דשדוש בשוק; מכתשים אגן איבדה 1.1% בעקבות האזהרה לתוצאות הרבעון הרביעי

[ לפורטל הפיננסי ][ לפורום הבורסה ] כי"ל ירדה 0.2% * לאומי עלתה 0.5% * טבע השילה 0.5% * אורמת הוסיפה 1.6%

הבורסה של תל-אביב נסחרה היום במגמה מעורבת, בהתאם למגמה שנרשמה בשוקי העולם ובהמשך לפרסום נתוני מדד דצמבר אתמול (ב'). על הרקע הזה, המדדים המובילים באחד-העם שייטו היום ללא כיוון מוגדר סביב רמות הפתיחה, לאחר יומיים בהם רשמו עליות נאות. בשוק הסולידי נרשמה היום גם כן יציבות יחסית, ובשוק המט"ח נרשמה התחזקות קלה לדולר.

יום המסחר היה רגוע יחסית בהתאם לקודמיו, ונסוב בעיקר סביב נתוני מדד דצמבר שפורסמו אתמול, ואשר הצביעו על יציבות במחירים בחודש האחרון של 2006, בניגוד להערכות קודמות למדד שלילי של 0.1-0.2%. המדד עצמו סיכם שנה של דפלציה במשק, בשיעור של 0.1%, שיותר מכך הייתה שנה נוספת של החטאת יעד האינפלציה - 1%-3% - על ידי בנק ישראל, מה שמוכיח שגם לאיש כלכלה דגול כמו סטנלי פישר קשה לנווט את הספינה הכלכלית המקומית במים הסוערים בהם היא שטה.

אם להיות פרקטיים יותר, הרי שניתן לומר שמדד חודש דצמבר זרע מעט בלבול בשווקים באשר להחלטת הריבית הקרובה של בנק ישראל. נזכיר, כי טרם פרסום המדד סברו רוב החזאים בשוק כי גם החודש יפחית בנק ישראל את הריבית בשיעור של 0.25%, וכעת לאחר שהמדד האחרון היה מעט מעל החזוי, נראה שהביטחון כי הריבית תרד בסוף החודש התערער מעט.

מה שעשוי לדחוף בסופו של דבר את בנק ישראל להוריד את הריבית, למרות ההחטאה המינורית של המדד כלפי מעלה, היא בעיקר העובדה שסוחרי המט"ח עדיין מאותתים כאילו גם עם פער הריביות השלילי הנוכחי הם ממשיכים להאמין בשקל. הנתונים עצמם מראים כי השקל פוחת בפחות מ-1% מאז הורדת הריבית האחרונה, ולאור העובדה שהיחס שקל-דולר הוא אחד ממחוללי האינפלציה המובהקים, הרי שיש סבירות גבוהה שהריבית אכן תמשיך לרדת.

נתון נוסף שיכול לחזק את התומכים בהורדת ריבית, טמון בהערכות המדד העתידיות שגוזרות נכון להיום מדדים שליליים בינואר-פברואר. עם זאת, בשוק מעריכים כי האינפלציה ב-2007 תסתכם בקרוב ל-2% - באמצע הטווח הרצוי - כך שהמדדים העתידיים לאו דווקא פועלים בכיוון מובהק.

מנגד, נראה כי העובדה שהלחצים האינפלציוניים בארה"ב טרם נרגעו, וכך גם בגוש האירו ובבריטניה - כפי שעולה מהתבטאויות ה-ECB ומנתוני המדד בבריטניה שפורסמו היום - תקשה מעט על בנק ישראל להמשיך במדיניות המוניטארית המרחיבה. בתוספת פער הריביות השלילי הנוכחי וחוסר הרצון להנציח אותו, והעובדה שהאינפלציה לשנה קדימה נמצאת במרכז היעד, מתקבל מתכון להחלטה לגמרי לא קלה שעומדת בפני בנק ישראל בסוף החודש.

על רקע הדברים האמורים לעיל, ניתן להעריך שחוסר הוודאות שנוצר לפתע לגבי החלטת הריבית הקרובה - שמתחיל כבר להזכיר את הדינמיקה סביב המדיניות המוניטארית העתידית בארה"ב - עשוי להקרין בטווח הקצר על השווקים. זאת, עד שיתברר באיזו דרך יבחר בנק ישראל ללכת בהחלטתו הקרובה.

בחו"ל היה היום די שקט, והשווקים מעבר לים לא הצליחו להמשיך את המומנטום החיובי בו התאפיינו בימים האחרונים. וול-סטריט חזרה גם היא לפעילות היום, אך למרות העליות הקלות שנצפו במדדים האמריקניים בפתיחת המסחר, ולמרות סקירה אופטימית יחסית של UBS על שוק המניות הישראלי לקראת 2007, שהתפרסמה בשעות הצהריים, לא נוצר מומנטום של ממש.

