03 יהודית ברוניצקי הירוקה

יהודית ברוניצקי, מנכ"לית אורמת, היא אחת המנהלות המצליחות והמפורגנות במשק, אולי כי חוץ מלהביא רווחים נאים החברה שלה גם דואגת לאיכות החיים שלנו

השנה החולפת הייתה עוד שנה מצוינת לקבוצת אורמת. החברה-הבת, אורמת טכנולוגיות, השלימה הנפקה מוצלחת בוול-סטריט. במספרים פירוש הדבר רווח נקי של 87 מיליון דולר ברבעון השני, עלייה של 11.2 אחוז לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

בכלל, השנה אורמת לא מפסיקה לייצר חדשות טובות: רק במחצית הראשונה של השנה היא דיווחה על שורת עסקאות לאספקת חשמל באתרים שונים בעולם בשווי מיליוני דולרים. כמו כן היא ממשיכה למכור ברחבי העולם יחידות כוח לתחנות בשווי עשרות מיליוני דולרים, כולל שותפות בקונסורציום לשלושים שנה שחלקה בו 200 מיליון דולר, ותוכנית ההשקעות שלה, שתומכת ביכולת לצמוח, עומדת על 100 מיליון דולר.

כבר שנים אחדות נהנית הקבוצה מהערכת המשקיעים והשוק. זה לא רק עניין של ביצועים אלא גם של טיימינג, משום שבעידן הקלינטק, מחירי האנרגיה הגבוהים והחשש מהמחיר הסביבתי העצום - מוצרי האנרגיה הירוקים של אורמת מתחילים להציג את הפוטנציאל האמיתי שלהם.

אפשר לראות את זה גם בדוחותיה הכספיים של החברה: את שנת 2005 היא סיימה עם מכירות בסך 1.17 מיליארד שקל וברווח נקי של 154 מיליון שקל. החברה-האם אורמת תעשיות נסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל, והחברה-הבת אורמת טכנולוגיות נסחרת בוול-סטריט לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר.

בענף מפרגנים לאורמת ולמנהלת, שהגיעה לפני כמה שנים למקום הראשון ברשימת המנכ"לים הטובים בישראל לפי ביצועים ופרמטרים כמותיים. הפרגון נובע מהמקצועיות, מהיכולת לחלום ולבצע, מההישגים וכן מהשכר הצנוע שהיא נוטלת לעצמה: בשנת 2005 הסתפקה בעלות שכר שנתית של 1.6 מיליון שקל, כאשר הממוצע בקרב החברות במדד תל אביב 100 עמד על יותר מ-5 מיליון שקל.

גם בעולם זוכה אורמת להערכה. האתר היוקרתי Sustainable Business בחר לאחרונה בקבוצה כאחת מעשרים החברות שישנו את העולם לטובה.

ברוניצקי לא אוהבת להיחשף, אולם פה ושם ראו אור מעט פרטים ביוגרפיים שלה. היא ילידת גבעתיים ומכונה "דיתה". בראשית שנות השישים, כשהייתה סטודנטית לתרבות צרפת ולמדע המדינה באוניברסיטה העברית, השתתפה בצעדת ירושלים, שם הכירה את יהודה, פיזיקאי צעיר מצרפת ולימים בעלה.

האגדה מספרת שבשנת 1965 הם מכרו את דירתם בירושלים, רכשו דירה זולה יותר ברחובות, ובכסף שנותר להם הקימו את המפעל שלהם ביבנה. הם שקדו על הפיכת המחקרים של יהודה בנושא ניצול מקורות חלופיים להפקת אנרגיה למוצרים מסחריים.

בשל הרוח הגבית שמעניק השוק לחברות בתחום האנרגיה החלופית ובשל הביצועים המוצלחים של אורמת, עתיד החברה נראה מבטיח מתמיד. אבל ברוניצקי ובעלה, שמשמש כיו"ר החברה, לא יהיו שם לנצח. בריאיון שהעניק השנה ל"גלובס", הוא העריך שבעוד שנים אחדות יפנו את כיסאותיהם.

גיל € 65 תפקיד € מנכ"לית אורמת תעשיות ובעלת שליטה בקבוצה פרטים אישיים € נשואה ליהודה ואם לשלושה על הארגון € אורמת היא קבוצת חברות שעוסקות באנרגיה חלופית, בעיקר ממקורות גיאותרמיים. החברות בקבוצה עוסקות בתכנון, בהקמה, באחזקה ובהפעלה של תחנות כוח המפיקות חשמל משדות גיאותרמיים, והן שייכות לתחום של אנרגיה ירוקה בנימה אישית € לפני כמה שנים סיפרה ברוניצקי בריאיון ל"גלובס": "יהודה היה בעל המקצוע, המהנדס, ואני בסך הכול עזרתי. לא ידעתי מה זו תעשייה, אבל במשך הזמן למדתי".