D&B ישראל: השפעת הלחימה והחגים ניכרת בהרעה במוסר התשלומים במשק

בחודש ספטמבר 13.7% מסך העסקאות במשק התבצעו בפיגור * שני הענפים ש"תרמו" בצורה המשמעותית ביותר להרעה הם ענף בתי המלון והארחה וענף המזון

על-פי מדד מוסר התשלומים של D&B - דן אנד ברדסטריט ישראל, בחודשים האחרונים חלה הרעה במוסר התשלומים במשק. בחודש ספטמבר 13.7% מסך העסקאות במשק התבצעו בפיגור, לעומת 13.33% באוגוסט, 12.41% ביולי ו-11.5% ביוני, לפני המלחמה.

שני הענפים, אשר "תרמו" בצורה המשמעותית ביותר להרעה במוסר התשלומים, הינם ענף בתי המלון והארחה וענף המזון.

כלכלני דן אנד ברדסטריט מעריכים כי ההחמרה במוסר התשלומים בענף התיירות נוצרה בשל הקפאת הפעילות של עסקים קטנים ובינוניים בתחום לתקופה של כחודש במהלך המלחמה. ההקפאה גרמה למצוקת מזומנים ולפיגור בתשלומים לספקים. תקופה זו נחשבת בענף לשיא העונה.

במקביל, נכנסה לתוקפה בחודש יולי תקנה האוסרת על חריגות ממסגרות האשראי, והיא קטעה את מגמת היציבות במוסר התשלומים והגדילה את מספר העיסקאות שנעשו בפיגור במשק.

למרות שהבנקים אינם ממהרים להפעיל את התקנה, ופועלים בגמישות יחסית מול הלקוחות, ניתן לראות השפעה על ביצוע עסקאות בפיגור.

הככללנים מוסרים כי גם לחגים השפעה מכרעת על ההרעה במוסר התשלומים. בעטיים נוצר גידול בביקושים למוצרי מזון, וחלק ניכר מהעסקים בענף הגדילו את פעילותם מעבר לפעילות הרגילה. גידול זה גרם לחריגה מתזרים המזומנים הרגיל וכפועל יוצא - לפיגורים בתשלומים.

נסיון העבר מלמד כי מוסר התשלומים נפגע בתקופה הסמוכה לחגים. ספקים נערכים מבעוד מועד לקראת תקופה זו וצוברים מלאים הממומנים ע"י אשראי בנקאי ואשראי ספקים. בחלק מהמקרים אשראי הספקים הינו ללא הסכמה ומבוצע באופן חד-צדדי על-ידי "משיכת ימי אשראי".

לעומת זאת, בענף הטקסטיל וההלבשה חלה הטבה קלה במוסר התשלומים, כאשר בחודש ספטמבר עמד מדד מוסר התשלומים על 6.1%, לעומת 6.4% בחודש שקדם לו.

כלכלני דן אנד ברדסטריט מציינים כי הטבה זו נגרמה בשל הגידול ברכישות הלבשה ומוצרי טקסטיל שונים של הציבור כבר בחודש שלפני החגים, כלומר בספטמבר.

גם החודש ממשיכה מגמת השיפור בענף הבניה, מגמה אשר נמשכת כבר תקופה ארוכה. עם זאת, חשוב לציין כי ענף זה נימצא מוביל בשיעור העיסקאות בפיגור. בספטמבר עמד מדד מוסר התשלומים בענף הבניה על 20.1%, לעומת 28.7% באוגוסט ו-30% בספטמבר אשתקד.