בסוף היום איבד מדד המעו"ף 0.1%, מדד תל-אביב 100 ירד ב-0.1% ומדד התל-טק עלה ב-0.3%. מחזור המסחר עמד על רמה של 1.73 מיליארד שקל.

מניות אי.די.בי ממשיכות לבלוט

בשוק המניות המדשדש היום, המשיכו לבלוט כבכל הימים האחרונים מניות הכימיה הגדולות - כי"ל ומכתשים אגן , רק שהפעם לרעה. מכתשים אגן פרסמה היום אזהרת רווח שעל פיה ככל הנראה תרשום הפסד של 35-40 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2006, וזאת על רקע החולשה בשוק האגרוכימיה.

באחרונה נהנתה המניה ממומנטום חיובי, לאחר שמתחילת השנה ועד אתמול היא עלתה בכ-7%, ולהמלצות החיוביות מצד כמה גופים זרים הצטרפו היום כלכלני בנה"פ, שהעלו המלצתם למכתשים מ"תשואת חסר" ל"תשואת שוק". פרסום אזהרת הרווח שינה האווירה החיובית, והמניה איבדה 1.1%. כי"ל איבדה 0.2% עקב הערכות מחודשות בדבר דחייה נוספת בחתימת חוזה האשלג עם סין ל-2007.

מניות קבוצת אי.די.בי נשארו בכותרות ורשמו היום עליות שערים, על רקע האישור של הקונצרן כי הוא בוחן את מכירת רשת שופרסל לקבוצת ברונפמן-פישר שנפרדה לאחרונה מהרבוע הכחול . העובדה שהעסקה הזאת צפויה להתבצע בפרמיה של כמעט 40% על שוויה הנוכחי של שופרסל, מה שאומר רווח הון גדול ובהמשך גם דיבידנד גדול באי.די.בי, שלחה את חברות הגג בקונצרן לעליות של עד 2.2% ואת דסק"ש , החברה האם של שופרסל, לעלייה של 1.1%. שופרסל עצמה זינקה גם היא בתגובה להתפתחויות בשיעור של 2.6%, וגם הרבוע הכחול הגיבה בעלייה של 2.5% לנוכח תג המחיר הגבוה שעסקה זו גוזרת עבורה.

בזירת הבנקים היה היום יום שקט, ובסיום איבדו פועלים 0.2% ולאומי עלתה ב-0.5%. בזירת הנדל"ן נמשכה המגמה המעורבת מהימים האחרונים, כשאפריקה השילה 0.1% וגזית גלוב עלתה ב-2.1%. מבין שאר הגדולות: טבע איבדה 0.5% ללא התפתחויות מיוחדות, אלביט מערכות בלטה בעלייה של 1.9% לאחר שדיווחה על חוזה מינורי בארה"ב ומניית הראל ביטוח איבדה 0.9% במחזור ער. זאת, לאחר שקופות הגמל של לאומי, שעברו לאחרונה לידי הראל, מכרו מניותיה בשוק בשל האיסור שחל עליהן להחזיק בהן.

אורמת תעשיות עלתה בסיום ב-1.6%, לאחר שהחברה הבת אורמת טכנולוגיות הודיעה היום כי חתמה על חוזה עקרונות המשכי גדול בתחום החום השיורי בארצות-הברית. החוזה צפוי להוסיף לשורת ההכנסות השנתית שלה 8 מיליון דולר בקירוב במגזר החשמל, ולהגדיל את תפוקת ייצור החשמל מחום שיורי ל-50-55 מגה-ואט בשנה.

יציבות בדולר ובאג"ח

בשוק המט"ח נרשם יום יציב יחסית, מה שמעיד על אדישות הסוחרים כלפי מגמות האינפלציה שעשויות להשליך על שער הריבית. בסוף היום ננעל המטבע האמריקני בירידה קלה של 0.1% לרמה של 4.219, בעוד האירו מוסיף 0.1% לרמה של 5.473.

בשוק הסולידי נרשמה יציבות, כשנראה שגם בזירה זו המשקיעים עדיין מבקשים למצוא רמזים לגבי ההמשך. בסוף היום ננעלו האג"ח השקליות הארוכות והאג"ח הצמודות הארוכות ללא שינוי.

לגבי השוק הסולידי, ציינו היום כלכלני גאון בית השקעות כי על אף המדד הנמוך, שוק ההון צופה כי המדד בשנת 2007 יעמוד על 1.9% - כפי שנגזר מפער התשואות בין האג"ח השקליות לצמודות הארוכות.

זאת, לדבריהם, משום שנגיד בנק ישראל רמז בעבר כי לא יהסס להמשיך במדיניות של הפחתות ריבית, בכדי לעמוד ביעד האינפלציה (1%-3%). והמסקנה? לדברי גאון בית השקעות מדובר בנתון שעשוי להגדיל את אטרקטיביות האפיק הצמוד, בעיקר בטווח הבינוני, על פני האפיק השקלי.