חברות משפחתיות: בראש רשימת החברות הרווחיות

מחקר: חברות שבהן המשפחה המייסדת מחזיקה לפחות 10% מהמניות - רווחיות יותר

לחברות בבעלות משפחתית, גם ציבוריות, יש החזרים טובים יותר ורווחיות גבוהה יותר מאשר לחברות שבהן הבעלות מגוונת יותר, כך עולה ממחקר שערך בנק ההשקעות קרדיט סוויס.

בקרדיט סוויס השוויצרי מצאו שחברות אירופיות שבהן אחזקה משפחתית משמעותית (SSFI) - כלומר, שבהן המשפחה המייסדת מחזיקה ביותר מ-10% ממניות החברה - נהנו מביצועים טובים יותר משל יריבותיהן הציבוריות מאותו סקטור. מאז 1996, מניות SSFI עלו על ביצועי יריבותיהן ב-8% בשנה, ותוצאות דומות התקבלו גם בשוק האמריקני.

קרדיט סוויס השתמש בממצאים אלו כדי לפתח תיק השקעות אירופי חדש - מדד ערך המשפחה - שמורכב מארבעים חברות שבהן המשפחות מחזיקות חלק משמעותי ממבנה המניות. המדד כולל כמה מהחברות האירופיות הציבוריות הגדולות ביותר, בהן BMW (הנשלטת בידי משפחת Quandt), אריקסון ו-Atlas Copco (משפחת ולנברג משוודיה), חברת הפלדה מיטאל (משפחת מיטאל) ו- LVMH (משפחת Arnault). הבנק טוען שזהו המדד הבינלאומי הראשון מסוגו.

על פי קרדיט סוויס, יש שלוש סיבות לעליונות של ביצועי החברות המשפחתיות.

ראשית, רוב המשפחות נוטות להעביר את האחזקות לילדים, מה שמאפשר אסטרטגיה ארוכת-טווח, ולא אובססיה בעניין הרבעון הבא.

שנית, חברות SSFI נוטות להימנע מרכישות יקרות, משימוש נרחב במינוף ובאסטרטגיות אופנתיות קצרות-טווח.

בקרדיט סוויס מביאים כדוגמה את משפחת Quandt שמנעה מ-BMW להתפשט מחוץ לעסקי הרכב בשנות התשעים, בניגוד לדיימלר-קרייזלר שפנתה גם לתחום ההגנה והתעופה.

שלישית, יש ברית טובה יותר בין האינטרסים של ההנהלה לבין אלו של בעלי המניות, משום שלמשפחות יש בדרך כלל מספר מצומצם של חברות (בדרך כלל רק אחת) בשליטתן.