"ההוראה להשבית את תחנות-הכוח אלון-תבור וגזר לא תעמוד בזמן מחסור בחשמל"

דירקטוריון חברת חשמל יבקש הנחיות לעת מחסור * דן בהחלטת בן-נון להפעיל התחנות שלא כחוק

דירקטוריון חברת חשמל דן אתמול (ה') בהחלטת המנכ"ל אורי בן-נון להפעיל את תחנות הכוח אלון-תבור וגזר בניגוד לחוק. פעילותן של תחנות הכוח, שכושר הייצור בהן מגיע ל-750 מגה-ואט, הופסקה בהתערבות משרד התשתיות, משום שפעלו ללא רישיון. בן-נון הודיע לפני כשבועיים כי הוא פועל במודע בניגוד לחוק ומפעיל את תחנות הכוח ללא היתר.

הדעות על התנהלותו של בן-נון היו חלוקות, ולפיכך דירקטוריון החברה צפוי לפנות לגופים המוסמכים ולבקש הנחיות מפורטות כיצד על חברת החשמל לפעול במקרה של מחסור בייצור חשמל.

בן-נון, שפעל על דעת עצמו בהפעלת התחנות ללא היתרים, ספג ביקורת חריפה הן מהדירקטוריון, שלא גיבה את מעשיו, והן ממשרד התשתיות. כיום תחנת הכוח באלון תבור אינה פועלת, אלא יום בשבוע, כדי לשמור על הציוד ולמנוע נזקים בתחנה. תחנת גזר במילא אינה עובדת בשל פרויקט להרחבת התחנה.

במשק החשמל אמרו אתמול, כי הוראתו של משרד התשתיות להפסקת פעילותן של אלון-תבור וגזר לא תעמוד במבחן של מצוקה באספקת החשמל. בימים כאלה, שישנה רזרבה של 2000 מגה-ואט, ניתן לוותר על התחנות האלה, אך בימי ביקושי שיא הצפויים בחודשי החורף - ביקוש של יותר מ-9,500 מגה-ואט - לא יהיה מנוס מלהפעיל את התחנות.

הפעלת התחנות ללא היתר תחויב באישור משרד התשתיות. העיכוב בקבלת הרישיונות בהפעלת התחנות גזר ואלון-תבור נובעת בעיקר ממחלוקת על הרפורמה במשק החשמל: רשות החברות דרשה כי חברות אלה יפעלו כחברות-בנות חרף התנגדותו של הוועד, ומחלוקת זו מונעת מחברת החשמל לקבל את הרישיון.

בתחילת יוני נאלצה חברת החשמל ליזום הפסקות חשמל שתכליתן השלת העומסים בשל ביקושים גבוהים ביחס להיצע. בימים שבהם היו הפסקות החשמל הורה שר התשתיות בנימין בן-אליעזר על הפעלת שתי התחנות.