לך תבנה מדינה: האקדמיה ויצ"ו חיפה

פרופ' ברוך ברוך מאמין בגישה חינוכית-חברתית: "ארכיטקטורה היא ריצה למרחקים ארוכים". ראיון שלישי בסדרה

"החשיבה החינוכית מושתתת על התפיסה, כי ארכיטקט איכותי יוכל למלא נאמנה את תפקידו כמחנך וכמוביל בחברה ובסביבה". (מתוך אתר האינטרנט של ויצ"ו חיפה).

המחלקה לאדריכלות באקדמיה לעיצוב ויצ"ו בחיפה, עם ותק של 12 שנה, מעניקה תואר ראשון בארכיטקטורה וחינוך. ראש המחלקה, אדריכל ברוך ברוך, מדגיש, כי המטרה היא לשלב מקצועיות מעשית וראייה חברתית-חינוכית.

ברוך: "בשנה האחרונה, למרבה האירוניה, התמקדו עבודות הסטודנטים בקריית שמונה - שיקום שכונות, בתי ספר, מבני ציבור. העיר סובלת מהכביש החוצה, מביזור רב של השכונות, ומיחס לא נכון בין המצאי הנהדר של הטבע לנוכחותו בעיר. בקרית שמונה נמצא אחד הפארקים הכי יפים בארץ, פארק הזהב, עם נחל קטן וגבעה גבוהה, ואיש לא מכיר אותו, כי הוא מנותק מהעיר. היה ניסיון ליצור התייחסות חדשה לתיירות בגליל, שגם קריית שמונה תוכל ליהנות ממנה.

"חשוב לנו להיות מעורבים תרבותית, חברתית וגם פוליטית. בשנה שעברה עשינו פרויקטים בתמרה, בעבר עבדנו בבית שאן ובנצרת. אנחנו עובדים בשני מישורים, בגישה שאני מכנה Conceptual-Professional: מצד אחד עולם התרבות והקונספציה, מצד שני החיבור החזק לעולם המקצועי. ארכיטקטורה היא סטייט אוף מיינד, הסטודנטים עוסקים במיקרו ובמקרו במקביל, בעיצוב מוצר ובתוכניות אורבניות".

גלובס: הסטודנטים חשים נחיתות מבחינת המעמד המקצועי בשוק?

"הבוגרים שלנו הוכיחו את עצמם בשטח. למשל - זוג סטודנטים שלנו זכה לצד סטודנט מהטכניון בתחרות בינלאומית למגורי העתיד ביפאן. אני לא חושב שיש מעמדות במקצוע - בוחנים כל אדם לפי הפורטפוליו והיכולת שלו".

- אתם מטפחים כוכבים?

"המטרה שלנו היא ליצור תשתית, שכל אחד יממש את היכולות שלו. האופן שבו אנשים מתפתחים כרוך לא רק בכישרון, אלא גם באמביציה ובהזדמנויות, בנסיבות. ארכיטקטורה היא ריצה למרחקים ארוכים. אי אפשר לדעת בשלב הסטודנטיאלי מה יקרה בעתיד".

מכיוון שמדובר במחלקה קטנה, עם 35 סטודנטים שנכנסים בכל שנה, ובסה"כ כ-150 סטודנטים, מציין ברוך את תרומתו של המימד האינטימי: "היכולת לגעת בכל סטודנט ולעקוב אחרי ההישגים שלו, זה אלמנט חשוב בדיאלוג הזה. יש דיאלוגים מרתקים, גם בגלל החובה שלי להתנסח בכל פעם מחדש ולנסח אידיאות חדשות, וגם התלמיד חייב להתנסח וליצור. בארכיטקטורה הרעיונות לא נשארים בקלפים צמודים לחזה. זה שיח שמתפתח עם השנים. יש סטודנטים מוכשרים יותר ויש מוכשרים פחות, אבל הדיאלוג תמיד מפרה".

- העבודה בפרקטיקה הפרטית שלך חשובה כדי לא לקפוא באקדמיה?

ברוך: "הפרקטיקה היא סוג של מעבדת מחקר. המשרד שלי עוסק בעיקר במבני ציבור וללא ספק זה חלק חשוב להתחדשות הרעיונית והמעשית. לא לעסוק רק באקדמיה אלא גם בבנייה".