הגרפולוגיה אינה שיטה מדעית ובכל זאת הפכה לסטנדרט לקבלת עבודה במקומות כמו בנקים ומשרדי פרסום, ואף המוסד

מתן שירם פנה לעסקים המשתמשים בשיטה הזאת לניפוי עובדים, וניסה לשמוע מה יהיה לגרפולוגים לומר על טקסט לא חתום של משה קצב וקובי מידן

בחרתי באקראי 20 גרפולוגים פעילים, והעברתי לכל אחד מהם מעטפה ובה שישה כתבי יד. בין כתבי היד היו כתב ידם של קובי מידן ונשיא המדינה משה קצב, כתב יד של אדם שלא עבד יותר משנתיים, וכתב יד של שקרן פתולוגי, הנוהג לשלוח קורות חיים למעסיקים פוטנציאלים, ובכל דף קורות חיים רקע השכלתי שונה ומקומות עבודה אחרים שהנ"ל לא עבד מעולם באף אחד מהם.

מתוך 20 הגרפולוגים רק שתי גרפולוגיות, ייאמר לזכותן, נענו לאתגר: כרמלה שגב ואורה כבירי. כל השאר סירבו.

לאה הירש מהמכון לאבחון גרפולוגי אפילו לא נענתה לבקשתנו לציין אם אינה מעוניינת להשתתף ומדוע. היא טרקה לנו את הטלפון.

אילון בן-יוסף לא חזר להודעות הרבות שהשארנו במשרדו, וגם לא למכתב ששלחנו בדואר, הן הרגיל והן האלקטרוני.

הגרפולוגית מיכל וימר מרמת השרון סירבה להשתתף או לנמק מדוע אינה מעוניינת להשתתף בבדיקה בעלת משמעות למקצוע שבחרה ושהיא מאמינה בו. זמיר גרפולוגים התעלמו מהפנייה. צביה סלומון מנהריה כפי הנראה לא זקוקה לחשיפה חינם אין כסף במוסף סוף השנה של "פירמה".

סקר גולשי גלובס
האם שימוש בבחינה גרפולוגית כתנאי קבלה למקום עבודה מקובל עליך?
כן
לא
רק במקרים נדירים

הגרפולוג גדעון כץ השיב שכתבי היד שהועברו אליו בלתי ניתנים לבדיקה וכי כתובתו השתנתה. ביקשנו את כתובתו החדשה כדי להעביר לו כתב יד מקורי על פי ההנחיות שביקש, ונענינו בהתעלמות.

גם הגרפולוגית תלמה ברקוביץ' סירבה להשתתף. שרה מחנאי קיבלה כתב יד מקורי על פי ההנחיות שביקשה, ומאז לא חזרה אלינו. כמוה הגרפולוגיות דבורה הראל ומיכל נפתלי, וכן גרפולוגים נוספים.

מתוך הסרבנים היו שהתעקשו על תנאי בדיקה אחרים: שכתב היד יהיה מקורי, שישתרע על פני 20 שורות, ושתופיע חתימתו של הכותב. עוד ביקשו פרטים מזהים: שם, גיל, מין, יד כותבת, מצב בריאותי ומצב משפחתי. חלק קטן ביקשו לצרף מקצוע ותחום עיסוק.

- רונית גורדין, למה צריך למלא 20 שורות?

"צריך למלא דף. בודקים איך אתה מתארגן על הנייר. שלוש שורות לא אומרות כלום. צורת האותיות פחות חשובה, כי זה החלק שבו לכותב יש יותר שליטה. החלקים שאתה פחות שולט בהם הם התארגנות על הנייר. שולי הנייר, למשל, רווחים בין מילים. תפיסת הנייר היא כמו עולם, זה בסיס לאיך שאתה מתנהג. דגש על אותיות הוא פופוליסטי. נעים לחשוב שאות אומרת משהו".

- אז למה חתימה כל כך חשובה לניתוח?

"חתימה לא עומדת בפני עצמה. מי שאומר כך אומר לא נכון. חתימה היא כרטיס ביקור. אם הכתב מלא סימני חרדה, חשש ולחץ אבל החתימה ענקית, החתימה היא הצגה. חתימה תמיד תבוא ביחס לכתב".

כך ניתחה כרמלה שגב את הנבדק השקרן: "הנבדק לא מפעיל כמעט תושייה ואלתור. יש לו רמת ציפיות גבוהה מהסביבה. זקוק לפידבקים, אוהב להיות עצמאי אבל חייב את המסגרת. יש לו ראייה מרחבית טובה, רואה את המכלול אבל גם את הפרטים. אחראי, בחור על הכיפאק. יופי של בחור". אורה כבירי, המתמחה בגרפולוגיה משפטית, ניתחה כך: "הכותב מאוד ישר ואמין. אחראי ומהימן. הוא מאוד לויאלי ודיסקרטי. הוא עומד בדיבורו ובלוחות זמנים".

