מנכ"ל נמל חיפה, עמוס עוזני, והיו"ר דוד חרמש לא הטו את המכרזים לרכישת עגורנים בנמל לטובת הספק הסיני

עוזני: "לשכת מופז רצתה את הכיסאות שלנו, אין כל הסבר הגיוני אחר. מופז היום צריך להתנצל"

מנכ"ל נמל חיפה, עמוס עוזני, והיו"ר דוד חרמש לא הטו את המכרזים לרכישת עגורנים בנמל לטובת הספק הסיני. כך קובע דו"ח ביקורת פנימית שהוכן לדרישת שר התחבורה, שאול מופז, שביקש לבחון את הליכי ההתקשרות בנמל.

הדו"ח שהוכן על ידי רו"ח יום טוב בילו ומבקר החברה, אהוד אמניפור קובע במפורש: "לא נמצא ממש בטענה שבתלונה האנונימית לעניין עריכת שינויים במפרט הטכני של עגורני הגשר כדי להתאימו ליצרן מסין. המפרט אינו מגביל את השתתפותם של הספקים הפוטנציאליים במכרז שהחברה פרסמה. עורכי הדו"ח כותבים עוד: "לא איתרנו השפעה או ניסיון להשפיע מצד המנכ"ל או יו"ר הדירקטוריון על תנאי הסף במכרזים שפרסמה החברה כתוצאה מביקור יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל במשרדי חברת ZPMC בסין".

דו"ח זה מביא לסיומו מסע הכפשות והשמצות נגד עוזני וחרמש. לשכת שר התחבורה, שאול מופז ביקשה להביא לסיום כהונתם של השניים בעקבות מכתב אנונימי שקיבלה לפיו חרמש ועוזני ניסו להטות מכרזים בהיקף של מאות מיליוני שקלים לטובת ספקים מסוימים. נגד חרמש ועוזני ניהל משרד התחבורה מאבק אגרסיבי במטרה להביא לסיום כהונתם.

עוזני אמר היום: "ממצאי הדו"ח לא מפתיעים אותי. אני מניח שהטעו את השר מופז אך אי אפשר לברוח מהתחושה שמופז שמח לטעות. במקום לשאול ולברר העדיפה לשכת מופז באמצעות דיון דחוף והרבה יחסי ציבור להשמיץ ולהכפיש אותנו. זה לא דבר שקורה במקרה, היה פה מהלך מכוון שכל תכליתו היתה להבהיר לנו שעלינו לעזוב או שנהפוך להיות קורבן של מחול שדים".

"לשכת מופז רצתה את הכיסאות שלנו, אין כל הסבר הגיוני אחר. מופז היום צריך להתנצל. כל המהלך הזה נראה היום יותר בבירור כמו ניסיון מתוזמן ומדויק לתפור לנו תיק". עוזני הוסיף עוד, כי אין בכוונתו להסתפק בממצאי הדו"ח וכי הוא בוחן הגשת תביעת דיבה נגד כל המעורבים בפרשה.

לדבריו, "התנפלו עלינו שאין להם ולא ראשית ראיה. ציבורית צריך לעקור את התופעה שכל מכתב אנונימי יכול להרוג. זו תופעה מצמררת שצריך להרוג אותה כששר בממשלת ישראל לוקח חלק בלינץ' שכזה מבחינתי סוף העולם מגיע. זה חורג מהמקרה הפרטי שלי, את התופעה הזו חייבים להוקיע".

חרמש אמר בתגובה: "הדו"ח מלמד כי שר התחבורה ואנשי לשכתו אכן טעו בדרך ובמהלך של זימון הישיבה המיוחדת והניסיון להביא לכך שעוזני ואני נפסיק את תפקודנו בנמל. אני סבור ששר התחבורה בהחלט ישמח לראות שאין בנמל חיפה מינהל לא תקין בפעילות של המנכ"ל ושל היו"ר. אני מאוד מקווה שמשרד התחבורה יתעשת וישתף פעולה עם הנהלת הנמל לטובת כלכלת ישראל".

נמל חיפה פירסם במהלך יולי-אוגוסט 2006 שני מכרזים לרכישת עגורנים עבור רציף הכרמל. מכרז אחד מתייחס לרכישת 7 עגורני גשר בהיקף כספי של 350 מיליון שקל, המכרז השני מתייחס לרכישת 15 עגורני שער בהיקף כספי של 366 מיליון שקל. מכתב אנונימי שנשלח ללשכת השר התריע על מהלכים לא תקינים של הנהלת הנמל בהטיית המכרזים. אופוזיציה מיליטנטית נגד חרמש ועוזני התעוררה גם בקרב שני דירקטורים, קרן ברק ואיציק חדד שסברו כי השניים צריכים לסיים את תפקידם.