פרס: אי-אפשר למנוע בנייה בהתנחלויות

"ניסיון הפינוי מעזה גרם לדעת הקהל בישראל שלא להתייחס לתהליך השלום ברצינות; אילו חאפז אסד היה בא לקמפ דיוויד עם סאדאת, הגולן היה בידיו"

המשנה לראש הממשלה, השר שמעון פרס, הביע היום (ה') תמיכה פומבית בהמשך הבנייה בהתנחלויות.

"הניסיון של הפינוי מעזה גרם לדעת הקהל בישראל שלא להתייחס לתהליך השלום ברצינות", ציין פרס שהוסיף: "אי-אפשר להעניש את מדינת ישראל פעמיים - מצד אחד ירי קסאמים, ומצד שני ענישת המתנחלים. לא ניתן לעצור מהילדים של המתנחלים לבנות את בתיהם, וזו אחת הבעיות של אולמרט, ובעבר של רבין, ברק וגם בגין".

את הדברים אמר פרס במסיבת עיתונאים, שכינס במלון ריץ', במהלך ביקורו בלונדון. פרס הביע תקווה שלאחר פרישתו של טוני בלייר מראשות ממשלת בריטניה, הוא יגיע למזרח התיכון, כדי לסיע בקידום תהליך השלום באזור. "אנחנו מעריכים את יחסיו הטובים של טוני בלייר עם הפלשתינים ועם מדינות אחרות. לא מתפקידי לומר לו מה לעשות, הוא יכול לעשות את הבחירות שלו, אבל הייתי רוצה לראות אותו מעורב במזרח התיכון מאחר שהוא באמת רוצה לראות שלום באזור", הוא ציין.

במסיבת העיתונאים חזר והבהיר פרס, כי ראש הממשלה אולמרט לא ייפגש עם אבו-מאזן, אלא רק לאחר שחרורו של גלעד שליט. "למחרת יום השחרור תהיה פגישה בין אולמרט לאבו-מאזן, ויהיה שחרור גדול מאוד של אסירים כמחווה של רצון טוב", הוא הבהיר.

על חזונו למזרח התיכון, אמר פרס, כי בעידן של כלכלה עולמית, הוא היה רוצה לראות פרויקט כלכלי, אשר יפעל במקביל לתהליך המדיני במטרה ליצור תעסוקה והון באזור.

על-ידי כך , אמר פרס, ניתן יהיה לחזק את האינטרסים המשותפים על מנת ליצור אינטרסים אזוריים וכך להקטין את הסיכוי למלחמה בעתיד. לדבריו, ארגוני הטרור יימנעו מלפגוע ביוזמה כלכלית שתשפר את הכלכלה באזור.

"אסד פיספס את הגולן"

פרס אף הבהיר במהלך ביקורו בלונדון, כי מו"מ עם סוריה אינו עומד כיום על הפרק. "אילו אביו של אסד, חאפז, היה בא לקמפ דיוויד עם סאדאת, רמת הגולן היתה כבר שנים בידיו. הסורים הם סרבני שלום", ציין פרס, באירוע שהתקיים אמש במכון המחקר ליחסים בינלאומיים בלונדון "צ'אטהאם האוס".

לדברי פרס, נשיא סוריה, בשאר אסד, מארח בדירתו טרוריסט ידוע - ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל. הוא הוסיף, כי משעל מונע התקדמות מדינית ומסכל את שחרור החייל החטוף רב"ט גלעד שליט, שאפילו ממשלת חמאס מסכימה לו.

בהתייחסו לסוריה אמר פרס, כי סאדאת קרא לאסד להגיע לקמפ דיוויד, וחבל שזה לא הגיע, כי אז "אני יכול להבטיח לכם שהיה מקבל את כל רמת הגולן".

לדברי פרס, "כמה ראשי ממשלה בישראל היו מוכנים להחזיר חלק נכבד מרמת הגולן. זה כולל את יצחק רבין, בנימין נתניהו ששיגר שליח עם מסר שהוא מוכן למסור את רוב השטח של רמת הגולן ואפילו אני, לאחר רצח רבין כשמוניתי לראש ממשלה שלחתי מסר דרך ארה"ב, שאכבד את מה שרבין הבטיח. אבל מאחר שעמדתי לפני בחירות (מרס 1996 - ח"ק), הבהרתי שאני חייב תשובה עוד לפני הבחירות. המענה שקיבלתי היה שאסד מוכן להיפגש איתי, אבל הוא לא יכול לנקוב בתאריך".

פרס הסביר, כי "היום מה שסוריה מבקשת זה שנחזיר את רמת הגולן, נפתור את הבעיה הפלשתינית - ורק אז הם יסכימו לדבר איתנו. הדבר הזה לא מתקבל על הדעת. לא מכתיבים את הדרישות לפני הישיבה לשולחן המו"מ, אלא במהלך המו"מ".

בנייה מואצת בגולן

דברי פרס נאמרו גם על רקע המשך מגמת ההגירה החיובית והבנייה המואצת ברמת הגולן. רק ביום העצמאות האחרון ציינו בגולן את הצטרפות המשפחה האלף לפרויקט ההתיישבות, שזוכה להצלחה בשנים האחרונות. לאחרונה אף פורסם, כי בימים אלה נמצאת בשיאה בנייתו של מאגר מים סמוך לקונטרה - מאגר שצפוי לתת דחיפה חשובה למשק המים בצפון.

כיום מתגוררים ברמת הגולן כ-19 אלף בני אדם, ב-33 יישובי המועצה האזורית גולן ובשטחה של המועצה האזורית קצרין.

גם התעשייה ברמת הגולן לא עוצרת מלכת. מרכז מסחרי חדש עומד להיפתח בקרוב ביישוב בני יהודה ולדברי בכירים במועצה גם בנייתו של מרכז ההיי-טק ליד קצרין קרובה לסיום. המשקיעים הם חברות פרטיות ממרכז הארץ, שאחת מהן -"מולטיסורס" - אמורה לפתוח את מפעלה כבר בתקופה הקרובה.

לצד הבנייה התעשייה ואיכות החיים, רמת הגולן ממשיכה להוות גם עוגן חשוב לתיירות. לאחר הקיץ הקשה של המלחמה בלבנון, לאחרונה ניכרת התאוששות בענף התיירות.