נבדק מספר אחת הוא האזרח מספר אחת, הנשיא משה קצב. כך ניתחה אותו שגב: "הוא נורמטיבי, מאוזן, שקול דעת, משתף פעולה, נעים הליכות, פועל על פי נהלים, מדויק, שיטתי. משקיע, שואף למצוינות, פותר בעיות על סמך למידה וניסיון".

כך ניתחה כבירי את משה קצב: "קובע לפי ההיגיון יותר מאשר לפי הרגש. הכותב בעל מוטיבציה גבוהה לקדם את כל מה שהוא לוקח על עצמו. הוא חרוץ ומשקיען. הכותב ישר ואמין. הוא אחראי, שקול וזהיר, מהימן, עומד בדיבורו ובלוחות זמנים. הוא לויאלי ודיסקרטי. הכותב אדיב ונעים הליכות. הוא כריזמטי, בעל כושר ניהול, סמכותי. הוא משתף פעולה. הכותב אינדיבידואליסט וזקוק למרחב אישי גדול".

זו חוות דעתה של אורה כבירי על קובי מידן: "הכותב בעל אינטליגנציה קצת מעל הממוצע. הוא מעשי (לא נראה אקדמאי), יש לו נטיות טכניות. מהירות בינונית, די עצמאי. גמיש. הוא מסוגל ליזום. מוטיבציה וחריצות: הכותב בעל מוטיבציה גבוהה למלא את כל המוטל עליו בצורה טובה. הוא חרוץ ומוכן להשקיע". כרמלה שגב ציינה שהתכונה הבולטת ביותר של מידן היא האינטליגנציה שלו. בשאר הפרטים המרחק בין אבחונה ובין זה של כבירי אינו רב.

ילדים, זהירות

באתר האינטרנט המשוכלל של הגרפולוג אילון בן-יוסף מופיע הטקסט הבא: "כעשרה ימים לפני שהדוגמנית ענת אלימלך ז"ל סיימה את חייה בצורה טרגית כל כך קרא אילון בן-יוסף את כתב ידה, ואמר לה: 'את חייבת לשים קץ למערכת היחסים הזו, אחרת היא עלולה להיגמר רע מאוד'. כמה פעמים חלפו במוחכם שאלות מטרידות כמו: האם אני מכיר/ה מספיק את בן/בת הזוג שלי?"

האסטרטגיה השיווקית של בן-יוסף, כפי שעולה מן הציטוט, אמנם אינה אופיינית לכלל העוסקים בענף, אך משקפת היטב את גישתם של רבים מן הגרפולוגים המתפרנסים מנקודת התורפה המהותית של האנושות: ביטחון עצמי נמוך.

עוד דוגמה לכך מופיעה אף היא באתר האינטרנט של בן-יוסף. הוא כותב כי "קשישים, למשל, מציירים באזורים קטנים על הנייר, כיוון שהם עוברים תקופה של הצטמקות וחוסר ערך עצמי".

הכללה גורפת אחרת שעושה בן-יוסף רגישה הרבה יותר: פענוח ציורי ילדים. הורים לילדים שיבואו למכון לגרפולוגיה של בן-יוסף יגלו שלילדים שלהם יש בעיות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות קשות הזקוקות לטיפולו המסור של הגרפולוג.

"לכל פרט בציור הילד יש משמעות מאוד רחבה ועמוקה", מסביר בן-יוסף. למשל: "ציור של פרחים כפופים - הילד זקוק לתמיכה. כאשר ילד לא מצייר ידיים - זהו מצב של חוסר אונים, חוסר חום במשפחה. שימוש בקווים חדים, ידיים גדולות ושיניים - מצביע בדרך כלל על אלימות וזעם, על פחד. עיניים ירוקות מסמלות חוסר ביטחון. חוסר פה מסמל תקשורת לקויה וגמגום", וכן הלאה. לבן-יוסף, אגב, אין דוגמה לילד שמח, אופטימי או מאושר.

בן-יוסף סירב, כאמור, להתייחס לכתבה והתעלם מכל השאלות שהפנינו אליו, ובכלל זה שאלות הנוגעות להכשרתו המקצועית ולהשכלתו האקדמית הנוגעת לאבחון מצוקות פסיכולוגיות של ילדים. הוא גם סירב לשתף פעולה עם הצעתנו לנתח כתבי יד שמקורם במערכת "פירמה". בן-יוסף מציע את שירותיו כיועץ בריאות, אף שכנראה מעולם לא הוסמך לשמש כרופא. הנתון הזה לא מפריע לבן-יוסף להציע את שירותי האבחון הרפואיים שלו, וגם את שירותי הרנטגן-נטול-הקרינה הייחודיים שלו ("כתב היד הוא רנטגן של המוח ושל כל מה שקורה לנו בגוף").

