הבית הלבן יבקש מהקונגרס שלושת רבעי טריליון ד' למלחמה בעיראק ולהוצאות צבאיות

כל הצעת התקציב ל-2008 כשלושה טריליון דולר * הגידול בהוצאות הצבאיות על חשבון תקציבי החינוך, הבריאות והאנרגיה * פרשן פוליטי אמריקני: "סמרטוט אדום לעיני הקונגרס הדמוקרטי"

כשלושה טריליון דולר - זה סכום הצעת התקציב הפדרלי לשנת הכספים 2008, שיגיש מחר (ב') משל בוש לקונגרס.

כשלושת רבעי טריליון דולר מסכום זה יבקש הממשל לייעד למימון המלחמות בעיראק ובאפגניסטאן ולהוצאות צבא וביטחון שוטפות שאינן קשורות במישרין לשתי המלחמות. הצעת התקציב הצבאי חלה על שארית שנת הכספים 2007 ועל שנת הכספים 2008. שנת הכספים האמריקנית מתחילה ב-1 באוקטובר.

זה התקציב הצבאי הגדול ביותר שהוגש אי פעם לאישור הקונגרס. בחישוב גס, המשמעות היא, שהמלחמות בעיראק ובאפגניסטאן, יחד עם התקציב השוטף של הפנטגון, יעלו כ-2500 דולר לכל אזרח בארה"ב בתקופה האמורה. הגידול בהוצאות הצבאיות יתאפשר הודות לשחיקה מתוכננת בתקציבי החינוך, האנרגיה והבריאות.

רוב פורטמן, ראש המשרד למינהל ולתקציב שליד הבית הלבן, אמר בסוף השבוע, כי לא יהיו קיצוצים בפועל בתקציבי החינוך והבריאות, אך הם יועלו רק ב-1%, פחות מהשיעור הצפוי של האינפלציה בתקופה הרלוונטית.

מהסכום המבוקש לצרכים צבאיים, 245 מיליארד דולר מיועדים ישירות למימון שוטף של שתי המלחמות ולפעילויות ביטחוניות אחרות שקשורות ב"מלחמה הגלובלית נגד הטרור". סכום זה מורכב מ-145 מיליארד דולר לשנת הכספים 2008, ובקשה לתוספת תקציב (supplemental) לשנת הכספים 2007, בסך 100 מיליארד דולר. (70 מיליארד דולר למימון המלחמות ב-2007 אושרו קודם לכן ואינם נכללים בחישוב).

לכך יש להוסיף 481 מיליארד דולר לכל ההוצאות הצבאיות והביטחוניות השוטפות של משרד ההגנה, החל במשכורות אנשי צבא ועובדים אזרחיים וכלה בהוצאות לפיתוח מערכות הגנה מפני טילים, עליה בשיעור 10% בהשוואה לתקציב הפנטגון בשנת הכספים הנוכחית. בסך הכל, ידרוש הממשל מהקונגרס 726 מיליארד דולר תחת הכותרת "צרכי הגנה". וזה לא הכל: פקידי ממשל הודיעו, כי יבקשו עוד תוספת תקציבית למימון ישיר של שתי המלחמות, בשלב מאוחר יותר השנה, בסכום שטרם נקבע.

עלות המלחמות בעיראק ובאפגניסטאן, יחד עם עלות המאבק בטרור מאז 11 בספטמבר 2001 (בעיקור ההוצאות השוטפות של הפנטגון מהחישוב) תגיע ל-745 מיליארד דולר, בקיזוז האינפלציה, אם יאשר עתה הקונגרס את בקשת הממשל להמשך התקצוב של שתי המלחמות. כל מלחמת וייטנאם עלתה פחות.

אבל אין שום ודאות שהפעם ישתף הקונגרס פעולה עם הבית הלבן. בשנים קודמות, שימש הקונגרס הרפובליקני פחות או יותר חותמת גומי לכל בקשות התקציב הצבאי שהגיש לו ממשל בוש. אבל השנה התחלפו בעלי הבית. הסנט ובית-הנבחרים נמצאים בשליטת הדמוקרטים ואלה כבר הבהירו, שסכומי העתק שמפורטים בבקשת התקציב יגרמו להלם בשני בתי-המחוקקים.

"הגשת תקציב כזה כמוה בנפנוף סמרטוט אדום לעיני השוורים הדמוקרטיים", אמר בסוף השבוע פרשן פוליטי.

"הבקשה לתקציב ההגנה תהיה הסוגיה הפוליטית הנפיצה והמפתיעה ביותר השנה", אמר אנליסט אחר, ג'ון האמר, לשעבר בכיר במשרד ההגנה וכיום מנכ"ל המרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון. "כאשר מחברים את כל הבקשות השונות לתוספות תקציביות למימון המלחמות יחד עם התקציב השוטף של הפנטגון מקבלים סכום מדהים, שיהיה אפשר לנצלו בנקל למטרות פוליטיות".

קצפם של הדמוקרטים יוצא על נוהג הממשל להגיש לקונגרס בקשות למימון המלחמות בעיראק ובאפגינסטאן כתוספות לתקציב, בנפרד מהבקשות למימון השוטף של הפנטגון, אולי כדי לרכך את ההלם הפסיכולוגי של התמודדות עם סכומים גדולים כל כך. סיבה נוספת היא, שבקשות לתוספת תקציבית אינן זוכות לבחינה מדוקדקת של המחוקקים, כמו הצעות התקציב השנתיות הרגילות.

פקידי ממשל אומרים, כי הבקשה למימון המלחמות שיגישו מחר תהיה מפורטת מכפי שהיתה אי פעם, כדי להימנע מיצירת רושם שהממשל עושה מחטפים בחשיכה. אבל הדמוקרטים לא ישתכנעו בנקל.

אי אפשר שלא להבחין באירוניה", אמר יו"ר ועדת התקציב של בית הנבחרים, הדמוקרט ג'ון סראט. "מצד אחד, הנשיא קורא לקונגרס לבלום את ההוצאות, ומצד אחר הוא מגיש לנו תקציב שעולה על 700 מיליארד דולר. גם רפובליקנים שמצדדים במשמעת תקציבית יתקשו לבלוע זאת".

יחד עם זאת, מחוקקים דמוקרטיים יחששו להצביע נגד הצעת התקציב הצבאי או לקצץ בו במידה משמעותית, מחשש שהבוחרים יראו בכך "הפקרת הבחורים בחזית". אין איפוא ודאות איך תצא הצעת התקציב של הבית הלבן מצנרת הקונגרס.