עו"ד שמעון מזרחי על מידע חדש בנוגע להיעלמות החייל גיא חבר: "זהו אות חיים ראשון מזה עשר שנים שמגיע מסוריה"

עורך הדין המלווה את המשפחה: "כשמדובר בחיילים נעדרים, צריך לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן" * "צריך לבדוק מי הארגון הזה, מי עומד בראשו, ומה הקשר שלו לשלטון בסוריה"

מידת אמינותה של ההודעה שפרסם הארגון הסורי המתקרא "ועדות ההתנגדות לשחרור רמת הגולן", לפיה הוא מחזיק בידיו בחייל ישראלי (ששמו לא הוזכר), אינה ידועה עדיין - אולם ללא ספק מדובר באחד מקצות החוט המשמעותיים ביותר מאז נעלם החייל גיא חבר באזור רמת הגולן בשנת 1997. משפחתו של חבר טוענת כבר כמה שנים שחבר נחטף לסוריה, ובמהלך השנים היא העלתה טענות קשות כנגד אופן הטיפול של מערכת הביטחון בעניין. אחד הגורמים שמסייעים למשפחה הוא עורך הדין שמעון מזרחי, שמוכר יותר כיו"ר מכבי תל אביב בכדורסל. "אני מלווה את משפחת חבר כבר עשר שנים, מהיום הראשון", אומר מזרחי, "כשמדובר בחיילים נעדרים צריך לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן וכל פירור של מידע כדי לברר מה אמינות המידע".

* כיצד אתם מתייחסים להודעה האחרונה של הארגון "לשחרור רמת הגולן"?

"צריך לבדוק מי הארגון הזה, מי עומד בראשו, ומה הקשר שלו לשלטון בסוריה - כי בסוריה שום דבר לא נעלם מעיני השלטון. צריך לברר מי הם תשעת הסורים שהם טוענים שנמצאים אצלנו בשבי (הארגון מציע לכאורה לקיים עסקת חילופי שבויים - א"ר). זהו אות חיים ראשון מזה עשר שנים שמגיע מכיוון סוריה. לנו היה ברור לגמרי, תמיד, שהפתרון של התעלומה מצוי בסוריה. עובדה גם שהמתווך הגרמני ארנסט אורלאו, שטיפל בחיילים החטופים מהר-דב וגם בנעדרים אחרים, כשהוא טיפל בעניין של גיא חבר, אף פעם הסורים לא הכחישו שהוא תחת ידם. הם לא אישרו את זה, אבל הם גם לא הכחישו את הדברים".

* ידעתם על קיומו של הארגון שהפיץ את המסר עכשיו?

"הארגון הזה הוא ארגון יחסית חדש. ידענו על קיומו מאז חודש יוני שעבר".

* מה בעצם נעשה בעניינו של גיא בשנים האחרונות?

"קודם כל, כל רמת הגולן וכל הסביבה של הבסיס נסרקה עשרות פעמים. צריך לזכור שגיא חבר נעלם בשעות הבוקר של יום ראשון כשעליו רק הנשק האישי שלו והדיסקית. זה חייל שלא היה לו מעולם דרכון, שלא היה לו כרטיס אשראי, שהיו עליו עשרים שקל בקושי. היו מגעים כמו שאמרתי עם המתווך הגמרני אורלאו כלפי הסורים, והתקיימו פגישות עם הרבה מאוד חברי סנאט מארצות הברית שביקרו בסוריה, ועם דמויות מפתח אחרות במדיניות האירופית והאמריקנית. הגורמים האלה אף פעם לא קיבלו מסוריה תשובה שלילית, אבל גם לא קיבלו תשובה חיובית".

* ההתעוררות המאוחרת בעניינו של גיא חבר פגעה בסיכויים למצוא אותו?

"אני לא משתמש במונח 'ההתעוררות המאוחרת'. בשנה שעברה פורסם על כך שיחולק פרס בסך עשרה מיליון דולר בנושא הזה, וגם זה לא הביא לתוצאות".

* איך אתה מסביר את זה שלא רואים ביטוי לכך שהמערכת מקבלת את הטענות לגבי הכיוון הסורי, או באמת עושה איתן משהו.

"המערכת השתמשה בגורמים וצדדים שלישיים, ועד היום לא הועלה שום מידע".

* היום יש קשב במערכת לאפשרות שגיא נחטף לסוריה?

"אני מאמין שכן, ומקווה שכן. כל הדברים צריכים להיבדק".