טיסה ראשונה מוצלחת בצרפת למל"ט מתוצרת תע"א ו-EADS

מל"ט "איגל". נבנה במסגרת פרויקט פיתוח בהיקף של 40-35 מיליון

התעשייה האווירית (תע"א) וקונצרן התעופה והביטחון האירופי אי.איי.די.אס, בשיתוף עם סוכנות הרכש במשרד ההגנה הצרפתי די.ג'י.איי, ביצעו בהצלחה טיסת בכורה של מטוס ללא טייס (מל"ט), לגובה טיסה בינוני, בעל יכולת שהייה ארוכה באוויר. המטוס הקרוי "איגל" הוא נגזרת של המל"ט "מחץ" הנמצא בשירות מבצעי בחיל האוויר הישראלי.

ה"איגל" נבנה במסגרת פרויקט פיתוח בהיקף של 40-35 מיליון דולר שהחל כבר לפני כשלוש שנים. התכונה החשובה של המל"ט שהושגה בפיתוח היא יכולת המראה ונחיתה (המנ"ח) אוטומטית, ללא מגע יד אדם. עם סיום הפיתוח, יקבל משרד ההגנה של צרפת החלטה על היקף ההצטיידות עבור חיל האוויר הצרפתי. התע"א מקווה שאי.איי.די.אס יהיה המוביל במאמצי שיווק של המל"ט למדינות נוספות באירופה.

במסגרת הניסוי המריא המל"ט ממרכז ניסויי טיסה בדרומה של צרפת, כאשר הוא נושא מערכת תקשורת מלאה הכוללת תקשורת לווינית ותקשורת קו ראייה. הטיסה נשלטה מקרון בקרה מבצעי והוכיחה את שלמותה של מערכת המל"ט ובעיקר את יכולת המנ"ח האוטומטית, התקשורת הלווינית ויכולות משולבות לשליטה ובקרה.

יצחק ניסן, מנכ"ל תע"א, ציין, כי "התעשייה האווירית מובילה בעולם בתחום המל"טים. זהו תחום שבו יש לנו יתרון טכנולוגי ותחרותי ובו יכולים אנו לתרום תרומה חשובה וייחודית בכל שיתוף פעולה עם ענקי התעופה הבינלאומיים".

הארב גווילו, מנהל מערכת הגנה ואבטחה של אי.איי.די.אס, בצרפת אמר, כי: "הטיסה הראשונה של ה'איגל' בצרפת מהווה הצלחה לקבוצת הפרויקט המוכשרת שלנו והינה הוכחה נוספת ליכולות שלנו בתחום טכנולוגיות המל"טים". בהודעה שפרסם הקונצרן האירופאי נאמר, כי במהלך החודשים הקרובים יתבצעו טיסות ניסוי נוספות להוכחת יכולות ביצוע נוספות של מערכות המל"ט. כל זאת, לפני שלב האימון של מפעילי המל"ט בחיל האוויר הצרפתי.

המל"ט המיועד לשהייה ממושכת ולטיסה בגובה בינוני, הוא מהדור המתקדם ביותר. הוא מתוכנן לבצע משימות עיקוב ומודיעין, איכון מטרות ומשימות לטווחים ארוכים בכל מזג אוויר, הודות למערכת הפשרת קרח המותקנת בכנפיו, ביום ובלילה.

כמו כן, הוא יכול לשמש גם כמערכת מודיעין עצמאית או כחלק ממערך מודיעין ושליטה ובקרה מלא.

המל"ט מסוגל להמריא עם משקל כולל של 1,250 ק"ג מתוכם מטען ייעודי (מטע"ד) במשקל 250 ק"ג. מוטת כנפיו 16.6 מטרים והוא מסוגל לטוס בגובה מקסימלי של 30,000 רגל. המל"ט יכול לשהות באוויר מעל ל-24 שעות במשימות מרוחקות במרחק שלמעלה מ-1,000 ק"מ ממקום יציאתו.

הקונצרן האירופאי אי.איי.די.אס, השותף לתע"א בפרויקט, נחשב למוביל בתחום התעופה והביטחון בעולם. בשנת 2005 עמדו הכנסות הקונצרן על 34.2 מיליארד אירו (כ-43 מיליארד דולר), ומספר המועסקים היה כ-113,000 עובדים, ממדינות שונות באירופה.