"למעשנים יש מנגנון פיצוי.מכור לניקוטין יעשן יותר"

אתמול הוכרה בארה"ב תביעה נגד יצרניות חברות הסיגריות, המשווקות "סיגריות לייט", כתביעה ייצוגית. לתביעה יש פוטנציאל להסב לחברות הסיגריות נזקים במאות מיליארדי דולרים. מה המשמעות של המהלך, ואיך הוא ישפיע על ישראל? עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון (שמייצג גם את שירותי בריאות כללית בתביעה נגד חברות הסיגריות) מנסה להסביר: "עצם ההכרה בתביעה כייצוגית היא כברת הדרך המשמעותית. כשמחליטים לאשר משהו כתביעה ייצוגית בודקים אם יש לכך בסיס".

" למה תביעה נגד יצרניות ה"לייט" דווקא?

"לכל אחת מהחברות בארה"ב יש איזושהי גירסה של "לייט". חברות הסיגריות חיפשו תמיד גימיקים שיאפשרו למעשנים מצד אחד להמשיך לעשן, ומצד שני יתנו להם להרגיש כאילו מפחיתים את הנזק.

"הסיגריות לייט היו בעלות המון חורים מיקרוסקופיים בסמוך לפה של המעשן, דרכם אמור היה להיכנס אוויר שידלל את העשן - מה שהשפיע על המדידות במכונות הבדיקה. בעיה שנייה: למעשנים יש מנגנון פיצוי. אדם מכור לניקוטין ישלים את הפער באמצעות תוספת של עוד שאיפות ועוד סיגריות".

" יש תקדים משפטי לשם הרע של "סיגריות לייט"?

"בתביעה של ממשלת ארה"ב לפני חודשים אחדים, בית המשפט קבע, שאין לסיגריות לייט שום תועלת בריאותית. בית המשפט קבע שחברות הסיגריות הכירו במסמכים הפנימיים שלהן שהסיגריות ה'קלות' אינן פחות מסוכנות. הנתבעים מודים שהמעשנים עוברים לסיגריות לייט במקום להפסיק לעשן לגמרי, כי הם מאמינים שהן פחות מסוכנות. למרות זאת, בפומבי, החברות הכחישו את עניין 'הפיצוי' העצמי של מעשנים בהגדלת כמות הסיגריות. אני בטוח שפסק הדין של ממשלת ארה"ב - שנתן השופט ויינשטיין בניו יורק, יהודי טוב בן 80, שעושה ספורט ולא מעשן - תרם ליצירת האווירה שהכשירה את אישור התביעה הייצוגית".

" אז אין סיגריות "לייט" אמיתיות?

"נניח שיש - הן הרבה יותר מסוכנות. מכיוון שאדם זקוק לאותה רמה של ניקוטין לצורך סיפוק ההתמכרות, ואז הוא זקוק להרבה יותר סיגריות, עם הרבה יותר חומרים מסרטנים, כדי לשמור על רמת הניקוטין בדם שלו".

" מה המצב בישראל?

"בישראל אי אפשר למצוא, מאז 2004, את המילה 'לייט' על חפיסות סיגריות ובפרסומות. זאת, בעקבות פעילות הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, שאסר על המשווקים להשתמש במונחים אלה או לטעון שיש בהן איזשהו יתרון בריאותי. לכן בישראל כל התביעות בנושא הלייט מתייחסות לעבר, או להפרת האיסור על השימוש ב'הונאת הלייט'. אנחנו סבורים שההחלטה בארה"ב תשפיע על תביעות כאלו באופן חיובי".

" איזה תביעות תלויות ועומדות כיום בנושא?

"שירותי בריאות כללית, שאני מייצג עם עו"ד ליפא מאיר, תובעת מחברות הסיגריות פיצויים בסך כ-8 מיליארד שקל, עקב הצורך בטיפול במחלות שנגרמו מעישון. גם בישראל יש אדם שמבקש להכיר בתביעתו נגד חברות הסיגריות, בגין שיווק סיגריות לייט כייצוגית. הקושי המרכזי הוא בשאלה האם המעשנים יכולים להוות קבוצה. כי בתביעות נזיקין, הנזק של כל אחד שונה לגמרי".

" אז אנחנו מקדימים את ארה"ב במשהו?

"ישראל הייתה מפורצות הדרך בנושא של חשיפת תרמית הלייט. בנושא שלטי חוצות לדוגמה, אצלנו נאסר על פרסום סיגריות הרבה לפני שנאסר בארה"ב. העברנו חוקים לא רעים, אבל יש לנו בעיה באכיפה שלהם". "