בפין המחבר את הרוטור לגוף המסוק. לארץ הגיעה קבוצה של חמישה מומחים מטעם חברת בואינג, שהשתלבו בחקירת המימצאים ובעקבות המסקנות הוחלף החלק החשוד ב-11 מסוקים נוספים מדגם אפאצ'י.

בשלב זה של החקירה פרצה מחלוקת בין חיל האוויר לבין חברת בואינג. מחיר של מסוק קרב אפאצ'י לונג בו הוא כ-35 מיליון דולר וחיל האוויר דורש מיצרנית המסוק לפצות אותו על אובדן המסוק.

השאלה שנבחנה היתה האם לאור העובדה שהמסק"ר היה חדיש ומדובר בכשל שנגרם בשלב הייצור, על בואינג גם לפצות את משפחות הטייסים. אולם מתברר כי יצרניות הנשק האמריקאיות מגינות על עצמן, באמצעות חוזים משפטיים, מפני האפשרות שלקוחות יתבעו אותן על תשלום פיצויים למשפחות הטייסים בגין תקלות טכניות. האפשרות שהתאונה נגרמה כתוצאה מכשל בייצור עלולה להיות פגיעה קשה במוניטין של בואינג. עם זאת, הנהלת החברה הורתה לפעול בשיתוף פעולה עם חיל האוויר הישראלי לאיתור סיבות התאונה. בואינג הטילה איפול מלא על החקירה, אולם נודע כי צוות המומחים של מפעל האפאצ'י , אינו שלם עם המסקנות של הוועדה שהקים חיל האוויר. הצוות האמריקני סבור, כי התקלה בפין אינה הגורם הראשון שגרם להתפתחות התקלה.

מבואינג נמסר בתגובה:"החברה משתפת פעולה באופן מלא עם צה"ל וחיל האוויר. מכיוון שהחקירה עדיין בעיצומה, אין זה מן הראוי שבואינג תגיב בשלב זה".

דובר צה"ל מסר כי "החקירה עדיין לא הסתיימה.חיל האוויר מטיס את המסוקים במדיניות אחזקה מחמירה".