רוברט גייטס: אי אפשר להבטיח שאיראן לא תשתמש בנשק גרעיני נגד ישראל

(עדכון) - שר ההגנה המיועד של ארה"ב בשימוע בקונגרס: התקפה צבאית על איראן או סוריה תעלה לארה"ב ביוקר רב

שר ההגנה המיועד של ארה"ב, רוברט גייטס, אמר הלילה (ג'), כי אין להוציא מכלל אפשרות שאיראן תתקוף את ישראל בנשק גרעיני.

בשימוע בוועדת השירותים המזוינים של הסנט, אמר גייטס, בתשובה לשאלת מחוקק, כי אינו בטוח שאיראן תפעיל נשק גרעיני נגד ישראל "מפני שהסיכונים (מבחינת איראן) יהיו גבוהים במידה יוצאת מהכלל", אך הדגיש, כי ארה"ב אינה יכולה לומר לישראל שהתקפה גרעינית איראנית לא תצא אל הפועל.

"אינני חושב שמישהו יכול לתת הבטחה כזו", אמר גייטס.

שר ההגנה המיועד הגדיר את האיום הגרעיני האיראני כחמור, אך מדבריו עלה, כי הוא נוטה לראות בהתחמשות הגרעינית של טהראן בעיקר צעד הרתעתי. "גורמים מסביב אחמדיניג'אד מעוניינים בכוח גרעיני כהרתעה שמכוונת נגד מדינות גרעיניות שמסביב לאיראן פקיסטאן במזרח, רוסיה בצפון, ישראל במערב ואנחנו (ארה"ב) במפרץ הפרסי".

גייטס אמר, כי ניסיון של ארה"ב לתקוף את איראן או את סוריה יעלה לה ביוקר רב. מדבריו עלה, כי איראן תוכל להגיב בחסימת המפרץ הפרסי לשיט של אוניית מכל נושאות נפט למערב, וליזום "גל משמעותי של טרור" במזה"ת, באירופה ובארה"ב. התקפה על סוריה עלולה לחולל גל אנטי-אמריקני במזה"ת, שתהיה לו "השפעה דרמטית" על האיזור ושיסבך את יחסי ארה"ב עם כל מדינה בו, לדבריו.

התקפה אמריקנית על איראן תהיה "המוצא האחרון לגמרי", אמר גייטס. "כבר ראינו, שכאשר מלחמה מתחילה, אי אפשר לנבא את סופה".

הוא אמר, כי יכולתה של איראן להפעיל את חיזבאללה בלבנון כדי לערער עוד יותר היציבות שם היא "יכולת אמיתית מאוד", אך הוא הודה, כי איראן יכולה להפריע הרבה יותר לפעילות האמריקנית בעיראק, לו רצתה. למשל: אספקת נשק ביולוגי או כימי לארגוני הטרור בעיראק, או התססת המצב בלבנון באמצעות חיזבאללה.

גייטס הדגיש, כי איראן משקרת בהצהירה שתכניותיה הגרעיניות מכוונות למטרות אזרחיות בלבד.

השימוע בוועדת יחסי החוץ בסנט הוא השלב הראשון במסלול אישורו של גייטס לכהונת שר ההגנה, במקומו של דונאלד ראמספלד, שאולץ להתפטר למחרת הבחירות לקונגרס, בתחילת נובמבר.