הוא מבטיח שביכולתו לחשוף מחלות מולדות ונרכשות (כמו סוכרת), מגבלות פיזיות ומיני וירוסים. בן-יוסף הוא איש עסקים חרוץ ומוכשר שמאחוריו תעשייה משגשגת. יש לו פינה קבועה בתוכנית הבוקר "משהו טוב" של סיגל שחמון בערוץ 10. הוא מגיש את התוכנית האישית "הכול כתוב" בערוץ 2. יש לו גם תוכנית אישית ברדיו ללא הפסקה ושמה "אילון הגרפולוג", והוא חתום על שני ספרים, אחד מהם בעל גרסת די.וי.די, ועל ערכת למידה ומשחק חברתי ששמו "קלפולוגיה". בבעלותו של בן-יוסף מכון לגרפולוגיה ומכללה לגרפולוגיה.

ערוץ 10, באמצעות היחצ"נית חנה בירן, בוחר לצדד בהתנהלות של בן-יוסף: "מדוע דווקא אילון בן-יוסף יוצא דופן מאסטרולוגים שאת כתביהם אפשר למצוא בעיתונים? מה בדיוק שונה בו מכולם? יש לו תוכנית רדיו עם אלפי מאזינים, הוא נחשב מומחה בתחומו".

גרפולוגים שחברים באגודה הישראלית לגרפולוגיה מדעית מביעים מורת רוח מהתנהלותו של בן-יוסף ומשתמשים במילים קשות. בן-יוסף בחר שלא להתייחס לדברים. הוא יכול לייחס לדוברים קנאה מקצועית ותו לא, הרי הוא מפורסם ומצליח יותר מרוב הקולגות שלו. הוא האיש שמזוהה יותר מכול עם תחום הגרפולוגיה.

"שוק הגרפולוגיה רווי באנשים שאני פחות מעריכה", אומרת רונית גורדין, יו"ר האגודה לגרפולוגיה מדעית. "זה מאוד עצוב. יש עשרות כאלה, חלקם הקטן ותיקים".

- איך מאבחנים מחלות על פי ניתוח כתב?

"אי אפשר להשתמש בגרפולוגיה לאבחנה רפואית. זה נראה לך רציני? גם לבחון אישיות על סמך ציורים של עיניים זה לא רציני".

- אילון בן-יוסף יכול לטעון לקנאה מקצועית. בכל זאת, הוא עשיר ומפורסם. חלקכם לא.

"הוא אומר לאנשים דברים על גבול המיסטיקה. אני מקווה ומצפה שמי שהוא רציני יבין שזה לא רציני".

טענות דומות לאלו שהופנו כלפי בן-יוסף אפשר לטעון גם כלפי ענף הגרפולוגיה כולו. גם מכיוון שרבים מהגרפולוגים הישראלים מנכסים לעצמם סגולות נבואיות ויכולות ייעוץ במגוון נושאים, ובעיקר מפני שהגרפולוגיה אינה מדע. במהלך הכנת הכתבה לא מצאתי מחקר אקדמי אחד, בישראל ומחוצה לה, הקובע שהגרפולוגיה היא כלי מדעי, מהימן או אפילו מדויק. לא כל הגרפולוגים אומרים שהכלי הוא מדעי, ולמרות זאת שם האגודה נותן הרגשה שמדובר במדע.

- גורדין, את משמשת כיו"ר האגודה לגרפולוגיה מדעית. נשאלת השאלה: אם גרפולוגיה אינה מדע, מדוע האגודה נקראת כך? למה להטעות את הציבור?

"אני לא מתה על השם הזה. בשנת 1977, כשהקימו את האגודה, רצו לעשות הבחנה בין גרפולוגים מקצועיים ובין אלה שמסתכלים על הכתב כמו קריאה בקפה. כאלה שעובדים על פי שיטה רצינית, עמוקה, לא פופוליסטית".

תמיד באופנה

שי גולן, מנהל מכירות במקצועו, מספר כיצד אבחון גרפולוגי שהתבקש לעשות לפני כשלוש שנים, כשהתמודד על משרה בקיבוץ שהוא גר בו, פסל אותו מלקבל את התפקיד: "כשנודע לי שמועמד אחר זכה במשרה ביררתי, ונאמר לי שהגרפולוג מצא שאני לא מתאים למשרה. אגב, לקיבוץ זה התאים, כי המגמה אז היתה לקחת מישהו מחוץ לקיבוץ".

- מה דרש התפקיד?

"המשרה היתה של מנהל מכירות בחברה. לתפקיד נדרשו מיומנויות בשיווק, במכירות, ניהול מערכות. אני עמדתי בקריטריונים. חורה לי שבמוסדות, בחברות ובמפעלים גדולים עדיין משתמשים בשירותים שגרפולוגים מציעים".

