קפלינסקי הסיר מועמדותו לתפקיד הרמטכ"ל אולם ישאר בתפקידו בצבא

"אין איש יודע מה תהיינה המלצות וינוגרד לגביי", כתב קפלינסקי לשר הביטחון * גבי אשכנזי עשוי להתמנות עוד השבוע לרמטכ"ל במקומו של דן חלוץ

סגן הרמטכ"ל, האלוף משה קפלינסקי, הודיע לשר הביטחון, עמיר פרץ, כי הוא מסיר את מועמדותו לתפקיד הרמטכ"ל. ההודעה נמסרה גם לראש הממשלה, אהוד אולמרט, ולרמטכ"ל הפורש, דן חלוץ. ההודעה נמסרה לאחר שפורסם כי מועמדו של שר הביטחון הוא האלוף במילואים גבי אשכנזי.

בהודעתו כתב קפלינסקי כי מינוי הרמטכ"ל בעת כזו בעייתית: "מאחר והחלטתם, על פי הפרסומים, למנות רמטכ"ל בימים אלה ולא להמתין לבירור מלוא העובדות הקשורות המלחמה אני חש כי לא יהיה זה ראוי לקחת על עצמי את תפקיד הרמטכ"ל בעת הזו, ולכן אבקשכם להסיר את מועמדותי".

"אין איש יודע מה תהיינה המלצות וינוגרד לגביי"

"ועדת וינוגרד באה לבדוק, בין יתר הנושאים, גם את תפקודי בעת המלחמה", כתב קפלינסקי, "הוועדה עדיין יושבת על מדוכה, ואין איש יודע מה תהיינה מסקנותיה לגבי הגדרת תפקידי, סמכויותי, השפעתי על הלחימה ואופן ביצוע תפקידי במהלכה".

"אני סבור כי יש לי את הניסיון, היכולת והסמכות למלא את תפקיד הרמטכ"ל ולבצעו באופן הטוב ביותר למען צה"ל, חייליו בסדיר ובמילואים, ובעבור מדינת ישראל כולה ואני אף ראוי לכך", המשיך סגן הרמטכ"ל, "יחד עם זאת, צה"ל הוא צבא העם. לכן לדעתי מן הראוי שמינוי הרמטכ"ל יערך בהסכמה רחבה כלל שניתן".

סקר גולשי גלובס
האם עיתוי המינוי של רמטכ"ל חדש מתאים?
בוודאי, חייבים רמטכ"ל, ועכשיו
חייבים להמתין למסקנות ועדת וינוגרד
לתת לבית המשפט להחליט

לאחר הסרת מועמדת של קפלינסקי נראה כי אשכנזי ימונה לרמטכ"ל הבא של צה"ל. מוקדם יותר הערב אמר רה"מ כי עדיין לא החליט במי הוא תומך לתפקיד הרמטכ"ל הבא, אך התחייב כי המינוי יתבצע מהר ככל האפשר. היום המשיך רה"מ את סבב פגישותיו בנושא מינוי הרמטכ"ל, ומחר הוא צפוי להיפגש עם שר הביטחון ולסכם עמו על המועמד שיובא לאישור הממשלה.

"הבחירה צריכה לשדר הסכמה מוחלטת"

יושב ראש ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, צחי הנגבי, אמר היום בראיון לגלי צה"ל שיכנס הערב את הוועדה לדיון מיוחד לקראת פגישתו מחר עם אולמרט: "גם אם בדיון הפנימי בין אולמרט ופרץ תהיה מחלוקת, ההחלטה הסופית צריכה לשדר הרמוניה וקונצנזוס מוחלטים".

במערכת הפוליטית העריכו בסוף השבוע שראש הממשלה יעכב את המינוי בהנחה שפרץ יפנה את תיק הביטחון בתוך שבועות ספורים, אולם פרץ הבהיר בשיחות סגורות כי אין בכוונתו לעשות זאת: "אולמרט לא יזכה לראות אותי מתפטר".

"מדובר בשר בטחון שעשה הכל חוץ מלהקרין ביטחון"

בתוך כך גוברת המחאה של על הליך בחירת הרמטכ"ל החדש. האלוף במילואים מתן וילנאי, שהתמודד על תפקיד הרמטכ"ל בעבר, סבור כי הליך הבחירה מונע משיקולים שאינם ענייניים. בראיון לגלי צה"ל אמר הבוקר וילנאי: "כשאני אומר שהכל פוליטיקה, האמן לי - אני יודע על מה אני מדבר. קשרים אישיים אינם כישורים, ואלה הדברים שלצערי קובעים".

בנוסף, מספר התארגנויות של חיילי מילואים אמרו בסוף השבוע כי פרץ ואולמרט, שטרם נחקרו בוועדת וינוגרד, חסרי סמכות מוסרית להחליט על זהות הרמטכ"ל הבא. "מדובר בשר בטחון שעשה הכל חוץ מלהקרין ביטחון", אמר אחד מחיילי המילואים, "מדובר באיש שמתעסק בהשרדות פוליטית ותו לא".

במקביל, הודיע ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" כי בכוונתו לעתור בימים הקרובים לבג"צ בדרישה שיורה להימנע ממינוי רמטכ"ל חדש עד לפרסום דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד.