בניגוד לפרסומים: הטילים האמריקניים, בהם מתעניינת ישראל, לא מיועדים להחליף את החץ

(עדכון) משרד הביטחון: "אנחנו בטוחים ביכולות החץ וייצורו נמשך; רכישה מארה"ב אינה עומדת כרגע על הפרק"

מערכת הביטחון בוחנת שילוב של טילים אמריקניים במערך ההגנה על ישראל מפני אפשרות למתקפה גרעינית איראנית. עם זאת, גורמים בוושינגטון, שם נפגש לאחרונה ראש מינהלת "חומה" במשרד הביטחון, אריה הרצוג, עם נציגים מהפנטגון, מדגישים כי לא מדובר בתחליף לטיל החץ.

הרצוג פנה לפנטגון לקבלת מידע על שני טילים בעלי טווח גבוה: האס-אם 3 של חיל הים האמריקני וטיל ת'אאד (THAAD) שנמצא עדיין בתהליכי ניסוי. לדברי הגורמים, מדובר ביוזמה לגוון ולחזק את תמהיל המערכת הישראלית להגנה מפני טילים, שמורכבת בשלב זה מסוללות של טילי חץ וטילי פטריוט.

הכוונה של מערכת הביטחון היא ליצור הגנה המורכבת ממספר רבדים כאשר הטילים האמריקניים מגנים לטווח ארוך יותר מאשר טילי החץ.

הגורמים הדגישו כי היוזמה האחרונה, כאמור, לא נועדה להחליף את טילי החץ והיא אינה מהווה הבעת אי אמון בטיל הישראלי. ייצור טילי החץ 2, מיזם משותף של תע"א עם בואינג, נמשך כסדרו. אין גם שינוי בתוכנית לפיתוח הדור הבא של החץ, חץ סימן 4, ומערכת המכ"ם המשודרגת שלו, אורן ירוק סימן 1, שטווחו יהיה ארוך בהרבה מ-700 ק"מ, טווח הגרסה העכשווית, אורן ירוק.

"סוללות טילי חץ מוסיפות להיות פרושות בישראל ויוסיפו להיות פרושות בעתיד", אמר אחד המקורות. "בואינג מוסיפה לייצר חלקים של החץ, לפי הסכם עם תע"א, באפיק מימון נפרד מאפיק הסיוע השנתי, ורק לפני זמן קצר העבירה בואינג למפעל מל"ם של תע"א רכיבים של טיל היירוט להמשך עבודות הייצור. הקונגרס האמריקני תקצב 127 מיליון דולר עבור הפרויקט ל-2007, שלושה מיליון דולר יותר מאשר ב-2006 ו-40 מיליון דולר יותר ממה שביקש ממשל בוש".

המקורות אמרו עוד, כי אין שום שינוי בתוכנית העבודה של תע"א על החץ וכי בחודשים הקרובים יימשכו ניסויי המערכות השונות של החץ, לרבות מערכות הקשר והשליטה של המערכת, גרסאות משודרגות של המכ"ם אורן ירוק ושל טיל המטרה "אנקור שחור" מתוצרת רפאל, שמשוגר ע"י מטוס אף 15 מחוץ לגבולות ישראל.

מינהלת "חומה", האחראית להגנה מפני טילים בליסטיים של משרד הביטחון הישראלי, הניחה כבר במחצית שנות ה-90' כי טילים אמריקנים ישולבו במערך ההגנה על ישראל. על בסיס הנחה זו נבנתה תפיסה כוללת להגנה רבת נדבכים מפני טילים בליסטיים.

בנדבך התחתון נמצאים טילי הפטריוט המיועדים ליירט בגובה של עד 40-50 ק"מ. בנדבך האמצעי נמצאים טילי חץ בעלי יכולת יירוט בגובה של כ-100 ק"מ. כעת, מיועדים הטילים האמריקנים להוות את הנדבך העליון וליירט טילים בעלי ראש חץ גרעיני בגובה של כ-200 ק"מ.

בנוסף לכך, קיימות שתי תוכניות נוספות מיועדות ליירוט טילים בליסטיים. תוכנית אחת אמורה ליירט טילים בשלב ההאצה שלהם באמצעות קרני לייזר ממטוס ג'מבו. תוכנית נוספת מתבססת על פיתוח מל"טים שיירטו משגרי טילים לפני שיגורם.

דוברת משרד הביטחון מסרה היום (ג') כי מערכת הביטחון בוטחת ביכולותיה המבצעיות של מערכת החץ ורואה בה חשיבות אסטרטגית מהמעלה הראשונה. ככזו, אין כל כוונה להפסיק את הפיתוח וההצטיידות. משרד הביטחון, האחראי לפיתוח פרויקט החץ, מקיים מזה שנים תהליך עבודה של קישוריות עם מערכות אמריקניות. במסגרת זו קיימת קישוריות עם מערכות הפטריוט האמריקניות המהוות מרכיב מרכזי בתפיסת ההגנה הרב-שכבתית. קישוריות זו נבחנת ומוכיחה את עצמה בתרגילים משותפים שמתקיימים באופן תקופתי.

במשרד הביטחון אומרים כי אמנם יש להם עניין בבחינת מערכות אמריקניות שיוכלו להוות רכיב נוסף בהגנה הרב-שכבתית, אך "רכישתם איננה עומדת על הפרק".

מבירורים שנעשו על-ידי מערכת הביטחון עולה כי מחירו של טיל אמריקני בודד יקר מטיל חץ. מחירו של טיל החץ נאמד בכ-2.5 מיליון דולר. לעומת זאת, מחירו של הטיל האמריקני אס-אם 3 הוא כ-15 מיליון דולר. מחירו של טיל ת'אאד, על-פי המידע שנמסר למשרד הביטחון, הוא כ-4 מיליון דולר.