אויבת הכפר - מרתה סטיוארט

כוהנת הלייף סטייל יזמה קו ריהוט כפרי שנושא את שם הכפר בו היא מתגוררת. תושבי הכפר לא ממש מתלהבים

הכוהנת הגדולה של מוצרי טיפוח לבית ולסגנון חיים, מרתה סטיוארט, שלא שבעה נחת בשנים האחרונות לאחר שבילתה כחמישה חודשים בכלא ב-2005 באשמת סחר במידע פנים בגין מימוש מניותיה בחברת הביוטק אימקלון ב-2001, קיבלה לא מכבר מכה תדמיתית נוספת. הפעם, המלחמה מתנהלת בתוך הטריטוריה שלה, מקום מגוריה.

תושבי הכפר קטונה, כ-50 דקות מהעיר ניו-יורק, מתקוממים נגד החלטת הכוהנת הגדולה לגייס את שם הכפר לטובת המותג החדש שלה לקו רהיטים, מנורות וצבעים. מאז שעורך דין מקומי החל למלא את בקשתה לרישום הסמל המסחרי קטונה, התאגדו תושבי הכפר להילחם באויבת העם.

קטונה הוא כפר קטן וציורי בצפון מחוז ווסטצ'סטר, במרחק קרוב לניו-יורק סיטי אך מספיק רחוק כדי לברוח מסיר הלחץ האורבאני. התושבים, בעלי מקצועות חופשיים, לא בדיוק מתלבטים כיצד לגמור את החודש. רבים מהילדים הולכים לבתי ספר פרטיים יוקרתיים. פרנסי קטונה גאים שכל החנויות בכפר הקטן בבעלות פרטית. הם בזים לרשתות הגדולות, לייצור ההמוני, לג'אנק פוד, ונהנים להצביע על מסעדות בוטיק קטנות עם מבחר עשיר של יינות.

"אנחנו קטנים, מעין עיר שינה, וטוב לנו עם זה. אנחנו לא צריכים להיות יותר מפורסמים. אין לנו כל עניין שמרתה סטוארט תגייס את שם הכפר למותג החדש שלה", מדגיש ביל אוניל, סגן נשיא האגודה לשימור הכפר קטונה.

ריהוט כפרי

קו הריהוט ה- חדש של סטיוארט, שקורץ לסטייל כפרי ומסורתי, קטוניסטי משהו, מתוכנן לצאת לשוק בפברואר. מרתה סטיוארט מנסה להגן על שם המותג החדש שלה, "קולקציית קטונה". "את ההשראה לקו החדש קיבלתי לא רק מהבית הכפרי שלי ומאורוות הסוסים הצמודות אליו, אלא גם מכל הנוף והטופוגרפיה של האזור. אין לי כל כוונה להשתמש בשם המותג החדש כדי לנגח עסקים אחרים בכפר, או להתחרות בשמות דומים", היא אומרת.

תושבי קטונה טוענים שסטיוארט לא השכילה לקחת חלק בחיי הקהילה, והתבודדה באחוזה שלה. עם זאת, יש גם תושבים שאינם רוצים לצאת למלחמה נגד הכוהנת, אלא מוכנים לפתוח בדיאלוג כדי למצוא פיתרון לשם המותג.

לסגנית מנהלת המוזיאון ההיסטורי של קטונה, דיידרה קורטני-בטסון, לא מפריע שגברת סטוארט משתמשת בשם הכפר לקו הרהיטים שלה. " אבל אני לא מבינה את הצורך לקבל זכות יוצרים על השם". לעומתה, הבעלים של חנות היין, סם רוג'רס, מודאג מהצעד המשפטי שנוקטת הכוהנת הגדולה. לדבריו, תביעתה של סטיוארט לבלעדיות על השם קטונה עלולה למנוע מחנויות רהיטים בעתיד להשתמש בשם הכפר.

רוב אנשי הדיינר המקומי, "מסעדת קטונה", הצמודה לתחנת הרכבת הקטנה, שמחו לשתף פעולה עם עיתונאית מישראל, אבל הביעו צער מסוים על הסערה והפרסום שכוהנת הבית הביאה לכפר השליו.

שלישית בדירוג פורבס

מאז שיחרורה ממאסר היו ניסיונות בחברה שלה, מרתה סטיוארט ליווינג אומנימדיה, לרמוז לבוסית לפעול בפרופיל נמוך יותר. מנהלים בחברה, שהם גם בעלי מניות, חששו מפגיעה נוספת במוניטין. בתקופת המשפט והמאסר של סטיוארט צנחו מניות החברה, אבל מאז חזרו המניות והתייצבו.

סטיוארט עדיין מדורגת בצמרת - מקום שלישי - של רשימת הנשים העשירות בעולם הבידור, בדירוג מגזין "פורבס" לשנת 2006, עם 638 מיליון דולר, אחרי הסופרת הבריטית ג'יי רולינגס (מחברת ספרי הארי פוטר) ואופרה ווינפרי במקום ראשון. למרתה סטיוארט אין שום כוונות להיעלם מהמכ"ם הציבורי. מיד עם שחרורה, יזמה את תכנית הריאליטי על שמה בנוסח "המתמחה" של דונלד טראמפ, אבל אחוזי הצפייה הכזיבו והתכנית ירדה. הגברת הדינמית, שנחשבת לאשת עסקים ממולחת, לא מתייאשת כה מהר. היא עברה מיד לתכנית הטלוויזיה "מרתה" ב-WNBC. במקביל, השלימה לאחרונה את כתיבת ספרה, "מדריך שימושי לאחזקה נאותה של הבית".