שנינו יחד, כל אחד - לחוד

למה כדאי לחברות הביטוח ליצור הפרדה בין גברים לנשים בביטוחי בריאות, מדוע שינוי תנאי הפוליסה בהתאם לקבוצת הגיל יטיב עימן, איך נכשל איזי כהן בהכנתה של מגדל לשינוי חוקי המשחק בשוק הגמל אולם הצליח לזהות שוק עתידי, ומה דעתם של סוכני הביטוח על תוכנית הרה-ארגון של כלל

1. בשנים האחרונות הורגלנו שבענף הביטוח יש מהפכות ושינויים רק בתחום הביטוח חיים או לחילופין החיסכון לטווח ארוך. השבוע קיבלנו את הגושפנקא הסופית שאנו נמצאים בעיצומה של תקופת שינויים בעולם הביטוח, גם בתחומים אחרים. בתחילת השבוע הצטרפה מכבי שירותי בריאות לשירותי בריאות כללית, כשהחלה להציע למבוטחיה שורה חדשה של כיסויים ביטוחיים. מעבר לבשורה המיידית שבמוצרים של הכללית ומכבי עבור מבוטחיהן, מוצרים אלו נושאים בחובם שאלה משמעותית - מה יהיה אופיים של מוצרי הבריאות הפרטיים שיציעו בעתיד, ואנו לא מתכוונים לעתיד הרחוק.

השינויים שיבואו בעקבות הרחבת הכיסויים הביטוחיים בקופ"ח יביאו לכך שבעוד לא הרבה יותר משנה מעל ל-2.5 מיליון איש (בהערכה זהירה) יזכו לביטוח מורחב בקופות הכולל קטסטרופות (כגון כיסוי לתרופות מחוץ לסל באופן זה או אחר), שהורגלו לקבל עד כה רק מחברות הביטוח.

במשך שנים ארוכות כללו פוליסות הבריאות הפרטיות נתח גדול של כפל ביטוחי. דהיינו, כ-60% מעלות הפוליסה נבעו מכיסוי בגין ניתוחים בארץ - שירות שניתן גם על ידי קופ"ח. לחברות הביטוח לקח המון זמן עד שהחלו להידרש לפתרון בעיית הכפל הביטוחי, וגם זה לאחר התייחסות מצד הרגולטור. עכשיו, כך אנו מעריכים, על חברות הביטוח להזדרז ולהיערך להציע ללקוחות כיסויים ביטוחיים שונים מהותית מאלו שמציעות קופ"ח בהמשך לביטול הכפל הביטוחי. זאת, כדי שיקשה על קופ"ח להיכנס לתחרות בהן. מדובר לדעתנו, ולדעת יועצים בכירים בענף ביטוחי הבריאות, במוצרים שיוכלו להשלים ללקוחות של הקופות את מה שיקבלו בקופות באופן המיטבי עבורם - חידוד התפיסה שכבר קיימת בנוגע לרובד הנוסף.

לעדי בשן, מנכ"ל בריאוטיפ ומיועצי הבריאות הבכירים, דעה מגובשת כיצד על המוצרים העתידיים בבריאות להיראות. "על חברות הביטוח להעביר את כל הפוליסות ביטוח בריאות שלהן לפוליסות פיצוי", היא אומרת. "כך שיתנו פיצוי לפי סכום הביטוח לכל ניתוח ולא החזר בגין שימוש בטופס 17. החזר שברוב המקרים הוא פחות מ-50% מהעלות". לדבריה, "על הפוליסות העתידיות להפריד בין נשים וגברים ולהציע במקביל גם הפרדה לפי גיל: עד גיל 25, 25-45, 45-65 וגיל 65 ואילך. כך לחברות הביטוח יהיה יתרון בדיפרנציאציה טובה הרבה יותר". באם חברות הביטוח תפעלנה כך, מעריכה בשן, יהיו בידיהן מוצרים שלא יהיו לקופ"ח.

