התחדשות עירונית עם מלגה: "כפר סטודנטים" יוקם בהדר הכרמל

בתוכנית: דירות להשכרה לסטודנטים, תמורת פעילות סיוע לקהילה " המטרה: שיקום התדמית והמרקם הקהילתי בשכונה שהידרדרה

אוניברסיטת חיפה תקים "כפר סטודנטים" בשכונת הדר הכרמל בחיפה. הכוונה היא להקצות דירות להשכרה ולעודד סטודנטים לקבוע את מגוריהם בהדר הכרמל, במטרה לסייע לשיקום המרקם הקהילתי-חברתי של השכונה. התוכנית נעשתה בשיתוף עם עיריית חיפה, הסוכנות היהודית וקהילת בוסטון ונציגי התושבים בהדר הכרמל.

המיזם הוא חלק מתוכנית החירום "אופק שליו" של אוניברסיטת חיפה, שמטרתה לסייע לתושבי צפון הארץ שנפגעו במלחמה להתגבר על מתח וחרדות, לחזור לשגרה של לימודים ועבודה, תוך כדי שיקום ושיפור המרקם הקהילתי ביישוביהם. הסטודנטים זוכים למלגות והטבות כתגמול על מעורבותם בפרויקטים הקהילתיים, וכן הם מקבלים ליווי והדרכה מקצועית.

ד"ר עירית קינן, יועצת נשיא אוניברסיטת חיפה לאחריות חברתית, מסרה כי הבחירה בהדר הכרמל נעשתה, מאחר שרבים מתושביה נמנים עם השכבות המוחלשות, אשר נפגעו עוד יותר בתקופת המלחמה. "בעקבות המלחמה האחרונה החריף מצבם של תושבי השכונה, ובעיקר מצבם של ילדים ובני נוער, שהיו במצוקה עוד קודם לכן", אמרה ד"ר קינן. "שכונת הדר הכרמל נפגעה מטילים. מי שיכול היה לעשות זאת עזב את השכונה וכעת מתקשה לחזור לשגרה, ואלה שנשארו בה סובלים מחרדה וממתח שלאחר טראומה", הוסיפה קינן.

לדבריה, מטרת המיזם היא לסייע לשינוי פני השכונה על-ידי הוספת מספר משמעותי של סטודנטים שיחיו במקום כתושבים פעילים, ויתפקדו כקהילה צעירה, דינאמית ואקטיבית. "הסטודנטים שיתגוררו בשכונה יתערו בקרב תושביה ויפעלו במיזמים אישיים וקהילתיים לשיקום המרקם הקהילתי והתפקוד המשפחתי. הפעילות תיעשה בתיאום מלא עם רשויות הרווחה והחינוך של העיר ועם המתנ"ס שבשכונה. סגל אקדמי של האוניברסיטה ינחה את הסטודנטים במהלך פעילותם.

זוהי תוכנית חדשנית מסוגה, המעידה על ראייה רחבה של תרבות המגורים ושילוב אוכלוסיות, כחלק מהתחדשות עירונית. הפנייה לסטודנטים תואמת את הצורך שלהם בדירות זולות יחסית, ומאפשרת ליצור קהילות אלטרנטיביות, שישפיעו בהדרגה על האופי של השכונה. אולם הצלחתו של פרויקט מסוג זה תלויה, בין השאר, ביכולת לתחזקו לאורך מספר שנים, ולייצר "מסה קריטית" של תושבים מקרב הסטודנטים. רק כאשר תיווצר קהילה סטודנטיאלית בתוך הקהילה המקומית, יוכלו הסטודנטים להפוך לחלק מהשכונה ולא להרגיש בה כנטע זר.

"הכוונה היא להקים מועדון סטודנטים, ולייצר פעילות חברתית שתמשוך סטודנטים נוספים, מעבר לאלה שמעורבים בפועל בפרויקט", מסבירה קינן. לדבריה, עיריית חיפה מתכננת למשוך גם בעלי עסקים קטנים לאזור, לעודד פתיחת בתי קפה, בזארים ועסקים בעלי אופי צעיר וקל, כדי לענות על צרכי קהילת הסטודנטים במקום. "אנו מאמינים ש'כפר הסטודנטים' ייצר אווירה ודינאמיקה שתחייה את השכונה כולה", אומרת קינן.

בהיבט המעשי, בשלב ראשון ייווצר מאגר של כ-40 דירות ראויות למגורים במתחם הרחובות ארלוזורוב-בלפור-הרצל, שיועמדו לרשות הסטודנטים. בנוסף, כחלק מעידודם לגור ולפעול במקום, יזכו הסטודנטים ל"סל הטבות", שיכלול, בין השאר, מלגה בגובה שכר לימוד ומימון נסיעתם לקמפוס. בטווח הארוך, השאיפה היא להרחיב את המפעל הקהילתי כך שכ-500 סטודנטים יתגוררו בשכונה. החזון הוא שעם שיפור האקלים הקהילתי והתדמית הירודה של השכונה, עשויים סטודנטים אלה וחבריהם להמשיך להתגורר בה לאחר תום לימודיהם.