המשרד להגנת הסביבה לא גובה בשנים האחרונות קנסות המסתכמים לכ-60 מיליון שקלים

בהתחשב בכך שכל תקציבו של המשרד עומד על כ-230 מיליון שקלים הסכום שלא נגבה משמעותי ביותר * תגובת המשרד: מכרז הגבייה בדיוני בית המשפט

חשיפת גלי צה"ל: המשרד להגנת הסביבה לא פעל לגבות קנסות, שהיתמרו לסכום של כ-60 מיליון שקלים. הדו"חות חולקו בשנים האחרונות לגורמים פרטיים שונים בגין עבירות זיהום.

הסכומים שהמשרד אמור היה לגבות יועדו לתפעול הקרן לשמירה על ניקיון. בהתחשב בכך שכל תקציבו של המשרד עומד על כ-230 מיליון שקלים, הסכום שלא נגבה, משמעותי ביותר. מנכ"לית עמותת אדם, טבע ודין, עורכת הדין ציפי איסר-איציק, אמרה היום כי הנזק משמעותי ביותר.

"זה פשוט מקומם", אמרה עורכת הדין איסר-איציק, "מכיון שכשמדובר באיכות הסביבה ובהגנת הסביבה מקובל העיקרון האוניברסלי שהמזהם משלם. כלומר, מי שמזהם את הסביבה ומסכן בכך חיי אדם, צריך לשלם על כך הן בקנס גבוה והן בפיצויים. הכסף שאמורות החברות לשלם כקנס נובע מכך שהרווח של החברות, שנגרם כתוצאה מזיהום הסביבה, צריך להיות מוחזר לציבור".

בתגובה נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי בשנתיים האחרונות התעכב הליך הגבייה עקב שינויי חקיקה, וכעת יצא המשרד למכרז לשירותי גבייה. אלא שגם המכרז הזה נמצא בימים אלה בדיוני בית המשפט.