תחום הרפואה הוא תחום דינאמי שמייצר טכנולוגיות חדשות, חלקן גם מחליפות ניתוחים קיימים. כאן מסתמן יתרון עצום נוסף של חברות הביטוח על פני הקופות: בפוליסות הפרטיות צריך לתת למבוטח את הכלים ליהנות מן ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הרפואי. לדוגמא בכיסויים כגון טיפולים מחליפי ניתוח. "טיפולים מחליפי ניתוח הינם טיפולים רפואיים אשר באים להחליף ניתוחים. הכיסוי הוא בגין: שכר נותן הטיפול החלופי; הוצאות הנדרשות לביצוע הטיפול החלופי; הוצאות חדר ניתוח או חדר טיפולים, והוצאות אשפוז בבית החולים", גורסת בשן. בנוסף היא מציעה שחברות הביטוח תפעלנה להציע למבוטחים רשימת פיצוי לכל ניתוח במקום טופס 17 (טופסי ההתחייבות). כך שבעת הניתוח המבוטח יקבל שירות מהקופה - הטיפול עצמו, בעוד שחברת הביטוח תיתן לו את סכום הביטוח לניתוח. נקודה זו מתקשרת היטב לחזון שרואה ד"ר אודי פרישמן, יועץ בריאות מוביל ובעבר בכיר בקופ"ח וחברת ביטוח, למוצרים העתידיים של מוצרי הבריאות הפרטיים. "על חברות הביטוח לעסוק בתחום ביטוחי הבריאות בכל מה שנוגע לכסף ולא במה שנוגע בשירותים רפואיים - בזה יתעסקו קופות החולים", אמר פרישמן השבוע ל"גלובס".

כאמור, על חברות הביטוח להרחיב את הדיפרנציאציה ולשפר את השירות הניתן לכל גיל, כשעל הפוליסה להשתנות תוך כדי חייה לפי הצרכים והתקדמות הגיל ולא רק לפי גיל הכניסה. כך, גורסת בשן, שתיפתר הסוגיה בפוליסות הקיימות כיום בשוק "שאינן מבחינות, לדוגמא, בין הצרכים השונים בתקופות חיים שונות, כשבני הגיל השלישי סובלים ממחלות גיל האופייניות להם ומועדים יותר ממבוטחים צעירים לחלות באלצהיימר ולהזדקק לשירותים סיעודיים".

בעיה נוספת בביטוחי הבריאות הקיימים כיום בשוק, היא העדר אבחנה בין נשים לגברים. השונות הברורה מאליה בין המינים באה ליד ביטוי בצרכים ביטוחיים שונים בין שניהם. "במצב הקיים", מספרת בשן, "גברים מבוטחים בביטוחים נשיים ואילו נשים מוגנות מפני חולאים גבריים. הדבר בא לידי ביטוי גם בתשלום עבור הביטוח: גברים משלמים פרמיה עבור פוליסה הכוללת ניתוח כריתת רחם ושחלות, ואישה משלמת עבור ניתוח פרוסטטה".

אך בכך לא יתמצו מוצרי ביטוחי הבריאות העתידיים שיכללו קרוב לוודאי כיסויים חשובים נוספים כגון בדיקות אבחנתיות - ללא קשר לניתוח (בדיקות מעבדה, רנטגן, א.ק.ג., בדיקות הדמיה ועוד), בדיקות דימות ואבחון SECOND OPINION על בדיקות אלו, בדיקות לאפיון והתאמת טיפול למחלת הסרטן, ביצוע בדיקה למניעה/אבחון גנטי מתקדם לגילוי גנים סרטניים, ביצוע בדיקה לאבחון גנטי טרום לידתי, ושורה ארוכה של טיפולים ניסיוניים ושירותים רפואיים שעלותם הכספית גבוהה יחסית ושאינם בגדר הקטסטרופות ה'סטנדרטיות'.

2. אנשי האוצר גורסים כי בשוק הפיננסים טרם הפנימו את הבשורות האמיתיות ברפורמות החדשות עליהן הודיעו, אפרופו תזכיר חוק פנסיית החובה. בין יתר הסעיפים זכה שוק הגמל לזריקת מרץ עם הביטול בפועל החל מ-2010 של חלק מההשפעות השליליות של תיקון 3 לתקנות המס לעצמאים. למרות שטרם ברורים סיכויי ההיתכנות של הרפורמה החדשה עליה מכריז האוצר, הרי שברור כי מעמדן של קופות הגמל כמוצר בעל עתיד בשוק הפנסיוני השתנו לטובה, על חשבון הפנסיה וביטוחי מנהלים (לאור כך שקופה"ג יכנסו לעולם השכירים שהיה ברובו של ביטוחי המנהלים עד ליום הפרישה כשלאחר מכן יועברו הכספים לניהול גופים 'העוסקים באקטואריה'). לדעתנו, בשוק מתחילים להבין את הרפורמה החדשה ולבחון את השלכותיה תוך הכרת השינויים המרכזיים בה (השוואת המיסוי לפנסיה והפיכת הגמל למכשיר קצבתי) עוד לפני 2010.

