12 מ-15 הדיינים החדשים - חרדים

הוועדה לבחירת דיינים בחרה היום (ב') 15 דיינים חדשים לבתי הדין הרבניים, בהם 12 דיינים חרדים, הנחשבים מטבעם למחמירים יותר, ורק שלושה דתיים-לאומיים.

בארבע השנים האחרונות נמנעו שרי המשפטים מכינוס הוועדה, בשל המאבק בין ש"ס, יהדות התורה והמפד"ל על התקנים הפנויים.

נגד מינוי דיינים חרדים בלבד נוצרה קואליציה נדירה של המפד"ל, ארגוני נשים וארגוני רבנים אורתודוקסים ורפורמים. לזרם הדתי אליו משתייך הדיין נודעת השפעה על פסיקותיו, בנוגע לכפיית גט על גבר, התרת עגונות ועוד.

גם היום נרשם בוועדה סקנדל נוסף, כאשר ח"כ ניסן סלומיאנסקי (מפד"ל) ושני נציגי לשכת עוה"ד, ד"ר שרון שנהב ואלי שמואליאן, עזבו את הישיבה בזעם, אחרי שלטענתם נציגי החרדים התבצרו עם הרשימה שלהם וסירבו להתפשר.

בין הדיינים החדשים: הרבנים בנימין אטיאס (בנו של שר התקשורת, אריאל אטיאס), שלמה שטסמן (בנו של פרופ' יוחנן שטסמן) דניאל אדרי ויצחק הדאיה, הנחשבים כולם למועמדי הרב עובדיה יוסף; הרבנים אריאל ינאי, מאיר קהאן ושניאור פרדס, הנחשבים למועמדי הרב יוסף שלום אלישיב; והרבנים ישי בוכריס, ציון לוז וצבי בירנבאום (הנחשבים למועמדי המפד"ל).

כן נבחרו הרבנים משה בצרי (למרות התלונות על מעורבותו באישור נישואי הביגמיה של אחיו, הרב חגי בצרי), זבדיה כהן, יוסף רבינוביץ' (בנו של רב המקומות הקדושים), מרדכי רלב"ג ודוד שני.

15 הדיינים שנבחרו מצטרפים ל-85 עמיתיהם המכהנים ולפיכך צפויה להיות להם השפעה ניכרת על הרכב בתי הדין. שר המשפטים, דניאל פרידמן, אמר, כי אחוז יוצאי הצבא ובוגרי ישיבות ההסדר בקרב הנבחרים הטריים גבוה יותר לעומת הדיינים המכהנים.