כשמאחוריו עבר עשיר כברמן וכמנהל בר בבתי קפה ובמסעדות רבים, הגיע אלון (שם בדוי), סטודנט בן 29, לראיון עבודה בסניף החדש של קפהנטו בהוד השרון.

במהלך הראיון התבקש להעביר את כתב ידו לאבחון גרפולוגי.

אלון לא הביע התנגדות, אבל תמה מדוע עבודה כה פשוטה לביצוע, שהוא מכיר על בוריה, ועוד בשכר מינימום, מצריכה אבחון שכזה, ועוד אחרי שמנהל הסניף התרשם כל כך ודיבר על מסלול קידום מהיר.

לאחר ימים ספורים התקשר מנהל הסניף לאלון ובפיו בשורות רעות: "אני יודע שאתה בחור רציני, חכם ואחראי, ושמחנו כשאמרת שאתה מעוניין בעבודה לטווח ארוך, כי אתה יודע, הרוב פה חוסכים כסף לטיול, אבל הגרפולוגית אמרה שאתה לא מתאים. אתה אובר קוואליפייד. אתה לא תשרוד פה".

בינתיים אלון מצא עבודה במקום אחר. למרבה הפלא הוא שורד כבר חצי שנה, ובקפהנטו בהוד השרון משוועים לעובדים. משוועים עד כדי כך שהם הפסיקו לעבוד עם גרפולוג. העיקר למצוא כבר מישהו שיכין קפה.

השימוש בגרפולוגיה ככלי מיון בעל משמעות כה רבה אינו נדיר במחוזותינו. הפופולריות של הגרפולוגיה מעולם לא דעכה, ועסקים רבים, גדולים כקטנים, גופים ציבוריים ואפילו יחידות צה"ל משתמשים בה. בנקים, משרדי פרסום, משרדי עורכי דין, עיתונים, רשתות נדל"ן, יצרניות בינלאומיות, חברות ותאגידים ענקיים שבויים בקסמה, אף שאין ראיה עובדתית שהגרפולוגיה היא כלי אבחון אמין ואפקטיבי. ולמרות זאת, הגרפולוגיה היא כלי אבחון אישיות מהנפוצים בישראל. ישראל היא מעצמה גרפולוגית מהגדולות בעולם על פי הביקוש הרב בקרב קהילת העסקים ורשויות השלטון. תמוה כיצד תחום שאינו אקדמי, לא מדעי, מאוד שנוי במחלוקת, ויש שיאמרו אינטואיטיבי, נתפס על ידי גופים עסקיים כמהותי כל כך.

מפתיע אף יותר שגופים עסקיים וציבוריים רבים מסתמכים באופן עיוור על הגרפולוגיה ככלי אבחון בלעדי, אף שאין תקן למקצוע, וכל אדם יכול להצהיר על עצמו כגרפולוג ולפתוח מכללה.

שופטי עט

מערכת בתי המשפט בישראל עובדת בקביעות עם גרפולוגים שמתמחים בין השאר בתחום שנקרא "גרפולוגיה משפטית", בעיקר בבדיקת זיוף חתימות. אלא שמכיוון שאין דרישות סף למקצוע הגרפולוגיה, אין דרישות סף לעיסוק בגרפולוגיה משפטית. כל תושב ישראל החפץ בכך יכול להסמיך את עצמו בן לילה למעמד של גרפולוג משפטי. חשוב להדגיש שהכתבה אינה עוסקת במומחים בכתב יד המתמחים בזיופי כתב יד או בהשוואת חתימות, שלא בהכרח חושפים את תכונות הכותב.

- רבקה אהרוני, דוברת בתי המשפט, האם יש קריטריונים להסמכתם של גרפולוגים שנותנים שירותים למערכת בתי המשפט בישראל? אם כן, מהם? אם לא, על פי איזה קנה מידה מסתמכים בתי המשפט על חוות דעת של גרפולוג?

"מומחים בתחום הגרפולוגיה מתמנים לעניין זיוף כתבי יד וחתימות ובדרך כלל בהסכמת הצדדים. בבוא בית המשפט לבחור זהותו של המומחה נבחנים קורות חייו, פירוט השכלתו, הכשרתו, ניסיונו ותעודות תומכות לעניין זה. עדותו של מומחה כפופה לשיקולי דיני הראיות, מהימנות אישית ואמינות מקצועית. משקל עדותו של המומחה וחוות דעתו אינם באים במקום שיקול דעת בית המשפט".

בייגלים וגרפולוגיה

משה גאון, מנכ"ל משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, שוכר מפעם לפעם גרפולוגים. לדבריו, הוא מצא את הגרפולוגיה ככלי יעיל למדי. כלי לא מדויק אמנם, אבל כשהוא בא כתוספת לפסיכולוג, לראיון אישי ולהמלצות, יהיה הכלי לעזר.