אחת החברות שהופתעו יותר משינוי כללי השוק הפנסיוני שעשה האוצר בניגוד לתוכניתן, היא החברה הגדולה ביותר בתחום ביטוח החיים - מגדל. איזי כהן, מנכ"ל מגדל, לא רכש קופות גמל (להוציא קרנות השתלמות קה"ל) וגם לא טיפח את קופות הגמל של הקבוצה, במסגרת סערת יישום רפורמת בכר. זאת, כשברקע רכשו מתחרותיה הגדולות של מגדל קופה"ג במאות מיליוני שקלים.

במגדל פעלו כך מתוך אמונה נכונה דאז שמדובר במוצר הנמצא בראן-אוף. לכן, ההפתעה במגדל הייתה רבה כשהתחוור להם שבניגוד להערכות המוקדמות הגמל ימשיך להוות מוצר מרכזי בשוק למשך שנים, בגלל שינוי כללי המשחק ע"י האוצר. מדובר בחוסר מזל של מגדל, שבניגוד למתחרותיה מוצאת עצמה כיום ניצבת מול שינוי כללי המשחק כשהיא בפיגור משמעותי בגמל.

לאחר פרסום תוכניות האוצר, לפי הערכתנו, במגדל כבר שוקלים שתי אופציות עיקריות בנוגע לגמל: רכישת קופה"ג שנותרו בשוק - סוגיה בעייתית לאור מיעוט הסחורה שנותרה (בראשן קופות מרכנתיל ויהב). או לחילופין השקעה של עשרות מיליוני השקלים שישמשו לרכישה זו או אחרת לצורך מאמץ שיווקי ממוקד לטובת הגמל של הקבוצה (שהיקף הנכסים בהן קטן ממיליארד שקל). מנגד, במגדל יכולים להיות מרוצים מכך שזיהו ראשונים את השוק שייווצר בעתיד למוצרים ממשפחת 'חיים חדשים' - מוצרים שיחד עם כיסויים ביטוחיים יספקו תשובה לאלו שהגיעו לגיל פרישה לגוף שינהל עבורם את מתן הקצבה - ולמעשה הובילו לשוק חדש שיהפוך לנדבך מרכזי בעתיד.

3. בתחילת השנה ערכה כלל ביטוח צעד לא שגרתי, כשבמסגרת שינוי ארגוני שביצעה באגף לחיסכון ארוך טווח, אותו מוביל המשנה למנכ"ל גיל יניב, יצרה הפרדה מלאה בין מערך השירותים בתחום לבין מערך התפעול לסוכנים. זאת מתוך מטרה לשפר את התחומים הללו בחברה לקראת כניסת הבנקים לתחום הפנסיוני. במסגרת הרה-אירגון ביחידת קשרי הלקוחות, חילקה כלל ביטוח את הפעילות לשתי יחידות: יחידת שירות ויחידה עורפית. יחידת השירות פועלת לפי חלוקה למקבל השירות - מפקחי רכישה (סוכני ביטוח), סוכנויות ניהול הסדרים פנסיוניים, מסלול ישיר וכן בעתיד הקרוב מול הבנקים.

עתה, קצת פחות מחודשיים לאחר שהחלו בכלל בשינוי האמור, נשמעים בקרב סוכני הביטוח הרבים שעובדים עם החברה טענות על קשיים רבים בהטמעת המהלך. לדברי אותם סוכנים מדובר בקשיים הנובעים ישירות מביטול הטיפול הכולל שניתן לסוכן הביטוח על ידי עובד מסוים שהיווה כתובת אחת לכל הפניות (מבנה שעדיין קיים ביתר החברות שממתינות לראות מה ילד יום בכלל). כמו כן, אנו שומעים קולות רבים שאומרים שהתפיסה שהנחתה את השינוי נכונה, אבל לא מתאימה לעולם הביטוח הישראלי, כשמערכות השירות בכלל לא מתפקדות כאתמול שלשום החל מהשקת הרה-ארגון.

בכלל ביטוח, המנוהלת על ידי אביגדור קפלן, אומרים כי המוטיבציה למהלך הייתה יצירת התמחות אצל העובדים במיוחד בעיצומה של תקופה המאופיינת ברגולציה גוברת באופן המכביד על היכולת להיות all-around בתחומי השירות והתפעול עבור הסוכנים. עם זאת, גם בכלל לא מסתירים כי מדובר בתקופת מעבר שכוללת קשיים, אך מציינים כי "הרכבת יצאה מהתחנה והפסים הונחו. כשהיא תצבור תאוצה, ולא משנה מתי זה יקרה, היא תצבור תאוצה". בכך הם מסמנים לסוכני ביטוח שעדיין מהרהרים בקול על חזרה למבנה הקודם, כי עליהם להסתגל למבנה החדש - השינוי מבחינת החברה הוא הכרחי. "