העליון: ביטול עמלת פירעון מוקדם של הלוואות שלקחו מפוני עזה - חוקי

השופט ברק דחה את טענת בנק מזרחי-טפחות, וקבע שלמרות שזכות הקניין שלו נפגעה - הרי שזכות זו אינה מוחלטת אלא יחסית

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרון ברק, אישר היום (ד') בפסק דין כי ביטול עמלת הפירעון המוקדם של הלוואות שלקחו מפוני רצועת עזה בחוק יישום תוכנית ההתנתקות הוא חוקי.

חוק יישום ההתנתקות קבע, בין השאר, כי עבור פירעון מוקדם של הלוואה - שלהבטחתה מושכנו בתים שפונו - לא ייגבה כל תשלום. בנק מזרחי-טפחות עתר לבג"ץ בטענה שהדבר פוגע בזכות הקניין שלו, וכי תכלית הפגיעה איננה ראויה, שכן הנזק מוטל עליו ולא על המדינה - מכאן שהפגיעה בזכות הקניין איננה מידתית.

לדברי הבנק, באמצעות עו"ד רנאטו יאראק, בנק טפחות העניק 158 הלוואות שונות למפונים העשויות להיפרע בפירעון מוקדם, וכי הנזק לבנק כתוצאה מכך הגיע לסכום של למעלה ממיליון שקלים.

המדינה טענה, באמצעות עו"ד קורן וסונדולינסקי, כי תוכנית ההתנתקות היא מעשה שלטוני מובהק, וכי החוק איננו גורם לפגיעה משמעותית ומהותית בזכות הקניין של הבנק.

השופט ברק דחה את טענות הבנק וקבע שלמרות שזכות הקניין שלו נפגעה, הרי שזכות זו אינה מוחלטת אלא יחסית. לדבריו, הפגיעה של ביטול עמלת הפירעון המוקדם בזכות הקניין של הבנק איננה עולה על הנדרש, אלא היא מידתית ואיננה חמורה ביחס לתועלת הצומחת ללווים המשתחררים מהעמלה. ברק ציין כי בצד הפגיעה לבנק בשל ביטול העמלה, הרי שהחוק גם העניק לבנק יתרונות וגורם מאזן בכך שהעמיד לו ערבון כספי. (בג"ץ 4593/05).