גאון: "מי שמשתמש בגרפולוגיה כמדד של אפס עד 100 טועה. גרפולוגיה היא עוד כלי, לא צריך להתייחס אליו כאל אורים ותומים. עם זאת, לא היה מקרה שבו גרפולוגיה טעתה לחלוטין". הוא מוסיף ש"בניתוחי הקצוות הגרפולוגיה בסדר. לעתים, כשגרפולוגית לא יודעת לזהות בוודאות, היא נותנת ציוני אמצע. כשזה מגיע לתכונה כמו חשיבה אנליטית והגרפולוג נותן ציוני אמצע, אנחנו תקועים".

- למה שלא תשתמש גם באסטרולוג?

"אני לא פוסל שום דבר. אני אשתמש בכל כלי אפשרי בשביל לקבל אינדיקציות. לטעמי גרפולוגיה לא דומה לאסטרולוגיה".

גרשון גלמן, יו"ר ההסתדרות במרחב תל אביב, גם הוא בתומכים: "מבדק גרפולוגי אינו מספק מידע על מידת מקצועיותו ורמת ניסיונו המקצועי של המועמד. כמו כן, רמת היושר ומידת הלויאליות של מועמד למקום העבודה אינה יכולה להיבדק במבחן הגרפולוגי". למרות זאת מספר גלמן שהוא לעתים נדרש לכלי: "המבחן הגרפולוגי הוא כלי עזר שאני משתמש בו כשאינני בטוח לגבי מידת התאמתו של עובד מסוים. כללית, אני חסיד גדול של התרשמות אישית, ראיון יסודי, ניסיון מוכח בעבודה, כישורים מקצועיים וכמובן רשימת ממליצים".

- למה שלא תשתמש גם באסטרולוג?

"לא עוסקים בזה אצלנו. אסטרולוגיה זה חיזוי. בגרפולוגיה לדעתי אפשר לאפיין אנשים. גרפולוגיה נותנת תמונה יותר מהימנה".

אילן רון, מנכ"ל בייגל בייגל, בעבר לקוח קבוע, כבר לא משתמש בגרפולוגיה. רון: "הפיתוי לחסוך עשוי להיות מאוד יקר לארגון. היתרון העיקרי של הכלי הזה הוא ביחס בין מחיר ותפעול סבירים ובין המידע שמתקבל, אבל כאמור המלצתי היא לא לחפש יחס עלות-תועלת בתחום זה. בחירה בגרפולוגיה ככלי מוביל אינה מבטיחה מידע מספיק איכותי להחלטה כה חשובה. לפני כמעט עשור, כאשר ניהלתי חברת מזון אחרת עם תחלופה גבוהה יחסית של מנהלים עקב מכרזים רבים לתקופות קצרות, השתמשתי לעתים קרובות יחסית בניתוחים גרפולוגיים. התוצאה היתה מעניינת מאוד - הניבוי היה יחסית גבוה בממדים של אמינות, אינטליגנציה ויצירתיות, אבל די מאכזב בנושאים הקשורים ליחסי אנוש עם עובדים כפופים ולקוחות. תובנה זו גרמה לי מיד לצמצם את השימוש בגרפולוגיה".

רשת ניו פארם עבדה עד לא מכבר עם גרפולוגים, אבל ההנהלה החדשה, שנכנסה לתפקידה לפני כשנה וחצי, החליטה להפסיק את דרך העבודה הזו.

בנק דיסקונט פורסם כלקוח באתר של מכון הגרפולוגיה נפתלי. דוברת הבנק הכחישה בתוקף שהבנק עובד או עבד עם מכון נפתלי או עם כל מכון גרפולוגיה שהוא. לאחר בדיקה הודו לנו בדיסקונט על הפנייה אליהם. בעקבות דרישה מיידית של הבנק הסיר מכון נפתלי את דיסקונט מרשימת הלקוחות שלו.

חברת ישראכרט, לקוחה קבועה של שירות גרפולוגי, סירבה להשתתף בכתבה. כמוה גם בנק לאומי, מוטורולה, אנגלו סכסון, כימיקלים לישראל, השב"כ והמוסד.

גם אתם יכולים

הממצאים שעלו מהבדיקות שעשינו עשויים לנחם את הנבדקים שגרפולוגים מצאו אותם כבעלי מאפייני אישיות לא מזהירים.

לאחר שדגמנו עשרות כתבי יד והניתוחים לפיהם, ולאחר למידה אינטנסיבית של מאמרים וספרים בתחום ופגישות עם גרפולוגים, זיהינו ארבעה דפוסים חוזרים בחוות דעת של רוב הגרפולוגים: 1. אבחנות שאפשר לייחס לכל אדם: 2. סטיגמות וסטראוטיפים: 3. סתירות מבניות: 4. התבססות על התת מודע של הנבדק כקרש הצלה.

