נתחיל ברפורמה ביחסי פואד ואורי

איזו מן רפורמה תצמח לנו במשק החשמל, כששר התשתיות, בנימין בן-אליעזר, מאיים כל הזמן לפטר את מנכ"ל חברת החשמל, אורי בן-נון? כנראה שהגענו לרגע האמת שבו הם חייבים לעבוד ביחד

מדי פעם, בתדירות שהולכת ונעשית תכופה, מודיעים מקורבי שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר, על כוונתו להדיח את מנכ"ל חברת החשמל, אורי בן-נון מתפקידו.

בן-נון מכהן כמנכ"ל ממארס 2006 ומאז כניסתו קיבל לפחות חמש התרעות על פיטורים. מה ששובר את בן-אליעזר כל פעם מחדש זוהי עוד התבטאות "אותנטית" של בן-נון על ניהול החברה. בן-אליעזר מתרעם, עושב שריר, מאיים בהדחה, שותה מים קרים ונרגע עד הגל הבא וחוזר חלילה.

בן-אליעזר מעולם לא התלהב מבן-נון. הוא, בלשון המעטה, לא רצה בו לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל ולא אחת התבטא בחריפות נגד כישוריו ויכולותיו. בן-נון תפס למעשה את המקום של מקורבו של בן-אליעזר, גבי אשכנזי, היום הרמטכ"ל.

זה קרה בכנס מהנדסי חשמל באילת. בן-נון, אולי לא בחוכמה מרובה, סיפר מעל הבמה, שנאלץ להפעיל תחנות כוח ללא רישיון על מנת להבטיח אספקת רציפה של חשמל. בן-אליעזר רתח.

בן-נון גיבש בעצמו מתווה אלטרנטיבי לרפורמה המבנית בחברת החשמל, שלדעתו ניתנת ליישום ותזכה לתמיכה. בן-אליעזר השתגע על עזות הנפש של המנכ"ל, שלא מקבל הכתבות מלמעלה.

בישיבה מקצועית רבת משתתפים בעניין מערכת ההולכה לגז הטבעי, הודיע בן-נון שיש עיכוב בחיבור של תחנת הכוח גזר למערכת ההולכה בשל ביורוקרטיה בוועדות התכנון. בן-אליעזר לא פספס את ההזדמנות לנגח שוב.

הבוקר שוב נשמעות כותרות בתקשורת על הכוונה להדיח את המנכ"ל. הרקע - התבטאויותיו של בן-נון על הקושי ביישום הרפורמה בחברת החשמל, למרות אישור החקיקה המתוכנן להיום (ד').

נו, אז מה חדש?

כלום.

בן-אליעזר מאוהב ברעיון לאשר היום את חוק משק החשמל, שקובע את מתווה הרפרומה בחברת החשמל. הוא לא מוכן לשמוע מילת ביקורת. זה יהרוס לו את ההצבעה ויאפיל על ההצלחה המדומה. בן-נון מפריע לבן-אליעזר, שלא רוצה מנכ"ל חושב ועצמאי. בן-אליעזר רוצה איש ביצוע, שיקבל את הוראות השר (בין היתר, בנוגע למינוי מקורבים לתפקידים בחברה. ראו את הכותרת הראשית אתמול ב"גלובס" על בדיקת מבקר המדינה את העניין).

בן-נון לא עומד בדרישות התפקיד, לפחות לא מנקודת השקפתו של השר.

פואד ואורי כבר לא ידגימו אהבה. בסיבוב הזה מעדיפים השניים את גרסת החתול והעכבר, כשטובת משק החשמל וחברת החשמל אינה עומדת בראש סדרי העדיפות.

הדחת בן-נון במצב הנוכחי היא ההחלטה הגרועה ביותר שיכול שר תשתיות לקבל, במיוחד כשהנימוק הוא הרצון לקדם את הרפורמה ללא מכשול. החלפת המנכ"ל בסמיכות להחלפת יו"ר הדירקטוריון, תביא להקפאה של הרפורמה לתקופה משמעותית. ללא הנהלה מקצועית ויציבה, אסור לחולל מפנה שכזה.

על בן-אליעזר להימנע לזמן מה מאיומי הסרק. אם בכל זאת יחליט לפטר את בן-נון, פטר גם את משה גביש - מ"מ יו"ר הדירקטוריון, שסבור, מנימוקים מקצועיים מאוד משכנעים, שאת החוק שתאשר הכנסת היום לא ניתן ליישם.

השינויים המתוכננים בחברת החשמל (גרסת פואד, בן-נון, גביש KPMG) הם בעיקרון מבורכים. אין ספק שחברת החשמל, על הקומבינות שלה, הבזבוז וחוסר היעילות, זועקת לשינויי. אבל, הוא חייב להיעשות בהסכמה - ולא רק עם ועד העובדים וההסתדרות, אלא קודם כל בין הממשלה לדרג המקצועי הבכיר בחברה, קרי המנכ"ל והדירקטוריון.

העצמאות שמציג בן-נון מובנת. יש לו אחריות אישית על ניהול חברת החשמל. קריסת המערכת כתוצאה מיישום רפורמה פוליטית, המנוגדת להשקפתו המקצועית, תטיל עליו ישירות את תוצאות הקטסטרופה. בן-נון חייב לשנות את אופן העברת המידע ודעותיו לממונים עליו, אך לא את המהות.

אולי הגיע העת שהשניים יצלחו את גיל ההתבגרות ביחסיהם המעורערים, ויניחו לרגע בצד את חשבונות העבר. הצמד הזה יכול להציג יחד גרסה יותר מוצלחת - פואד ואורי 2007 - של ניהול משק החשמל וחברת החשמל. "