אנליסטים: הקשיים בשוק הנדל"ן האמריקני עלולים להתפשט לאירופה

"יש לספרד בעיה רצינית של בועת נדל"ן וכולם נמצאים בהכחשה; זה עוד יותר גרוע מאשר בארה"ב"

מספר התחלות הבנייה בצרפת צנח בחודש פברואר ב-15.1% ואילו מחירי הדיור החלו אף הם לצנוח. אנליסטים רואים בכך סימן ראשון להתפשטות הקשיים בשוק הדיור האמריקני לאירופה.

מחירי הדיור בצרפת זינקו מאז 1995 ב-210% לעומת עלייה של 190% בארה"ב, לשמחתם הרבה של 180 אלף בריטים המחזיקים בבית שני מעברה השני של תעלת לה מאנש. אלא שלאחר שנים של קצב גידול דו ספרתי, רשם הנתון אשתקד האטה ל-7.2%, כאשר בינואר רשם הנתון ירידה של 0.6%.

"שוק הנדל"ן בצרפת רשם היפוך מגמה שלילי וזהו מעין קדימון לסרט בו אנו עומדים לצפות השנה בכל רחבי אירופה", אמר ז'אן פול סיקס, כלכלן ראשי לענייני אירופה בחברת הדירוג האמריקנית S&P.

"אני חושב שבחודשים הקרובים נהיה עדים לירידה במחירי הדיור בצרפת והדבר עשוי לתפוס כותרות. מדובר בתגובה מאוחרת לעליית הריבית באירופה, שהועלתה שבע פעמים לרמה של 3.75% והיא אף צפויה להמשיך לעלות".

ספרד, אירלנד, סקנדינביה, הולנד ואיטליה - כמו גם בריטניה - נהנו כולן בשנים האחרונות מגיאות בשוק הדיור, כאשר חלק ניכר מהמשקים במזרח אירופה לא פיגרו מאחור. היוצאים מן הכלל היו גרמניה ושווייץ, שמחירי הנדל"ן בתחומן לא רשמו כמעט שינוי משך עשור.

יותר מ-93% מהמשכנתאות בספרד הן משכנתאות בריבית משתנה, מה שהופך את ספרד לפגיעה יותר לכל צעד של צמצום מוניטרי בגוש האירו.

"אני בהחלט רואה כיצד הולך ונוצר משבר בתחום המשכנתאות. יש לנו בעיה רצינית של בועת נדל"ן במדינה וכולם נמצאים בהכחשה; זה עוד יותר גרוע מאשר בארה"ב", אמר מנואל רומרה, דירקטור באינסטיטוטו דה לה אמפרסה במדריד.

מחירי הדיור בספרד זינקו במשך עשור ב-270%, אף שפעילות הבנייה גבוהה מזו שבצרפת, גרמניה ואיטליה יחדיו. הבנק המרכזי הספרדי הזהיר פעם אחר פעם מפני התחממות יתר של המשק, אך נראה כי אין ביכולתו לעצור את המגמה לאחר שספרד הצטרפה לגוש האירו ומאז איבדה למעשה את יכולתה להשפיע על המדיניות המוניטרית בתחומה. זו נמצאת מאז 2002 בשליטה בלעדית של הבנק המרכזי האירופי, שמקום מושבו בפרנקפורט.

כמעט כל המשכנתאות בצרפת הן משכנתאות בריבית קבועה, ואף שחוקי האשראי במדינה מנעו היווצרות משבר משכנתאות מן הסוג שמאפיין כיום את שוק המשכנתאות האמריקני, הבנקים הצרפתים נוטים בדרך כלל להגביל את היקף המשכנתא ל-75% משווי הנכס.

היחס בין החוב של משקי בית להכנסה הפנויה בצרפת נחשב למתון ועומד על 65%, לעומת 115% בספרד, 146% בבריטניה, 171% בהולנד ו-190% באירלנד.

גם כך סיקס סבור, שצרפת פגיעה למצב של עודף היצע בתים, לאחר שאשתקד נרשם שיא של 420 אלף בתים חדשים. לטענת מכון המחקר הצרפתי OFCE, מחירי הדיור בצרפת גבוהים ב-25% מערכם הריאלי. "אם מצידו האחר של האוקיינוס האטלנטי (ארה"ב) יש קריסה של שוק הנדל"ן, הדבר עשוי להדביק גם את אירופה", מזהיר סיקס.