בד בבד בוחן הגרפולוג פרטים טכניים על הנבדק. פרטים שהנבדק התבקש להעביר לצורך הבדיקה (גיל, מין, מצב בריאותי, ולעתים שם, קורות חיים או מקצוע), וכן כתב יד על דף A4 כולו או כתיבת 20 שורות מלאות. מתברר שגרפולוגים, שתורת כתב היד היא מומחיותם, מעדיפים לקבל מראש פרטים טכניים של נבדקים מאשר למצוא אותם לבד. גרפולוגים רבים שדיברנו עימם לצורך הכתבה טוענים שלכמות הכתיבה יש השפעה מהותית על היכולת לנתח אופי, בעיקר בהתייחס לשוליים, למרווח בין האותיות ולצפיפות הכתב, אבל בבדיקה שעשינו נמצא שאין כמעט שייכות בין כמות המלל ובין ניתוח כתב היד. המטרה, כך נראה, היא להכיר טוב יותר את אופיו של הנבדק.

אבחנות פשטניות שאפשר לייחס לכל אדם מופיעות פעמים רבות בכל חוות דעת גרפולוגית. זו שיטה יעילה שבה כמעט אי אפשר להיכשל, והנבדק עשוי אף להביע התרשמות עמוקה ממידת ההתאמה הגבוהה בין חוות הדעת ובין אופיו. יש דוגמאות רבות לכך: "הצד החברתי חשוב לך ביותר, אתה זקוק לאווירה נעימה והרמונית ולתחושת שייכות", "אכפת לך מה חושבים עליך, אתה פועל על פי הנורמות החברתיות", "לא תמיד אובייקטיבי", "בעל ביטחון עצמי תנודי", "חשוף לגירויים שונים", "מסוגל להתמודד עם אתגרים חדשים", "מסוגל לרוב להתמודד עם איומים, אך לעתים מלא בפחדים", "מוכן להשקיע, עושה את המוטל עליך ולרוב ממלא את משימותיך על הצד הטוב ביותר", "אין לך סבלנות לעסוק בזוטות, אבל בשעת צורך תעיין באופן יסודי בנתונים מרובים".

חוות הדעת המשופעות באבחנות פשטניות כלליות לרוב מיועדות בעיקר לנבדק עצמו, ופחות למעסיק פוטנציאלי. חוות דעת אלו יכללו בעיקר אבחנות חיוביות. בעגה הפסיכולוגית מכונות אבחנות אלה "אפקט פורר". משמעות המונח: הפרשנות האישית שנותן אדם לתכונה חיובית שיוחסה לו, בלי שיידע שתכונה זו מאפיינת את הכלל. פרשנות זו היא שמובילה את האדם לקבל כעובדה תחומים מיסטיים ופסבדו-מדעיים, ואף לאמץ אותם אל לבו.

הדפוס השני, כאמור, הוא סטיגמות וסטראוטיפים: הגרפולוגית חנה קורן, מהוותיקות והמוערכות בגרפולוגיות ארצנו, הוציאה לאחרונה את הספר "אהבה בכתב היד - מדריך לזוגיות טובה", שהוא מעין מגדיר לבני אנוש. עושה רושם שבסיס העבודה של קורן מבוסס על כמה תובנות כלליות של הטבע האנושי ויצירת וריאציות עליהן. קורן סוברת שהטבע האנושי אינו מורכב כלל וכלל, וכי יש מגוון מצומצם של סוגי אנשים שהאישיות שלהם היא סוג של קוקטייל אותיות.

בספר מגדירה קורן את מאפייני אישיותו של "איש הביטחון": "הוא חי בשני עולמות. כשהוא בעבודה הוא דורשני, תובעני ואף תוקפני. הוא מסוגל ללבוש דמות אחרת, לשקר מבלי להניד עפעף ומבלי לחוש ייסורי מצפון. ואילו בקרב משפחתו הוא רך, חם ומתחשב". קורן לא מציעה הסתייגות כלשהי, כמו לא קיימים אנשי ביטחון שיהיו קשוחים ודורשנים גם בבית או, לחלופין, אנשי ביטחון סימפתים ונחמדים כלפי חוץ, בשגרת העבודה, שאת תסכוליהם מוציאים דווקא בחיק המשפחה.

"קמצנים הם בדרך כלל חרדים, נוקשים, סגפנים", כותבת קורן בפרק אחר. "הם סובלים בכל הוצאה שהם עושים. הפזרנים, לעומתם, מלאי שמחת חיים, נהנתנים ויצירתיים".

דפוס שלישי: סתירות מבניות. הקפידה להדגים זאת חנה קורן בספרה: "לחץ (על הנייר): אחד המדדים החשובים והאינטימיים שבכתב היד. נותן אינדיקציה לגבי כמות האנרגיה הנפשית הזמינה לפעילות. לחץ חלש: תפיסה מהירה והתמצאות זריזה, אינטואיציה מפותחת, רוחניות, עדינות, חולשה ושטחיות".

