סומנה לגדולות

מבחינתו של רו"ח גד סומך, סמדר ברבר-צדיק הייתה העתיד של המשרד. גם צדיק בינו ראה את הפוטנציאל ולקח אותה אליו, במחיר ריב עם ידידו הטוב. במארס תתיישב על כיסא מנכ"ל הבינלאומי, והציפיות - בשמיים > סטלה קורין-ליבר

צדיק בינו בחר להיות החונך הצמוד של סמדר ברבר במשך כמה שנים רצופות. הוא שם עליה עין מעריכה כשהייתה רואת חשבון צעירה, ולימים ראש המחלקה הכלכלית ומעמודי התווך במשרד רואי החשבון של ידידו הקרוב גד סומך, שטיפל בעסקיו. לימים הציע לה לעבור אליו - לניהול במקום לראיית חשבון. מאז הוא גידל אותה בצלמו ובדמותו, כשהוא מכין אותה כעתודה ניהולית בכירה לעסקים שבאותו הזמן רק תכנן אותם. אגב, כשסיים לחנוך את ברבר-צדיק, עבר להיות החונך האישי של בנו, גיל, שהיום יושב צמוד אליו במשרדי החברה המשפחתית.

יציאה סוערת

יציאתה של ברבר-צדיק ממשרד סומך הייתה סוערת. שני הידידים הטובים והקרובים סומך ובינו הסתכסכו קשות. סומך לא סלח לבינו על שלקח ממנו את מי שציפה שתישאר איתו ותנהל את המשרד. בינו וסומך היו "ברוגז". ממש כך. לא דיברו זה עם זה כמה שנים. אין מי שלא ניסה לעשות סולחה, ונדחה בבוז.

האגדה מספרת שיום אחד הם נתקלו אחד בשני ברחוב. אולי התחבקו? אולי התנשקו? ואולי לא. אבל מאז הם שבו להיות חברים טובים וקרובים. אפילו קנו דירה זה לצד זה.

יציאתה של ברבר-צדיק השפיעה, בדיעבד, על הבנקאות הישראלית. כשברבר-צדיק הלכה לעסקי בינו בפי.בי אחזקות, נותר סומך חסר יד ימנית משלו. הוא פנה לידידתו גליה מאור מנכל בנק לאומי, שסומך מטפל בענייניו. היא שידכה לו את העוזרת האישית שלה, רואת החשבון רקפת רוסק-עמינח, שהיתה למנהלת החזקה, מקצועית וניהולית, של משרד סומך-חייקין. לפני כמה שנים שבה רוסק-עמינח לבנק לאומי, ומונתה על ידי מאור לתפקיד בכיר ביותר, סמנכ"ל בכיר ראש החטיבה העסקית ומנהלת סיכוני האשראי של הבנק. כשיגיע יום ההתמודדות על תפקיד מנכ"ל הבנק, רקפת תתייצב בשורה הראשונה.

השפעתו של סומך, רואה החשבון האולטימטיבי של הבנקאות הישראלית, המשיכה להתרחב. במשרדו, תחת אחריותה של ברבר-צדיק, צמחה רואת חשבון אחרת - מיכל עבאדי בויאנג'ו, לימים סמנכ"ל משרד הבריאות ויו"ר נכסים מ. י. לפני שנה, כשנתיים אחרי שבינו רכש את הבינלאומי, מונתה עבאדי בויאנג'ו לתפקיד בכיר: ראש אגף החשבונאי הראשי (פעם קראו לזה חשב).

העדיפה בסוף השנה

עוד רואת חשבון צעירה עברה התמחות אצל סומך: אפרת פלד. משם הלכה לתפקיד ניהולי במובנפיק, העסקה העצמאית הראשונה של שרי אריסון בישראל. אחרי כמה שנים מינתה אריסון את פלד לתפקיד אמון מובהק: מרכזת ענייני הכספים של המשפחה בישראל ובמיאמי. כשמכר שלמה נחמה את אחזקותיו באריסון החזקות, מינתה אריסון את פלד למנכ"ל הקבוצה ולפני חודש מינתה אותה לדירקטור מטעמה בבנק הפועלים, ובעצם העיניים, האוזניים והחושים של בעלת הבית בבנק הגדול במדינה, שאגב גם הוא מטופל על ידי סומך.

היה ברור שברבר-צדיק מיועדת להחליף את המנכ"ל דוד גרנות. בספטמבר 2006 מונתה לתפקיד מ"מ המנכ"ל, באותה ישיבה גם הוסדרו הטבות הפרישה ומענק הסתגלות למנכ"ל גרנות. יש הערכות, שהכוונה הייתה לבצע את החילופין לקראת סוף שנת 2007. זו כנראה גם הייתה ההעדפה של ברבר-צדיק עצמה. אבל גרנות קבע את מועד הפרישה שלו, והיא תיכנס לכיסא בקרוב.

כישורים, לא קשרים

האנשים שהיא עבדה ועובדת איתם מתארים אותה כחכמה, מבריקה, יצירתית, חרוצה, עובדת קשה על כל דבר, דייקנית וקפדנית לעצמה ולאחרים, נטולת רשעות, רחוקה מיהירות, בעלת השכלה כללית רחבה, סקרנית, מיוחדת במינה, חברותית, מאמינה בכישורים והרבה הרבה פחות בקישורים והשתכשכות. בעיתונות העברית יש מעט מאוד תמונות שלה, בעיקר תמונות רשמיות שהבנק שלח.

היא, כמו המורה שלה, לא תסתפק בלהיות המנכ"ל של הבנק החמישי בגודלו. הפתרון שלה זהה לפתרון של בינו: להפוך את הבינלאומי לבנק אחר מבחינת הגודל והתשואות.

גם כמנכ"ל הבנק היא תמשיך לזנק מהמיטה בארבע וחצי, כשהחושך עדיין בעיצומו. היא תקרא חומר, תתעמל בחדר כושר, תעשה את עבודות הבית, תמיד ילדיה יהיו במקום הראשון בחשיבות. היא גם תמצא זמן להישאר חברה בוועד ההורים של בית הספר. "