הקיבוצים במרכז הארץ מוכרים קרקע לעירוניים - לקיבוצניקים אין כסף לקנות

חברים מלאים בקיבוץ אינם משלמים רק שכ"ד כפי שהיה נהוג בשיטת העצמאות הכלכלית, אלא משלמים גם מס קהילה כמקובל בקיבוץ

"42% מקיבוצי התנועה הקיבוצית קולטים חברים חדשים לחברות מלאה. קיבוצים שיתופיים קלטו 10 חברים חדשים בממוצע ב-2006". כך עולה מתוך סקר שמפרסמת היום (ג') התנועה הקיבוצית. בשבועות האחרונים קלט קיבוץ שדה יואב שבשפלה, בו מתגוררות כיום 90 משפחות, 10 משפחות של בני קיבוץ חוזרים ועוד 14 משפחות של עובדי אינטל. גם קיבוץ רבדים קלט לאחרונה מספר משפחות מעובדי המפעל.

חברים מלאים בקיבוץ אינם משלמים רק שכר דירה, כפי שהיה נהוג בשיטת העצמאות הכלכלית, אלא משלמים גם מס קהילה, כמקובל בקיבוץ.

במחצית מהקיבוצים הוקמו שכונת קהילתיות בעיקר בפריפריה - בגליל העליון, בגליל המערבי ובנגב. שכונות אלה נועדו למשוך אוכלוסייה חדשה שתאפשר את המשך קיומה של מערכת החינוך הקיבוצית וכן אספקת שירותים נוספים הקיימים ממילא בקיבוץ.

קיבוצי הפריפריה משכו אליהם בעיקר את תושבי האזור, אך לא תושבים ממרכז הארץ. רוב הבתים בהרחבות הקיבוצים במרכז הארץ נמכרו בסופו של דבר לא לחברי הקיבוץ. הסיבה לכך היא מחירן הגבוה של הקרקעות במרכז הארץ וחוסר יכולתם של חברי קיבוץ ליטול משכנתא.

עוד נמצא, ש-28% מהקיבוצים אינם קולטים חברים חדשים בגלל העדר מלאי דירות, העדר מקום לבניית בתים חדשים, העדר מקורות כספיים לבנייה, אך גם אי-קבלת החלטות המאפשרות קליטה.

לדברי מזכיר התנועה הקיבוצית, גברי ברגיל, העניין בקיבוצים נובע בעיקר מהשיפור במצבם הכלכלי של רוב הקיבוצים, אך גם ההחלטות להיוון חלקת המגורים.