סתירה מבנית שכיחה: "ניכרת שליטה עצמית גבוהה רוב הזמן, אבל מתחת לפני השטח מבעבעת אישיות תוססת, קופצנית ואימפולסיבית".

התת מודע של הנבדק הוא במקרים רבים ידידו הטוב ביותר של הגרפולוג. הגרפולוג מפנה את הנבדק אל התת מודע של הנבדק על ידי משפטים הבנויים מתכונות שלהן מתווספות שתי פעולות: פעולה ראשונה התומכת בתכונת האופי, ופעולה שנייה המבטאת הסתייגות. כך שהנבדק ישאל את עצמו שוב ושוב אם הוא מדחיק תכונה שיש בו. לדוגמה, "מדובר באדם עקשן, לרוב הוא יתעקש על דבר מה, אך לעתים, מתוך נימוס או מתוך רציונל, הוא יעדיף לוותר". אנשים בעלי סיכויי הצלחה, קרייריסטים שאינם מאיישים משרת ניהול בכירה, אפשר לנתח את מצבם כ"שאפתנים, אך לא שאפתנים מספיק. מאמינים ביכולות שלהם, אך במידה. מוכשרים ומבריקים, בעלי יכולות ניהול, אבל פחדים וחששות חוסמים אותם".

מעטים הם האנשים שאינם מצפים מעצמם להגיע להישגים כלשהם. בטווח ההישגים שאדם מציב לעצמו אין רף אחד בלבד. גם אם אותו אדם קטן אמונה ושאיפות, עדיין יהיו לו שאיפות כלשהן מעצמו. על כן, הוא בתהליך מתמשך לממש שאיפה אישית כלשהי. שיטה נוספת הפועלת על גירוי סרק של התת מודע היא שיטת המקל והגזר בגרסת הגרפולוגיה. בצד תכונה שלילית או תכונה שאיננה משקפת את אופיו של הנבדק, תופיע חנופה. למשל: "הכותבת רגשנית במיוחד ובעלת נטייה להתפרצויות זעם... הכותבת חדת הבחנה, אינטליגנטית וחריפה". ניתוח תכונה חיובית עשוי לערער לגמרי את ספקנותה של הנבדקת על הניתוח השלילי או הלא מתאים, ובמקום הנבדקת תפנה לחיפוש בתת מודע שלה.

אתה גאון, מתן שירם למרות שקל יותר לבצע בדיקה שכזו, שבה הנבדק אינו אלמוני לגמרי, הגרפולוגים שאליהם נשלח כתב ידי התקשו לחוות את דעתם על אישיותי בצורה מדויקת או אף קרוב לכך.

מיכל דורון ניתחה ומצאה כי: "אתה מאמץ את הנורמות והכללים של הסביבה שאליה אתה משתייך. אתה מהיר תפיסה ויש לך כושר אבחנה לדקויות, כושר ההסתגלות שלך למסגרת מצוין. הצד החברתי חשוב לך ביותר, אתה זקוק לאווירה נעימה והרמונית ולתחושת שייכות". עוד מצאה דורון כי "בשל רגישותך אתה זקוק לפידבק, לסביבה תומכת וליחס חברי, קשה לך להתרכז במצבים שבהם עליך לפעול לבד ללא גיבוי ממעסיקיך או באווירה מחוספסת".

דפוס חוזר שאפיינו כ"סטיגמות וסטראוטיפים" מראה עד כמה רב המשקל שייחסו הגרפולוגים למקצוע העיתונאי. מירי אגסי ניתחה ומצאה ש"אין לך סבלנות לעסוק בזוטות, אבל בשעת צורך תעיין באופן יסודי בנתונים מרובים, כל זאת כדי לעשות 'קפיצת דרך' ולהבין את הנושא".

חנה קורן ניתחה ומצאה כי "משעמד באתגר, הוא נוטה לאבד עניין וכבר מכוון לקראת האתגר הבא. בפעילותו הוא זקוק לתוצאות מהירות ונוטה לגלות חוסר סבלנות לתהליכים ממושכים, לביורוקרטיה או 'סחבת'".

את הנתונים שהעלו בחכתם הגרפולוגים והיו רחוקים ככל האפשר מהאישיות שלי קיבצתי תחת הדפוס החוזר: פנייה אל התת מודע של הנבדק. גם האבחנות החיוביות ביותר, ואף כאלו שיש בהן האדרת תכונות קיימות, ימצאו בדפוס זה את מקומן. "אינטליגנציה - כאן אני חייבת להחמיא לך, ואין הדבר נעשה כדי למצוא חן בעיניך", אומרת מירי אגסי את התורה כולה, ומוסיפה:

"ייתכן ואף אתה אינך מודע לרמת האינטליגנציה שלך". מוצף אגו ומלא מעצמי אני אמור לשבח את יכולות האבחנה המדויקות של אגסי ולסלוח לה על אבחנות חסרות בסיס כמו "לעתים עקשנותך בעוכריך, תאמר דברים לא מדויקים, אבל גם כשתתעקש שדבר מסוים הוא כך ולא אחרת תאמין בזה בכל לבך". זה טבעי, כך פועל הטבע האנושי. באותה מידה דפוס הפנייה אל התת מודע הוא קרש הצלה מפני נפילות או קביעות לא מדויקות. מכיוון שסביר שהנבדק לא ישלול חוות דעת גרפולוגית בשל ניתוח תכונת אופי שאינה לשביעות רצונו, הוא עשוי להתייחס אל הנתונים כאל חומר למחשבה - אולי הדבר נכון אך מודחק. אולי בכל זאת, הגרפולוגית אמרה שיש בי "יושר ברמה גבוהה".

ואולם כמה ממצאים שכתבה מיכל דורון הרשימו אותי. דורון: "בקלילות רבה אתה משתלב בחברה, ניכרת יכולת להתאים את התנהגותך למגוון טיפוסים. אתה זקוק לגיוון ולמשימות עם אתגרים, וחשוב לך לזכות בחופש פעולה. התנהגותך מאופיינת בנועם הליכות, אתה לבבי, יוצר קשר ראשוני מהיר, וניכרים טקט ויכולת דיפלומטית. ניכרות שאפתנות ומוטיבציה גבוהה להוכיח את עצמך ולהתקדם. קשה לך להתמיד במשימות שגרתיות הדורשות שיטתיות ועיסוק בפרטים. אתה ביקורתי, יש לך יכולת לחלק את הקשב בין מספר גורמים אך בשל צורך לרצות את הסביבה אתה עלול להתפרש לתחומים רבים מדי ולהתפזר. אתה נוטה להגיב בעוקצנות ובציניות כאשר מבקרים את עבודתך. ביחסיך הבין-אישיים אתה נוטה להגיב בכעס ובדרמטיות כאשר אתה חש חוסר אהדה".

בני סלע מראה רצון לפשיעה

"יש לכלי הזה מגבלות, זה לא כלי מושלם", אומרת קרן רווה, שלמדה את התחום במשך שבע שנים בארץ ובאקדמיה הבריטית לגרפולוגיה. לאחרונה התפרסמה רווה כשנתנה חוות דעת על כתב ידו של האנס הנמלט בני סלע. התוצאות, אגב, לא היו מפתיעות.

- רווה, מה מאפיין אישיות עבריינית?

"יש שישה-שבעה סימנים של נקיפות מצפון, רגשות אשמה, נטייה להסתיר דברים. כשמישהו מרגיש ככה זה משאיר עקבות. כמו עצירה במילה מסוימת. כשמישהו סוחב אשמה או נטייה לפשע, אפשר לראות את זה. אבל אם האיש פסיכופת אין לו רגשות אשם או מצפון ואפשר לפספס".

- אם אני אוטודידקט, אני יכול להיות גרפולוג מצליח?

"גרפולוגיה זה חוקים. הקורס הבסיסי הוא כמו מתמטיקה, טכני לגמרי. כל אחד יכול ללמוד ולנתח. אם תהיה טוב? כמו בפסיכולוגיה, תלוי מי אתה. גרפולוגים לא מוסמכים נותנים לאינטואיציה יותר מקום. זה מסוכן".

- מה עם אבחון מחלות?

"הנושא של זיהוי מחלות שנוי במחלוקת. אפשר לראות מתי מישהו מרגיש לא טוב או שאין לו כוחות. אבל בעיות בקיבה, בכבד, בטחול? ממש לא. עד כמה שלי ידוע, אין מחקרים שמוכיחים שזה עובד. אני בכל אופן מתרחקת מזה, ואני ממליצה לא לסמוך על זה. וגם לא על חיזוי העתיד. גרפולוגיה מאפשרת לראות אישיות, ועכשיו".

- רונית גורדין, מדוע אין מחקרים אקדמאיים שמצאו שגרפולוגיה אמינה?

"יש מחקרים. דווקא לא מישראל. יש באגודה ועדת מחקר, ואנחנו נלך ונעשה מחקר רציני".

- בן אדם עקשן לא יכול להיות ותרן? איך מזהים עקשנות כתכונה שלטת?

"מי שהוא עקשן, יכולים לראות אם הוא עקשן רציונלי, עם היגיון בריא. זה תלוי גם לאיזה צורך אתה נותן חוות דעת. למשל, אדם מניפולטיבי, זו תכונה שלילית? זה יכול להיות גם חיובי. כל הדיפלומטים הם מניפולטיבים".

- אי אפשר ללמוד לבד גרפולוגיה בחודש?

"היית שואל שאלה כזו פסיכולוג? בסך הכול עושים באגודה אבחון מאוד משמעותי. זה מבחן מאוד רציני, זה לא קריאה בקפה".