אפקט המלחמה: גירעון שיא של 3.1 מיליארד שקל בתקציב בספטמבר

עם זאת, בינואר-ספטמבר יש לממשלה עודף של 2.61 מיליארד שקל, לעומת גירעון מתוכנן של 17.2 מיליארד שקל

הוצאות מלחמת לבנון נותנות את אותותיהן על התקציב: הממשלה רשמה בספטמבר גירעון שיא השנה, של 3.1 מיליארד שקל, בפעילותה הכוללת בארץ ובחו"ל. כך פירסם היום (ד') משרד האוצר.

בפעילות המקומית רשמה הממשלה בספטמבר גירעון של 2.2 מיליארד שקל, ועוד 900 מיליון שקל גירעון בפעילות בחו"ל. יצוין, כי באוגוסט היה לממשלה עודף תקציבי של 1.34 מיליארד שקל.

עם זאת, בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2006, ינואר-ספטמבר, יש לממשלה עודף תקציבי של 2.61 מיליארד שקל, לעומת גירעון מתוכנן של 17.2 מיליארד שקל בחוק התקציב.

בפעילות המקומית יש לממשלה מתחילת השנה עודף תקציבי של 5.1 מיליארד שקל, ואילו בפעילות בחו"ל רשמה הממשלה גירעון של 2.5 מיליארד שקל. הגירעון ב-12 החודשים האחרונים הסתכם ב-5.3 מיליארד שקל, רובו בחו"ל.

ראשי האוצר מסרו, כי בספטמבר חלה קפיצת מדרגה של 2 מיליארד שקל בהוצאה הכוללת של הממשלה ביחס לאוגוסט. הוצאות משרדי ממשלה הגיעו לשיא שנתי, והסתכמו ב-17.8 מיליארד שקל.

בהוצאה המקומית של הממשלה היתה עלייה, שנבעה מהגדלת תשלומי הפיצויים על נזקי המלחמה, שהסתכמו בחודש זה ב-700 מיליון שקל, וכן מהקדמת הוצאות בהיקף של 1 מיליארד שקל עקב החגים ועקב סיבות טכניות. כן נרשם גידול ברכישות משרד הביטחון בחו"ל, בעיקר במט"ח.

לפי נתוני החשכ"ל, הכנסות המדינה ממיסים הסתכמו בספטמבר ב-14.3 מיליארד שקל, בהתאם לתכנון המוקדם ובדומה לרמת ההכנסות הממוצעת מתחילת 2006. הכנסות המדינה ממיסים בינואר-ספטמבר הסתכמו ב-136.6 מיליארד שקל, עלייה נומינלית של 11.2% לעומת החודשים המקבילים אשתקד.

יצוין, כי בספטמבר התקבלו מענקי סיוע בטחוני בסך 1.3 מיליארד שקל, וכן הופקדו 1.2 מיליארד שקל על-ידי המוסד לביטוח לאומי, מה שמנע גירעון תקציבי גדול עוד יותר בחודש זה. ההכנסות ממיסים ישירים - מס הכנסה, מקרקעין ושוק ההון - הסתכמו בספטמבר ב-17.9 מיליארד שקל, בהתאם לתכנון המקורי.

ההכנסות ממיסים ישירים בינואר-ספטמבר גבוהות ב-11 מיליארד שקל לעומת החודשים המקבילים אשתקד. ההכנסות ממיסים עקיפים - מכס, מע"מ ומיסי קנייה - הסתכמו בספטמבר ב-6.1 מיליארד שקל, ירידה של 400 מיליון שקל לעומת החודש המקביל אשתקד. עם זאת, ההכנסות ממיסים עקיפים מתחילת השנה גבוהות ב-1.7 מיליארד שקל לעומת ספטמבר אשתקד.